tradhtare Skrevet 3. april 2009 Skrevet 3. april 2009 Heisann! Jeg skal hjelpe en venninne med en pc som trøbler. Jeg har søkt på feilen på forum, men postene gir meg ingenting, da jeg trenger å få forklart tingene på en litt mer folkelig måte, slik at jeg kan skjønne hva dere snakker om. Når hun slår på pc'en får hun beskjed om at denne filen mangler: \windows\system\vga850.fon Hun har fått beskjed av en datakyndig om å sette i operativsystem-cd'en som fulgte med maskina og velge "reparer xp", men hun trenger da tydeligvis en "kode"(?), som han ikke har anledning til å hjelpe henne med, da han er ute på reise. Noen her som kan hjelpe oss? Det haster, da harddisken er full av skolearbeid som må leses i påskeferien, som starter i morgen, da uten internett-tilgang, og ei heller mulighet for å bli hjulpet av noen her. På forhånd hjertelig takk. (ps. jeg er langt ifra grønn når det gjedler data, så det skal ikke være problem å veilede meg, så lenge dere prater norsk, og ikke data'isk.
EvenL Skrevet 3. april 2009 Skrevet 3. april 2009 Er dette en laptop? Uansett, har du sjekket på PC'en om det er en grønn merkelapp av noe slag som lisensnøkkelen står på?
mongojarle Skrevet 3. april 2009 Skrevet 3. april 2009 https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t597696.html
tradhtare Skrevet 3. april 2009 Forfatter Skrevet 3. april 2009 https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t597696.html Takk, men som sagt, jeg har sjekket tidligere poster som omhandler akkurat det samme, men de gir meg ingenting. Jeg trenger det forklart på norsk, og ikke med masse fagspråk-ord. Er dette en laptop? Uansett, har du sjekket på PC'en om det er en grønn merkelapp av noe slag som lisensnøkkelen står på? Ja, det er en laptop, og ja jeg har lisensnøkkelen på et klistremerke.
mongojarle Skrevet 3. april 2009 Skrevet 3. april 2009 (endret) ok... Sett inn en windows-cd i spilleren. Start pc'en på nytt. Pc'en starter nå forhåpentligvis fra CD'en (og dermed ikke windows). Kan hende du må trykke på en tast på tastaturet for å starte fra CD. Etterhvert vil du kunne trykke på R for å reparere windows. Når du gjør det kommer det en sort boks med skrift opp. I denne boksen kan du skrive: chkdsk /r /f Dette kommer til å ta lang tid, selvfølgelig avhengig av datamaskinens hastighet og diskens størrelse. Dette retter feil på disken (kort sagt). Man trenger ingen lisensnøkkel eller noe for å gjøre dette. Eneste "koden" man trenger er chkdsk /r /f. Hw sin chkdsk-guide: http://www.hardware.no/artikler/chkdsk/3384 Endret 3. april 2009 av jale
tradhtare Skrevet 3. april 2009 Forfatter Skrevet 3. april 2009 Vi har fått den beskjeden om å trykke "r", men det funker ikke, og er ikke en valgmulighet. Ja, cd'en starter opp, og vi får alternativet å "reparere xp", men dette valget blir aktivert av å trykke på "e", og ikke "r", men vi prater vel om akkurat det samme?
mongojarle Skrevet 3. april 2009 Skrevet 3. april 2009 (endret) Ja, vi prater om det samme... Sikkert bare jeg som er opphengt i engelsk operativsystemer... Og dere har kanskje norskt... Uansett er det det samme. Tror jeg... ble litt usikker nå. Det ser ut som om du sitter på en pc som funker nå i hvertfall. Hvis du trykker Start - Kjør, og skriver CMD. Den ruten dere skal få opp når dere skal skrive chkdsk skal se lik ut som CMD. Bare det skal stå noe annet der da... Forresten det samme hva som står på linjen før dere skriver chkdsk Endret 3. april 2009 av jale
tradhtare Skrevet 3. april 2009 Forfatter Skrevet 3. april 2009 Ja, det høres sannsynlig ut at det er forskjellige bokstaver bare pga av språkene. Yes, jeg har blitt veiledet innen kommandoer i "kjør" før, så jeg kjenner igjen "boksen". Ja, jeg er på en fungerende pc nå, men har den andre her også. Skal vi bare prøve å starte opp cd'en, trykke "e" for å reparere, og kjøre kommandoen du skrev over? Og så, hva gjør vi etter det?
