Gå til innhold

[Løst]Oppgradering av HK, prosessor, minne og skjermkort, lavt budsjett.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Etter å ha klart å kortslutte enten hovedkortet eller prosessoren må jeg investere i noen nye komponenter.

Siden jeg har en pc som er rundt fem år gammel så må jeg anskaffe meg hovedkort, prosessor, minne og skjermkort.

Dette er en utgift som ikke har vært planlagt, så jeg prøver å ikke måtte bruke for mye her siden jeg skal ha det godkjent i heimen :p

Har foreløpig funnet dette: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=95724

Jeg har en 400 watts psu.

 

Pcen blir brukt til en kombinasjon av filserver i heimen, samt at det er eneste arbeidsstasjonen som har litt futt i seg og blir derfor også brukt til bilde-/video redigering.

 

Jeg er ikke på utkikk etter en værsting av en maskin. er det jeg har valgt her en god kombinasjon? Evt, er det noen andre alternativer som kan benyttes?

 

Håper noen har mulighet til å titte innom og gi meg noen tips.

Endret av dlfluke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det så helt flott ut det. Eneste jeg vile ha gjort det var å doblet rammen - under forutsetning at du har 64 bit OS. Har du ikke det finner ikke jeg noe å utsette på oppsettet.

 

Skal jeg komme med noen sparetips så er det å foreslå enten tre-kjernen PII720 som yter veldig bra og koster ca 1200,-. Alternativt har du firekjernen PII 810 som også er bra men litt dyrere. PII720 ville jeg gått for - ikke sikker på om du merker forskjell på den og 940 dersom du ikke driver ekstremsport.

Lenke til kommentar
Du trenger IKKE 8gb RAM med mindre du skal drive "tung" videoredigernig i Sony Vegas.

 

Vil heller anbefale et ATI 4670.

 

Prosessoren er overkill til tusen, denne vil nok tilfredstille alle dine krav. Eventuellt AMD Phenom II X3 720 om du vill ha litt mer futt.

 

Hvilet redigeringsprogram?

Takker for tips :)

Benytter Adobe Premier til filmredigering.

Lenke til kommentar

Det med overkill og ram er jeg ikke helt enig, men det er ikke noen stor utgift ved DDR2. Har vedkommende 64 bit så fungerer 8GB som et løft. Men selvsagt er det greit med 4GB.

 

Prosessorvalget ditt er uvanlig i en litt moderne PC. Jeg ville uten tvil valgt en PII evt fra intel en billig E7XXX. Ikke noe logikk i å kjøpe den prosessoren etter min mening. ATI4670 i forhold til 9500 GTX er jeg ikke uenig, men hva skal vedkommende med det? Det vil være prosessoren som avgjør hastigheten her - skjermkort så trenger vedkommende kun det til visning. Sågar et innebygget grafikkort hadde fungert til formålet.

 

Alt i alt - jeg ville kjøpt en bedre prosessor og ikke økt utgifter til skjermkort. De jeg foreslår er mye bedre enn AMD 6000+.

Lenke til kommentar
Det med overkill og ram er jeg ikke helt enig, men det er ikke noen stor utgift ved DDR2. Har vedkommende 64 bit så fungerer 8GB som et løft. Men selvsagt er det greit med 4GB.

 

Prosessorvalget ditt er uvanlig i en litt moderne PC. Jeg ville uten tvil valgt en PII evt fra intel en billig E7XXX. Ikke noe logikk i å kjøpe den prosessoren etter min mening. ATI4670 i forhold til 9500 GTX er jeg ikke uenig, men hva skal vedkommende med det? Det vil være prosessoren som avgjør hastigheten her - skjermkort så trenger vedkommende kun det til visning. Sågar et innebygget grafikkort hadde fungert til formålet.

 

Alt i alt - jeg ville kjøpt en bedre prosessor og ikke økt utgifter til skjermkort. De jeg foreslår er mye bedre enn AMD 6000+.

Begge har forsåvidt anbefalt phenom II 720. Har dere noe hovedkort å anbefale til denne? Ser ikke at det hovedkortet jeg har kommet opp med her støtter denne prosessoren. Er dette et godt kort? https://prisguiden.no/product.php?p...4&cat_id=10

Endret av dlfluke
Lenke til kommentar

Her er en liten check. Jeg synes PII720 bør være ditt valg feks 1400 mot 2800 i forhold til AMD6000 i oversikten sier noe om kapasiteten hvor den er over feks E8600. dett er bare en av mange tester som vil vise det resultatet.

