Gå til innhold

Hvilken Ideologi syntes du var best?


Manu333

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv er jeg kommunist, men kan vel heller kalles maoist, hvis man ser på dagens maoister, som f.eks i Nepal.

 

De fleste kommunistkadrer ser jo på det som revisjonisme å si at "Stalin var fæl og at Stalinisme er en forpurring av Marxisme."

 

Det jeg ser på som den største feilen med Stalinisme er at det er kontramarxistisk når Stalin hevdet at det skulle være "sosialisme i ett land." Det er vel heller ingen tvil i dag om at Stalins sovjetunion hadde mange feil ved seg, og enhver som kan marxisme ser jo at når en mann har mulighet til å kontrollere hele staten er det ikke hverken marxisme eller marxisme-leninisme.

Jeg støtter likevel kollektiviseringen av Sovjetunionen, og mener at hadde ikke Stalin og andre ledere i Sovjetunionen ville de ikke ha klart å til slutt slå Hitlertyskland. Sovjetunionen i 1928 var et tilbakestående land. I 1945 en verdensmakt.

 

Når det er sagt syns jeg også Titoisme har mange positive trekk, i den grad at man var skeptisk både til Sovjet og USA.

 

Egoismen som råder i liberalistiske land er motbydelig. Har bodd i både USA og Sør-Afrika, så jeg har en viss følelse av hvordan dette funker i praksis.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skal vi sjå på korleis det har vert i praksis kan ein vel sei at den vest-europeiske sosial-liberalismen og sosialdemokratiet som har vert best. Kanskje serleg i Skandinavia.

 

Skal ein sjå litt utopisk på det har eg tru på Sosial-libertarianismen. Eller Anarko-sosialisme.

Eit kommunistisk samfunn med sterk grad av desentralisering. Dette siden sentraliseringen av makt har vært kommunistene sitt hovedproblem.

Endret av Tygg3n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...