Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er galt med motoren?


Cogan

Anbefalte innlegg

Har en Volvo V40 2001mod som er gått 100000km. I februar ved 17 minus fikk vi ikke start på bilen og måtte ty til hjelp i form av en annen bil og startkabler. I det vi fikk start var lyden på motoren ikke lik som før. Motoren hadde da en veldig høylytt og skarp lyd. Som følge av dette drar bilen dårligere og bruker mer diesel og den er fremdeles like høylytt når en kjører.

 

Nå har Volvo feilsøkt og sett på det, men finner ikke ut hva det er, bortsett fra at de mener det kan være mekanisk. For at de skal finne ut noe mer må de åpne motoren og se hva som kan være feilen. Dette kan oppnå store summer blir jeg fortalt. Det var snakk om opp mot 40-50tusen kroner!

 

Lyden høres som om den kjører uten olje. En kvass høy lyd. Alt annet er i orden, så olje mangler den ikke. Volvo har feilsøkt på alt, og finner ingenting. Hva kan dette være? Og hva kan gjøres for å få vår sju mnd. bil reparert billigst mulig? Fint om noen kunne gitt noen råd.

 

Mvh

Cogan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det nok garantert noe tilknyttet blokk, sylindere, veivaksel eller kamaksel som er gåent. Kan jo også være en tett kanal som har gjort at noe ikke får smøring. Muligens et havarert lager, feil på ventiler osv. Du har ingen ide om hvorfra lyden kan høres best fra på motoren?

 

Dyrt blir det nok, og det blir bare gjettning uten å åpne opp. Det må man nesten uansett for å reparere. Derfor er det vel egentlig bare å åpne den og skru seg nedover til en finner feilen.

 

Du må nok dessverre fastsette deg på en større overhaling av motor. Reg reim og toppakning må byttes i samme slengen.

 

Skulle jeg tippe på noe konkret vil jeg tippe på en eller flere ødlagte stempelringer som skjærer i blokka.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis har du hatt for dårlig olje som har hatt for dårlig smøreeffekt i kulden. Hvis det er turbo på bilen kan den ha skjært seg, men det hadde de sikkert funnet ut av på merkeverkstedet. Det KAN også være et strammehjul til en reim, vannpumpa, frihjulet på aircondition (hvis du har det), men det er vel nesten litt for tilfeldig hvis dette har skjedd akkurat denne dagen, og allerede etter 100.000 kilometer. Hvis det er noe mer dyptliggende, som veivlagere eller stempelringer kan det kanskje hende at det er mest lønnsomt å bytte ut bilen, men det kan sikkert verkstedet/andre som har mer erfaring med Volvo gi et bedre svar på.

Lenke til kommentar

Nå er bilen hentet fra verkstedet til Volvo i Larvik og de har feilsøkt ulyden i motoren, kontrollert registerreim, innstilling og ventilklaring, og utifra dette ikke funnet noe feil. Mistanke om feil internt i motor sier de på Volvo.

 

Kundebehandleren hadde også snakket med Sverige og noen han kjente, men ingen hadde vært borti dette problemet. Vanskelig å finne ut hva dette er uten å åpne opp som LOGIMAN sier.

 

Men, da jeg hentet bilen var indikatoren for dørene tent selv om dørene var igjen, samt kupélyset ikke virket, og CD-spilleren var det ikke liv i. Dette var ikke slik da vi leverte den. Og dette skal fiksest uten noe form for kostnad fra våres side.

 

Nå har ikke jeg tatt ut nivåpinnen til oljen for å hørt lyden da, men kundebeh. på Volvo sa lyden kunne en høre mye høyere når en tok den ut, og dette er jo i motoren. Uansett må det åpnes for å sjekkes. Hører meg litt rundt nå først så får vi se. Bilen går fint den, bare litt mindre drag og veldig høylytt. Lyden følger stemplene høres det ut som, så om der ligger bare noe og lager den lyden vet en ikke før en ser etter som sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...