Gå til innhold

Oppgradering K100D til K200D?


Anbefalte innlegg

Har hatt et K100D et par år, og er stort sett fornøyd med det, men det har et par "drawbacks". For det første har det en litt for klar tendens til å undereksponere i forhold til valgte verdier. For det andre synes jeg batteriene holder skuffende kort tid. Jeg har skaffet meg to sett, men det blir mye skifting. For det tredje synes jeg den automatiske hvitbalansen bommer stygt altfor ofte.

 

For øvrig synes jeg kamera har gode egenskaper med tanke på billedstøy. Undereksponeringen fikser jeg for så vidt fint i Paint Shop Pro. Det er også moro av og til å leke seg med det gamle objektivet Pentax smc 50 1.2

 

Ville det på denne bakgrunn være hensiktsmessig å bytte til et K200D?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

K200D har samme batterisystem som K100D.

Hvordan den eksponerer og hvordan hvittballansen er i forhold til K100D vet jeg ikke. Når det gjelder undereksponering, så er det enkelt å legge inn en aldri så liten eksponeringskompensasjon.

Tror heller ikke du kan forvente den store forskjellen på høy ISO.

 

Så hovedforskjellene blir nok værtetting, og at 10mp gir mer rom for cropping. Jeg fraråder deg ikke å bytte, men de du vil neppe oppleve det som et kvantesprang.

Lenke til kommentar
K200D har samme batterisystem som K100D.

Hvordan den eksponerer og hvordan hvittballansen er i forhold til K100D vet jeg ikke. Når det gjelder undereksponering, så er det enkelt å legge inn en aldri så liten eksponeringskompensasjon.

Tror heller ikke du kan forvente den store forskjellen på høy ISO.

 

Så hovedforskjellene blir nok værtetting, og at 10mp gir mer rom for cropping. Jeg fraråder deg ikke å bytte, men de du vil neppe oppleve det som et kvantesprang.

 

Eller, det er kanskje nettopp som et kvantesprang det vil oppleves; minimal endring. :p

 

Kvantesprang:

"I kvantefysikken betyr et kvantesprang at et elektron plutselig skifter fra én bane til en annen. Det er den minste mulige forandring man overhodet kjenner til." Fra Wikipedia.

Lenke til kommentar

Det er ikke vel ikke så store forskjeller mellom k100d og k200d.

Kvalitetsbatterier er viktige, selv kjøper jeg bare engangs Lithium til min k200d, da tar jeg ca 1000 bilder. Kanskje de funker for k100d også?

Undereksponeringsproblemer vil jeg ikke si k200d har, som regel så sitter eksponeringen der den skal, men bruker du p, Av, eller Tv, går det jo a å ha eksponeringskompensasjon, det finnes vel på k100d også?

Den automatiske hvitbalansen bruker jeg aldri, er så lite jobb å skifte til det miljøet du er i.

 

Hva bør du gjøre?

Med mindre værtetting og 10mpix er viktig for deg ser jeg ikke helt nødvendigheten, da bør du heller vurdere å gå opp til k20d?

Lenke til kommentar

Engangs lithium-batterier skal fungere finfint på K100D også. Mine erfaringer var at ytelse varierte mye med både hvilket batterimerke og -modell som satt i kameraet. K200D skal nå ha bedre styring på Ni-MH-batterier enn hva K100D hadde, så det er visstnok ikke like kritisk lengre.

 

Om man er problemet bevisst og lærer hvordan kameraet ser en scene, pleier det å gå greit å kompensere selv, evt. bytte til spotmåling og eksponeringslås.

 

 

Personlig var grunnen min for å kvitte meg med K100D at det var et par hakk for tregt til tider, og at det var vanskelig tilgang til mange funksjoner (menyer, menyer, menyer). Forskjellen K100D-K200D er nok merkbar, men klagepunktene dine kan antagelig kompenseres for ved teknikk eller litt tilleggsinformasjon, uten noe behov for nytt kamerahus. :)

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Forstår jeg det rett, hvis jeg oppfatter deg som om undereksponering er hovedgrunnen til at du ønsker å oppgradere?

 

I så fall kan det hende at det finnes andre løsninger. Eksponeringskompensasjon har vært nevnt. Men det er og mulig at du ikke utnytter lysmåleren optimalt.

 

Bruker du multisegment-måling kan det være en ide å prøve følgende. Gå inn i Custom Settings i menyen, og velg Link AF point and AE. Slår du på den funksjonen, så vil lysmåleren legge større vekt på den delen av bildet hvor autofokusen ligger.

 

Det kan og være verdt å prøve "AE-L with AF locked" hvis du jobber etter "fokuser og komponer" metoden, eller varierer hvilket AF punkt du bruker.

 

Spotmåling og sentrumsveid måling er og verdt å prøve ut.

