Gå til innhold

Frustrerende problem Abit KT7 + Athlon 1Ghz


Anbefalte innlegg

Kjøpte et Abit KT7 hovedkort og en Athlon 1ghz Cpu fra komplett i mars i fjor, for å bygge sammen en PC til en av våre ansatte (jobber som IT-konsulent i en kommune) Satte i sammen PC-en, en enkel PC med ovennevnte deler + en IBM 75GXP (Jada...) og et Matrox G400 16mb. Puttet dette her inn i et Aopen hx45, og alt så ut til å fungere greit. Installerte Win2K og satte PC-en i hylla i påvente av at den skulle bli tatt i bruk. Nå sluttet personen som skulle ha PC-en, så den sto i hylla noen måneder, uten å være i bruk.

 

Når jeg så tok den fram igjen for å ta den i bruk i August i fjor, skjedde det noe svært merkelig. Jeg slo på PC-en, og det eneste som skjedde var at den piper 4 ganger, 4 lange pip, og så slår seg av. Oppstarten høres ellers ut til å gå greit, dvs disken blir startet, alle vifter starter som de skal, osv, men skjermkortet "starter" ikke. Etter vanlig praksis når jeg feilsøker tar jeg av en og en komponent for å prøve å isolere problemet, og til min forbauselse er problemet det samme, også når jeg starter med bare CPU og hovedkort, uten ram og andre kort. Etter å ha testet litt mer fram og tilbake, sendte jeg cpu, hk og ram til Komplett der de testet det og sa at alt var OK. Når jeg får delene tilbake setter jeg dem i sammen igjen, og får samme resultat som før, 4 pip og maskinen slår seg av. Har testet annen strømforsyning for å prøve om det kan være denne som er problemet. Neste punkt på programmet nå er å teste cpuen i et annet hovedkort, og hovedkortet med annen CPU, så får vi se hvordan det går. Har forresten "resetta" bios også

 

Laaaaaang post, men det jeg lurer på er det noen her som har peiling på hva det er som kan være galt her? Har testet det meste etterhvert, og er virkelig i ferd med å slippe opp for idèer!!!!

 

PS de fire pipene står for "System timer failure" eller noe sånt, men kan ikke si jeg får noe mer ut av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker det er skjermkortet ditt som er gåent... Maskina vil ikke starte uten skjermkort, den vil begynne å pipe, pipene er forskjellige fra hk til hk.. sjekk manualen , der står forklaring på pipene.

 

Siden de hadde testet maskinen ok, så støtter det forklaringen med at skjermkortet er gåent. det har sikkert testen maskinen med ett skjermkort som er ok.

 

test med ett annet skjermkort før du bestiller ett nytt =)

Lenke til kommentar

Jeg kan godt gå for det som løsning, men Komplett har tilsynelatende testet hovedkortet og funnet det OK. Det vil si,de har testet det med et grafikkort som heter "PowerVr KYRO II 32MB/64MB" eller har dette chipsettet, i følge testrapporten. Kan dette være et PCI kort kanskje?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-21 14:03, bludern skrev:

Du må se etter om vifte ledningen til prosessorvifta er koblet inn i cpufan headeren. Maskinen vil ikke starte uten at den ser at vifta er koblet til (sikkerhet for at du ikke skal brenne prosessoren)


 

dette er helt feil, dessverre.. ( jeg brente min cpu på samme hovedkort som du har). Maskinen starter altså uten cpu vifte.

Det nærmeste slik sikkerhet er det intel som har, den klokker cpuen ned når varmen blir for høg. [ amd støtter også dette, men ikke alle hovedkortene ]

Lenke til kommentar

Jeg går ut ifra at kortet har AWARD bios, så ut ifra understående er det minneproblemer.

Har du prøvd minnebrikken i flere DIMM slotter?

 

The only AwardBIOS beep code indicates that a video error has occurred and the BIOS cannot initialize the video screen to display any additional information. This beep code consists of a single long beep followed by two short beeps. Any other beeps are probably a RAM (Random Access Memory) problems.