 

Nå skal vi ikke overdrive selvsagt, men med Vista og lignende begynner en PC å kreve litt. Ting tar tid og hastighetsforskjellen ved oppstart, flytting, rendering, kopiering, lesing osv vil være ganske stor.

 

EDIT: la inn dette samtidig så jeg. Hovedkort så kan du kanskje bare ha et med innebygget grafikk, og kutte helse skjermkortet? Ellers er 780 eller 790 sikkert greit. Jeg kan finne et - med eller uten grei grafikk?

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Her er en liten check. Jeg synes PII720 bør være ditt valg feks 1400 mot 2800 i forhold til AMD6000 i oversikten sier noe om kapasiteten hvor den er over feks E8600. dett er bare en av mange tester som vil vise det resultatet.

 

Nå skal vi ikke overdrive selvsagt, men med Vista og lignende begynner en PC å kreve litt. Ting tar tid og hastighetsforskjellen ved oppstart, flytting, rendering, kopiering, lesing osv vil være ganske stor.

 

EDIT: la inn dette samtidig så jeg. Hovedkort så kan du kanskje bare ha et med innebygget grafikk, og kutte helse skjermkortet? Ellers er 780 eller 790 sikkert greit. Jeg kan finne et - med eller uten grei grafikk?

 

Nyttig info.

Hvis skjermkortet ikke vil påvirke ytelse i forhold til filmeditering (igjen hobbybasis) så er det ikkeno i veien for et med integrert skjermkort. Så jo nå også at det jeg foreslo i forrige post hadde integrert skjermkort. Hva er forskjellen mellom det og f.eks dette: https://prisguiden.no/product.php?p...1&cat_id=10 ?

Endret av dlfluke
Lenke til kommentar

Hei ja det kortet du selv foreslår(ihvertfall den linken til Komplett) har innebygget grafikk HD3300. Her kan du se litt om hvordan IG vil fungere - veldig nyttig. Muligens litt lite RAM til grafikken - jeg finner kanskje et annet.

 

EDIT: forskjellen mellom de to nevnte kort var bla aat det ene hadde innebygget grafikk, det andre hadde DDR2 ikke DDR3 osv diverse andre USBer, Firewire, støtte SLI/CF osv skiller kortene.

 

Her er forresten et foreløpig 790GX med grafikk som virker som flere har.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Hei ja det kortet du selv foreslår(ihvertfall den linken til Komplett) har innebygget grafikk HD3300. Her kan du se litt om hvordan IG vil fungere - veldig nyttig. Muligens litt lite RAM til grafikken - jeg finner kanskje et annet.

Har jo litt mer å gå på ift hovedkort, hvis jeg kutter eget skjermkort ja. Men hva mente du med linken til komplett? er det forskjell på kortet hos de enkelte butikkene? Eller er det bare litt seint for meg nå? :p

 

Her er forresten et foreløpig 790GX med grafikk som virker som flere har.

men det har amd2+ socket, og da passer jo ikke prosessoren...

Lenke til kommentar
Hei ja det kortet du selv foreslår(ihvertfall den linken til Komplett) har innebygget grafikk HD3300. Her kan du se litt om hvordan IG vil fungere - veldig nyttig. Muligens litt lite RAM til grafikken - jeg finner kanskje et annet.

 

EDIT: forskjellen mellom de to nevnte kort var bla aat det ene hadde innebygget grafikk, det andre hadde DDR2 ikke DDR3 osv diverse andre USBer, Firewire, støtte SLI/CF osv skiller kortene.

 

Her er forresten et foreløpig 790GX med grafikk som virker som flere har.

Dette kortet er det flere som har. Det kortet du la ut i stad var det mange som ikke hadde, og noen hadde lagt ut med chipset780 istedenfor 790. Det jeg la ut her virket ok.

 

Pii720 fungerer helt greit i AM2+. Jeg kan forsåvidt finne et alternativ med AM3 slik at det er bedre egnet i fremtiden for oppgradering. Her er det.. Da må du også ha DDR3 minnebrikker..

Lenke til kommentar
Hei ja det kortet du selv foreslår(ihvertfall den linken til Komplett) har innebygget grafikk HD3300. Her kan du se litt om hvordan IG vil fungere - veldig nyttig. Muligens litt lite RAM til grafikken - jeg finner kanskje et annet.

 

EDIT: forskjellen mellom de to nevnte kort var bla aat det ene hadde innebygget grafikk, det andre hadde DDR2 ikke DDR3 osv diverse andre USBer, Firewire, støtte SLI/CF osv skiller kortene.