Lenke til kommentar

jeg bytta ut K100D til K20D, hovedgrunnen var i grunn værtetting, jeg liker og ferdes ting bør tåle litt, k20d min har tålt alt fra og falle i vannet under kano tur, grotte klatring osv. det har fortsatt tålt alt.

 

annen grunn til jeg bytta ut k100d var menyene som iriterte meg ganske så mye.

 

men undereksponering og batteri seg jeg som liten grunn egentlig

Lenke til kommentar
jeg bytta ut K100D til K20D, hovedgrunnen var i grunn værtetting, jeg liker og ferdes ting bør tåle litt, k20d min har tålt alt fra og falle i vannet under kano tur, grotte klatring osv. det har fortsatt tålt alt.

 

annen grunn til jeg bytta ut k100d var menyene som iriterte meg ganske så mye.

 

men undereksponering og batteri seg jeg som liten grunn egentlig

Kan du utdype?

Det har jo vært litt diskutert hvor mye værtettinga til pentax egentlig tåler, men ditt falt altså ned i vannet med objektiv (hvilket?) og alt fungerte etterpå?! Da har vi ihvertfall noe konkret som kan relateres neste gang spørsmålet kommer opp?!

:)

Lenke til kommentar
Har hatt et K100D et par år, og er stort sett fornøyd med det, men det har et par "drawbacks". For det første har det en litt for klar tendens til å undereksponere i forhold til valgte verdier. For det andre synes jeg batteriene holder skuffende kort tid. Jeg har skaffet meg to sett, men det blir mye skifting. For det tredje synes jeg den automatiske hvitbalansen bommer stygt altfor ofte.

 

For øvrig synes jeg kamera har gode egenskaper med tanke på billedstøy. Undereksponeringen fikser jeg for så vidt fint i Paint Shop Pro. Det er også moro av og til å leke seg med det gamle objektivet Pentax smc 50 1.2

 

Ville det på denne bakgrunn være hensiktsmessig å bytte til et K200D?

 

Gode batterier finner du her: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=59032685

og de heter CRV3. Bruker disse batteriene i mitt K100D og har aldri angret på valget. Har ikke sjekket hvor mange bilder jeg får ut av dem, men det er enormt mye. Vanlige oppladbare batterier fungerer i veldig kort tid pga. av spenningen er veldig lav i forhold til standard AA-celler, hvilket betyr at "batterimåleren" i kameraet er justert til å gi alarm ved en spenning som ligger noe under 6V (vet ikke grenseverdien), mens den egentlig burde vært justert til å ligge et sted under 4,8 V siden cellespenningen på oppladbare batterier er ca. 1,2V. Den kan kanskje være lurt å snakke med Fovi om dette kan endres på ditt kamera.

 

Automatisk hvitbalanse i vanlig "glødelampelys" er ikke bra, velg heller glødelampesymbolet eller brukerjustering av hvitbalansen, det funger mye bedre med K100D.

Lenke til kommentar
jeg bytta ut K100D til K20D, hovedgrunnen var i grunn værtetting, jeg liker og ferdes ting bør tåle litt, k20d min har tålt alt fra og falle i vannet under kano tur, grotte klatring osv. det har fortsatt tålt alt.

 

annen grunn til jeg bytta ut k100d var menyene som iriterte meg ganske så mye.

 

men undereksponering og batteri seg jeg som liten grunn egentlig

Kan du utdype?

Det har jo vært litt diskutert hvor mye værtettinga til pentax egentlig tåler, men ditt falt altså ned i vannet med objektiv (hvilket?) og alt fungerte etterpå?! Da har vi ihvertfall noe konkret som kan relateres neste gang spørsmålet kommer opp?!

:)

 

1.gang falt kamerat i vannet når jeg veltet i kano, hadde det rundt halsen og fikk det fort opp fra vannet og opp i kanoen han til han padla ved siden av, kamerat var vel i vannet nja 10sek (ferskvann). fungerte helt fint igjen etter og ha tørket det på land.

 

2. har hatt det med i Ulstein hulene, kamerat så ut som en jordklump når kom ut, men etter og ha "vaska" det fungerte det helt fint.

 

3. kamerat klarte og miste det i vannet (salt vann) i det han skulle ta det ut av sekken i båten, var i vannet i noen få sekunder. kamerat funka fint men linsa standard 18-55m hadde fått noe vann i seg og var ubrukelig etter på, men selve huset funka fint og jeg bruker det enda.

 

har også brukt kamerat en del i regn, snø, ski bakken, fått en del vannspurt på seg, øl og er til nå bare standard 18-55mm linsa som har tatt kvelden, skal nevnes at jeg har hatt selve huset på lokale foto butikken for rens av speil 1 gang..

 

i grunn eneste jeg ikke har brukt kamera i er stor kulde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...