Gå til innhold

[Løst]Kjøpe stille-/videoredigerings-PC 10-12K inkl skjerm


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å bygge meg en ny PC som hovedsaklig skal brukes til redigering og enkoding av HD-filmer i tillegg til "normal" bruk. Jeg trenger mye lagringsplass. Jeg vet ikke om jeg skal overklokke, men å ha muligheten vil jo alltids være ok. Jeg ser helst at PC-en er så stille som mulig, siden den skal stå på soverommet.

 

Prisantydning: 10000-12000 kr.

 

Jeg har satt sammen en handlevogn her. Jeg har få preferanser når det gjelder AMD/Intel og ATI/Nvidia, men jeg ønsker ikke å bruke 2000+ på verken prosessor eller skjermkort, og det virker jo da nesten som om Intel og Nvidia utelukker seg selv mtp pris vs ytelse.

 

Er HK ok? Er det vits å gå for DDR3 ennå? Har noen noen andre forslag til forbedringer, eller er det noe som ikke passer sammen? (Grunnen til at Asus WL-167g ligger i handlevognen, er at den har ralink chipset, og jeg ikke aner hva som funker bra med Linux (atheros, ralink) av PCI-kort. Har noen noen anbefalinger, kom gjerne med dem.)

 

PS. Dette er mitt første bygg, og alt jeg evt. "kan" om komponenter har jeg lest meg til, og jeg kan jo selvfølgelig ha misforstått enkelte ting totalt.

Endret av akselsm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for en 45nm Intel Quad og DDR2. Min erfaring med denne prosessoren er utelukkende bra (Q8200). Intel er bedre på multimedia og denslags. Du får veldig mye DDR2 for pengene om dagen, og da kan du legge penga i diskplass i stedet. To TB-disker i raid 0 for plass/ytelse og kanskje ssd til system? Har akkyrat installert vista64 på ssd (g.skill titan) og det er dette som virkelig gir ytelsesøkning mer enn noe annet. Når det gjelder klokking er nok ikke 8200 den beste (lav multiplikator og høy fsb) men den er kjølig. Kan såvidt høre maskina mi går, tror det er PSU jeg hører mest.

Lenke til kommentar

Takker for inputen, når jeg ser de testresultatene er jeg enig med deg, obergeru. Ser ut til at 940BE knuser det meste av Intelprosessorer i samme prisklasse.

 

Men jeg lurer på hva jeg helst bør gå for: 4GB PC2-8500 RAM eller 8GB PC2-6400 RAM. Eller klarer det seg med 4GB PC2-6400 RAM?

 

Ny handlevogn her.

 

Edit: Kjøpte pc-en med handlevogn som over, men endret rammen til 4GB PC2-8500 RAM, fordi prisen ikke var noe særlig høyere enn på PC2-6400 hos Amentio.

Endret av akselsm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...