Gå til innhold

Hjelp til spørsmål til IKT-lærling-kandidater (jobbintervju)


Anbefalte innlegg

Heisann!

I morgen har vi innkalt noen kandidater til en jobb som IKT-lærling her hos oss. Jeg har selv bare vært med på en runde som intervjuer, og er dermed ganske fersk. Jeg ønsker forslag på gode (eller mindre gode) spørsmål jeg kan stille kandidaten for å få kjennskap til både personen og it-kompetansen.

 

Kom gjerne med spørsmål dere selv har blitt stilt på intervju, eller som dere selv har stilt som intervjuer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dere er en bedrift som er spredt utover flere lokasjoner, eller er avhengig av å komme ut til kunder, er det gull om lærlingene har førerkort, så det ville jeg definitivt spurt om. Etter det ville jeg utelukket alle som ikke hadde førerkort, eller som ikke kommer til å kjøre opp i nærmeste framtid.

 

Hvis dere alle er samlet på en plass, er det sikkert ikke så nøye, men fryktelig upraktiskt hvis man må ut på oppdrag.

Lenke til kommentar

Var inne til invetvju her om dagen, fikk spm om jeg var fleksibel på arbeidstider,

Førerkort,

sivil status,

hvordan jeg ville bo,

hva jeg bedriver fritiden med,

gode sider meg meg selv( hva jeg synes selv jeg er god til)

en annen ting som jeg synes var greit var at han jeg snakket med faktisk fortalte litt om hva bedriften fremover skulle satse på, og hva jeg kunne regne med å få jobbe en del med osv.

Lenke til kommentar

Takk for innspill!

Her er vi samlet, så førerkort er ikke så farlig. Men et spørsmål om hvordan man skal komme seg på jobb kan jo være interessant.

 

Har tenkt å fortelle litt om hva bedriften driver med, det synes jeg selv er veldig interessant å vite. Oppgaver vi har tenkt at lærlingen skal jobbe med er også en fordel å opplyse om.

 

Kom gjerne med flere forslag!

Lenke til kommentar

Hei.

 

Intervju runden er sikkert over nå, men det som virkelig er viktig å huske er at det er lærlinger man har med å gjøre. Du burde starte å prøve å få ned pulsen på de vedkommende som sitter i rommet. For disse personene så er det fryktlig mye som står på spill og det betyr virkelig mye for dem. Derfor er det viktig å kanskje ta en brief om firmaet, fortelle litt om deg selv eller kanskje dere har noen i firmaet som har gått i lære der nylig som kan fortelle litt ? Slikt vil hjelpe mange med å senke skuldrene.

 

Aktuell spørsmål kan være (Fikk følgende på mitt lærling intervjue, dog ikke innen IKT)

 

- Fortell litt om deg selv, familie og venner.

- Hvordan tror du vennene dine ville beskrevet deg ?

- Hva driver du med på fritiden ?

- Hvorfor ønsker hen å få læreplass i akkurat dette firmaet ?

- Kanskje ett faglig spørsmål som fastsetter søkerens holdning til faget (Jeg fikk spørsmål om HMS ved kjemikaljer)

 

Men et spørsmål om hvordan man skal komme seg på jobb kan jo være interessant.

 

Er det virkelig det ? Jeg vil mene at det er mer interessant å vite hvordan denne personen er og fungerer. Han hadde da ikke søkt på jobben om han ikke hadde hatt mulighet til å komme seg dit ? Dessuten er vel IKT-lærlinger gamle nok til å ha førerkort klasse-B ? (Om de ikke er omskolert)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...