Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Nynorsk, hjelp med å slippe faget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisann.

 

Er det noen som har tips til hvordan man kan få slippe nynorsk UTenom å ha dysleksi osv? Altså, er det noen glipper? Jeg er opprinnelig norsk, (nordmann) så den går ikke.

 

Tips mottas med elsk.

 

(Og ja, dette er en seriøs tråd)

 

Du kjemper en allerede tapt kamp, min venn.

Lenke til kommentar

Jeg slapp nynorsk fordi jeg ville ikke ha det ;) Gå til din rektor og si at du vil slippe å ha nynorsk. Du kan velge mellom å ha nynorsk med eller uten karakter. Fordi du vil gjøre akkurat det samme som de andre bare på bokmål, også tentamen.

 

Tror det er slik ^^

Lenke til kommentar
Heisann.

 

Er det noen som har tips til hvordan man kan få slippe nynorsk UTenom å ha dysleksi osv? Altså, er det noen glipper? Jeg er opprinnelig norsk, (nordmann) så den går ikke.

 

Tips mottas med elsk.

 

(Og ja, dette er en seriøs tråd)

 

Du kjemper en allerede tapt kamp, min venn.

 

Er du heelt sikker? Altså, er det overhode ingen mulighet/glipper i systemet?

Lenke til kommentar

Det går ikke. Det er rett og slett ingen måte du kan slippe unna et obligatorisk fag som nynorsk hvis du ikke har foreldre som er utenlandske. Ta det som en ordentlig mann/dame og stå på så skal det nok ordne seg med nynorsk også. Det er et kjipt fag, men det gjelder og ikke ha en negativ instilling til det.

Lenke til kommentar

Fritak for vurdering i sidemål blir gitt når eleven:

 

- på grunn av sykdom, skade eller dysfunksjon som er diagnostisert, har problemer med å beherske begge målformer

- ikke har gjennomgått ungdomstrinnet i norsk grunnskole

- har hatt fritak for opplæring eller vurdering i norsk sidemål i grunnskolen

- følger læreplan i norsk for minoritetsspråklige eller

- har opplæring i samisk i videregående skole.

Lenke til kommentar
Det går ikke. Det er rett og slett ingen måte du kan slippe unna et obligatorisk fag som nynorsk hvis du ikke har foreldre som er utenlandske. Ta det som en ordentlig mann/dame og stå på så skal det nok ordne seg med nynorsk også. Det er et kjipt fag, men det gjelder og ikke ha en negativ instilling til det.

 

Svarte *'''*'''... Søren heller. Men hvis det, på noen måte_overhode_skulle være mulig på et slags vis, være mulig, så vær grei å si ifra, anyone.

Lenke til kommentar
Jeg slapp nynorsk fordi jeg ville ikke ha det ;) Gå til din rektor og si at du vil slippe å ha nynorsk. Du kan velge mellom å ha nynorsk med eller uten karakter. Fordi du vil gjøre akkurat det samme som de andre bare på bokmål, også tentamen.

 

Tror det er slik ^^

 

WHHHHAAAAAAT?

 

Er du helt sikker på at dette er lov/mulig?

 

Jeg går 1. vdg. forresten :)

Lenke til kommentar
Du kan jo fake dysleksi. Har en min klasse som gjør det, og de er mer lettlurte enn man skulle tro på det området.

 

Uhm. Litt vanskelig når jeg har 5 i alle andre skriftlige fag, samt at hovedmål og sidemål læreren min er den samme? Eller går det enda? :p

 

Hun som faker har fem i mange fag også!

Lenke til kommentar

Hvis du har 5 i de fleste andre fag, burde strengt talt ikke nynorsk by på så veldig mange problemer. Jeg foreslår at du bare prøver å jobbe for karakteren din, istedet for å risikere å bli tatt i en løgn. Det virker utrolig stygt de som faktisk sliter med f.eks dysleksi å prøve å "fake" dette.

Lenke til kommentar
Hvis du har 5 i de fleste andre fag, burde strengt talt ikke nynorsk by på så veldig mange problemer. Jeg foreslår at du bare prøver å jobbe for karakteren din, istedet for å risikere å bli tatt i en løgn. Det virker utrolig stygt de som faktisk sliter med f.eks dysleksi å prøve å "fake" dette.

 

Tingen med hun i min klasse, er at hun har karakterer mellom 4 og 5. Hun er ikke kjempesmart, men littegrann over gjennomsnittet, og ganske barnslig. Men hun vil på en måte være best hele tiden, men klarer ikke komme seg "helt" over kneika.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...