Lenke til kommentar

Skal prøve de tingene dere foreslår her, dvs det som virker rimelig av det....Har nettopp vært og lånt et PCI skjermkort, og kjøpt ny CPU-vifte, for å rydde unna alle potensielle problemer. Har prøvd annen ram i kortet tidligere, uten resultat, men skal prøve igjen....

 

Tusen takk for alle forslag. :smile:

Lenke til kommentar

Har testa andre ram-brikker i den tidligere, og det har ikke gjort noen forskjell. Ram brikken står i Dimm1 porten på HK. Det som er mest frustrerende med dette er at Komplett fikk hk, cpu og minne i retur, testet det og fant det ok. :sad: Kan ikke fatte hva det er jeg gjør feil.

 

Som jeg sa tidligere går dette på æren løs, jeg har tross alt jobbet med dette noen år, og trodde jeg kunne dette.... :smile:

Lenke til kommentar

Vell.. kan kort forklare at KOMPLOTT skjelden "tester" ut varene de får i retur. En kompiss av meg fikk defekt HK engang fra komplott, tror det var et intel kort. Han måtte sende det inn 4 GANGER! Fordi folka på komplott sa det funka. Med andre ord han måtte finne feilen selv å dokumentere det får å så sende det in for 4'de gang. Dette bare viser hvor bra Komplott folka er til service å sjekking av defekte hardware. Det er bare tull å sende varene tilbake til komplott hvis man "tror" det er no galt med det, Det beste er å konstantere at det er feil der å så dokumentere det på en "barne vennlig" måte(slik at en 12åring fårstår) da sparer du masse penger....

 

ps !.. hvordan komplott tester en maskin: Stikkkontakt!!...der ja!!....plugge inn....trykke på power..BZZZZZZ!!!...JA DET FUNKER!!....NEEEEEEEEEEEXT!

Lenke til kommentar

Sjekk skjermen. Har en eldre Sony Trinitron som

forårsaker feilen du beskriver dersom den står på

mens Win2k avsluttes. Når dette skjer er det

umulig å boote PC'en(piper en del ganger). Dersom

jeg kopler skjermen på en eldre maskin jeg har

og booter og avslutter normalt, og deretter kobler

den tilbake på den nye maskinen fungerer det igjen.

 

Har prøvd dette flere ganger, trudde det ikke sjøl

første gang det skjedde. Løsningen er å slå av skjermen før Win2k avsluttes. Har lånt en nyere Sony

skjerm, den skaper ikke dette problemet.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-21 20:59, propel skrev:

Vell.. kan kort forklare at KOMPLOTT skjelden "tester" ut varene de får i retur. En kompiss av meg fikk defekt HK engang fra komplott, tror det var et intel kort. Han måtte sende det inn 4 GANGER! Fordi folka på komplott sa det funka. Med andre ord han måtte finne feilen selv å dokumentere det får å så sende det in for 4'de gang. Dette bare viser hvor bra Komplott folka er til service å sjekking av defekte hardware. Det er bare tull å sende varene tilbake til komplott hvis man "tror" det er no galt med det, Det beste er å konstantere at det er feil der å så dokumentere det på en "barne vennlig" måte(slik at en 12åring fårstår) da sparer du masse penger....


ps !.. hvordan komplott tester en maskin: Stikkkontakt!!...der ja!!....plugge inn....trykke på power..BZZZZZZ!!!...JA DET FUNKER!!....NEEEEEEEEEEEXT!




 

--------

hehe komplott.no ja den er fin :lol:

IKKE HANDLE PÅ KOMPLETT.NO, BARE I BUTIKKENE (hvis man har nok peiling til å "klare seg selv, og dewt er bare pga det er eneste bbutikken i området som har litt normale priser)

Lenke til kommentar

hehe, mulig det er veldig enkelt...

 

du har vel 2 eller 3 kontakter for cpu vifta di på hk'et. 2 av dem står helt ved siden av hverandre.(nær cpu) bytt om på kontakten.

 

om du har nyere bios, vil ikke maskinen starte om du bruker "feil" kontakt, da den tror du har glemt vifte...

 

bingo?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...