 

Her er forresten et foreløpig 790GX med grafikk som virker som flere har.

Dette kortet er det flere som har. Det kortet du la ut i stad var det mange som ikke hadde, og noen hadde lagt ut med chipset780 istedenfor 790. Det jeg la ut her virket ok.

 

Pii720 fungerer helt greit i AM2+. Jeg kan forsåvidt finne et alternativ med AM3 slik at det er bedre egnet i fremtiden for oppgradering. Her er det.. Da må du også ha DDR3 minnebrikker..

Tusen takk for mye hjelp her. Må nok komme meg i køya så jeg kommer meg opp om noen timer. Skal fordøye dette er litt mer i morgen.

Lenke til kommentar

Ville bare legge til før sengetid. Du kan kjøpe et kort til ca 600,- til det oppsettet + et skjermkort til 5-600,-. Skal det lønne seg er det iikke noe poeng i å kjøpe et hovedkort med integrert grafikk(IG) til 1200,-. Skjermkort feks 9500GT eller HD4670 vil uansett være hakket bedre enn IG. Så er kan det være lurt å holde tunga rett i munnen.

 

Derfor ender jeg opp med dette forslaget for integrert grafikk. Geforce 8300 er litt dårligere enn HD3300 som var på de andre kortene, men godt nok. Dette er også så billig at du godt kan velge å putte på et skjermkort der feks dette. Totalt gir dette deg en litt bedre opplevelse enn med integrert for 400,-. Dette hovedkortet støtter DDR2 minne som er billigst.

 

Jeg må dobbelsjekke at det hovedkortet støtter AM3 prosessoren. Tror det at alle AM3 prosessorer passer i AM2+ men ikke motsatt. Kanskje noen andre kan komme med et innspill?

 

Dette støtter ihvertfall AM3:)

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Ville bare legge til før sengetid. Du kan kjøpe et kort til ca 600,- til det oppsettet + et skjermkort til 5-600,-. Skal det lønne seg er det iikke noe poeng i å kjøpe et hovedkort med integrert grafikk(IG) til 1200,-. Skjermkort feks 9500GT eller HD4670 vil uansett være hakket bedre enn IG. Så er kan det være lurt å holde tunga rett i munnen.

 

Derfor ender jeg opp med dette forslaget for integrert grafikk. Geforce 8300 er litt dårligere enn HD3300 som var på de andre kortene, men godt nok. Dette er også så billig at du godt kan velge å putte på et skjermkort der feks dette. Totalt gir dette deg en litt bedre opplevelse enn med integrert for 400,-. Dette hovedkortet støtter DDR2 minne som er billigst.

 

Jeg må dobbelsjekke at det hovedkortet støtter AM3 prosessoren. Tror det at alle AM3 prosessorer passer i AM2+ men ikke motsatt. Kanskje noen andre kan komme med et innspill?

 

Dette støtter ihvertfall AM3:)

Takker igjen for masse tips:)

Har vel kommet fram til at AM3 sokkel og ddr3 minne er mest fremtidsretta(med tanke på at jeg nettopp har gått på en schmell grunnet lite oppdatert utstyr). Så handlekurven min ser nå slik ut: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=95724. Her er jo hovedkortet med integrert skjermkort, kommer det integrerte kortet og det andre skjermkortet jobbe sammen, eller blir det ingen nødvendighet med det ekstra skjermkortet?

Så også nå at psu'en kun har 20 pins kontakt. Vil det lønne seg å bare kjøpe en overgang, eller bør jeg også anskaffe meg en ny psu?

Lenke til kommentar
Du kan ikke koble Nvidia med ATI. Uanset måtte du koblet med et 3470 eller noe sånt. 9500GT slår de kortene selv om de er koblet.

OK, så ikke noe rimeligere kort uten integrert grafikk. Noen erfaring med overgang fra 20 til 24 pins kabel fra psu til hovedkort ift å bytte psu?

Lenke til kommentar
Du kan kjøpe dette kortet til 799,- hos Komplett (kanskje billigere annet sted). Det kan du koble til et 8500GT 512 MB til ca 400,-. Det vil gi et løft og totalt vil det nok bli bedre enn 1 stk 9500GT. Men da må du bruke DDR2...

Har valgt å gå for ddr3 så jeg har vel bestemt meg sånn i forhold til hovedkort. Og om en kobling mellom de to kortene kun gir marginal bedring, så ser jeg ikke helt nytten idet. Blir nok den pakken som står nå som blir kjøpt inn, så får jeg finne en 20 til 24 pins overgang så jeg får kobla på strømmen også.

Tusen takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...