Gå til innhold

Computer Associates eTrust, noe tess eller?


Machz

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg lurer på om noen har noe erfaring med Computer associates(CA) eTrust og andre stordriftbasert sikkerhetsprogramvare fra de? Hvor "bra" er de rett og slett? Finner liksom ikke så mye artikler og info om de på nettet annet enn det de selv skriver. Virker for meg som de samarbeider mye med MS. Er liksom ikke fra de man hører fra først ved virusoppdagelser heller.

 

Noen som kan opplyse meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha vært både bruker og betatester for CA i 3 års tid, kan jeg fortelle følgende:

+ Programmene bruker lite systemressurser.

+ CA Antivirus god på å oppdage virus.

+ CA Anti-Spyware god på å oppdage spyware og ad-ware

+ Rask kundeservice om du har mistanke om eller trenger hjelp til fjerning av virus

- Antivirusprogrammet er dårlig på annen malware, som spyware. Man må med andre ord kjøpe både Ca Antivirus og CA Anti-Spyware for å ha noe utbytte.

- Såkalt nag screen om man ikke har kjøpt alle sikkerhetsprogrammene fra CA

- Brannmuren funker dårlig om du har dynamisk IP-adresse, faktisk vil den ikke fungere skikelig i det hele om du har dynamisk IP.

 

CA var bra før når de var i sammarbeid med andre levrandører av sikkerhetsprogrammer.

Nå derimot har de sunket som en murstein, og vil anbefale å holde seg unna Computer Associates.

Lenke til kommentar

Takk for en kort og grei oppsummering av dine erfaringer. Noe av det største problemet med AV programvare imho er alle "false positive" advarslene man gjerne får som bruker. En vanlig bruker blir jo skremt vannet av, mtp alle meldinger som kommer opp på en del AV programmer om virus angrep osv. Har du noen erfaringer om det med CA? Hvordan er de prismessig egentlig?

Lenke til kommentar

Når det gjelder "false positive" så er ikke CA best i klassen når det gjelder å luke ut mulig virus med ekte virusfiler. Dog synes ikke jeg det var så galt, faktisk synes jeg Avira er litt værre enn CA.

 

Kjøper du CA Internet Security Suite Plus 2009 fra "Microsoft" får du det til en meget grei pris. Under 300 kroner for komplett sikkerhetspakke er ikke en ufin pris.

 

Enda en ting med CA er at produktene er, hva kan man kalle det? Idiot sikkre, om det er riktig ord å bruke. CA er virkelig install and forget it. Det er lite innstillinger, dermed kan man tilnærmest umulig rote til noe i programmet6s innstillinger. Man slipper også å bry hodet med å finne og konfigurere programmet etter installering, eneste er å endre tider man ønsker at programmet skal utføre automatisk søk. Og sist så slipper man 20 spørsmål om programmet finner virus. Programmet vil automatisk ta seg av problemfilen og gi deg varsel om hva som har blitt gjort.

 

CA ga for noen år tilbake 1 års gratis lissens av CA Antivirus og CA Antispyware. Jeg var ofte tilkalt som repratørhjelp hos venner og kjente, og det hendte titt at problemet skyldes overflod av virusinfiserte filer på PCene deres. Jeg benyttet meg svært flidig av dette tilbudet og installerte CA på deres PCer grunnet dens enkelhet. Enda en grunn for at jeg tok dette programmet, var for muligheten til å bli fjernvarslet. Fikk en av mine "kunder" en virusfil, sendte CA programmet en e-post til meg om hvilken PC, hva som er blitt funnet og hva som har blitt gjort. Jeg kunne da enkelt vurdere om det var nødvendig med videre tiltak eller ikke. Dette har spart meg for timer på timer med (u)frivillig PC hjelp. Det er bedre å bruke en halvtime på å fjerne en enkelt virusfil, enn å bruke fire timer på å fjerne flere dusin av dem.

Dette kan høes for godt ut til å være sant, men jeg hadde en håndfull personer som støtt og stadig ringte meg for hjelp. Og 9 av 10 ganger skyldes feilen overflod av virus infisetrte filer. Det var greit jeg tjente ekstra penger på dette, men i lengden ble det en smule stress. Så du kan godt tenke jeg var glad for det varslingssystemet?

 

For å nevne en annen negativ side med CA når jeg testet det, så var det dårlig til ingen e-post beskyttelse. Med andre ord, så ble ikke den infiserte filen oppdaget før e-post meldingen var lastet ned på maskinen.

 

Et tilsvarende produkt til CA er ZoneAlarm. Før så var det de to som hadde et svært tett sammarbeid. CA stod for Antivirusprogrammet, mens ZA stod for brannmuren. Nå har de begge gått hver for seg, noe som ikke har fungert særlig for CA synes jeg. Skulle jeg ha gitt en anbefaling, ville jeg per dags dato valgt ZA over CA. ZA er så godt som lik CA når det gjelder install and forget it og er like idiot sikkert.

http://www.zonealarm.com/security/en-us/zo...urity-suite.htm

http://www.zonealarm.com/security/en-us/zo...me-security.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...