mongojarle Skrevet 3. april 2009 Skrevet 3. april 2009 (endret) Da venter dere... Tar gjerne en time å sjekke å fikse for en disk som er rundt 200gig, kanskje lenger. Etter den er ferdig får dere en rapport på hva som er gjort. Er ikke noe mer hokus pokus enn å skrive det nei. Får dere beskjed om at disken ikke kan låses, men at datamaskinen kan gjøre dette ved neste restart, trykk for JA og restart. Endret 3. april 2009 av jale
tradhtare Skrevet 3. april 2009 Forfatter Skrevet 3. april 2009 Okei, tusen takk. Da prøver vi det, også hører du fra meg om det er noe.
mongojarle Skrevet 3. april 2009 Skrevet 3. april 2009 Flott! Bare å spør, sitter her utover kvelden jeg...
tradhtare Skrevet 3. april 2009 Forfatter Skrevet 3. april 2009 (endret) Fikk ikke satt igang før nå, men dette skjer når vi trykker "e": Gjenopprettingskonsoll for Microsoft Windows bla bla bla skriv exit for å avslutte gjenopprettingskonsollen og starte datamaskinen på nytt. 1: c:\windows Hvilken windows-installasjon du vil du logge deg på <trykk enter for å avbryte> edit: og det går ikke å skrive en kommando lengre enn ett tegn. what to do? Endret 3. april 2009 av tradhtare
mongojarle Skrevet 3. april 2009 Skrevet 3. april 2009 (endret) ok, da skal du trykke tallet 1, og så enter... (1 angir da nummeret på den windows-installasjonen du vil forsøke å fikse, og som du ser av listen som ble listet opp, så har du bare en windows-installasjon, og dermed også bare ett valg. Den installasjonen som er i/på c:\windows ) Så for å velge denne, trykk 1 og enter, enkelt å greit. edit: Hadde du hatt flere windows-installasjoner, hadde det sett slik ut: Gjenopprettingskonsoll for Microsoft Windowsbla bla bla skriv exit for å avslutte gjenopprettingskonsollen og starte datamaskinen på nytt. 1: c:\windows 2: d:\windows 3: x:\windows Hvilken windows-installasjon du vil du logge deg på <trykk enter for å avbryte> I eksempelet mitt over kan du velge mellom 3 forskjellige. Da er gyldige valg 1, 2 eller 3. Endret 3. april 2009 av jale
tradhtare Skrevet 3. april 2009 Forfatter Skrevet 3. april 2009 (endret) Doh! skriv inn administratorpassord: ? Endret 3. april 2009 av tradhtare
mongojarle Skrevet 3. april 2009 Skrevet 3. april 2009 Det er passordet på administrator kontoen i windows. Prøv blankt (altså ikke noe, bare trykk enter). Eller så prøv passordet på kontoen til den som har en konto på maskinen.
tradhtare Skrevet 3. april 2009 Forfatter Skrevet 3. april 2009 Funka med enter, men får beskjed om at chkdsk /r /f ikke er en gyldig parameter, og prøv "?" for hjelp.
mongojarle Skrevet 3. april 2009 Skrevet 3. april 2009 Prøv bare chkdsk /r da. /r inneholder egentlig /f også, så den /f er egentlig overflødig. Bare gammel vane av meg. Hvis ikke det heller funker, så kan du også prøve chkdsk c: /r
tradhtare Skrevet 3. april 2009 Forfatter Skrevet 3. april 2009 Haha, ok. Nå funka det. *se hva som skjer*
mongojarle Skrevet 3. april 2009 Skrevet 3. april 2009 (endret) Det vil bli seende omtrent slik ut... Ødela jeg spenningen for dere nå? Beklager... Husk på at dette er ikke noen garantert måte å få maskinen igang igjen. Bare sånn at dere ikke tror jeg har lurt dere HVIS maskinen ikke er frisk etterpå. Håper det ordner seg... Klokken er kvart på ett, jeg laller nå. Endret 3. april 2009 av jale
tradhtare Skrevet 3. april 2009 Forfatter Skrevet 3. april 2009 hmm maskina skrudde seg av:( men prøver igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå