Gå til innhold

Forsterker for 5.1 Sourrund System


Anbefalte innlegg

På mitt hovedkort kan man velge mellom 2-, 4- og 6 kanaler. Lyden trenger å bli forsterket før man kan høre den noe særlig i høytalerne, altså trenger jeg tre forsterkere med 2 kanaler på hver. Dette blir veldig upraktisk, og dessuten har jeg kun 2 forsterkere som ikke er i bruk.

 

Finnes det noen steder hvor jeg kan kjøpe en forsterker som forsterker alle 6 kanalene, og som ikke inkluderer høytalere? Creative sine sett koster jo ikke mer enn 700 kr, altså vil vel ikke forsterkeren koste mer enn halvparten av dette.

 

Eller, hvor mye hadde det kostet å lage tre stereoforsterkere? Finnes det noen steder hvor jeg kan kjøpe dette som f.eks et byggesett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På mitt hovedkort kan man velge mellom 2-, 4- og 6 kanaler. Lyden trenger å bli forsterket før man kan høre den noe særlig i høytalerne, altså trenger jeg tre forsterkere med 2 kanaler på hver. Dette blir veldig upraktisk, og dessuten har jeg kun 2 forsterkere som ikke er i bruk.

 

Finnes det noen steder hvor jeg kan kjøpe en forsterker som forsterker alle 6 kanalene, og som ikke inkluderer høytalere? Creative sine sett koster jo ikke mer enn 700 kr, altså vil vel ikke forsterkeren koste mer enn halvparten av dette.

 

Eller, hvor mye hadde det kostet å lage tre stereoforsterkere? Finnes det noen steder hvor jeg kan kjøpe dette som f.eks et byggesett?

 

Jeg anbefaler å kjøpe en sorround forsterker i stede for 3 stereo forsterkere, mener at lyden blir mer sammensatt...

 

...Også slipper du å skru på alle forsterkerne når lyden er for lav :lol::lol:

Lenke til kommentar

Det du er ute etter er vel en liten effektforsterker i seks kanaler. Volumkontroll og videre signalbehandling trenger du ikke bry deg om ettersom dette styres av datamaskina.

 

ELFA har byggesett for 3W effektforsterker til 128,- og 4W til 163,- uten strømforsyning. Jeg vet ikke om 3-4W er nok til ditt bruk, og når du må ha seks av dem blir det uansett ganske dyrt i forhold til ferdige høyttalerpakker.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Man kan jo spørre seg selv hvor grom lyden blir mår man skal forsterke 6 kanaler til så lav pris :smile: . Jeg ville anbefale å kjøpe en 5.1 forsterker i tillegg til bassforsterker/aktiv subwoofer. Så overføre signalet til den via optisk kabel, eller digital kabel. Dette er seff en dyr løsning men lyden blir god.

Hvis du skal ha 3 separate forsterkere til 6 kanaler vil nok ikke bassen bli så god, siden man da mest sannsylig kobler bassen og center inn på samme forsterker. Bør nok ha litt mere watt på bassen enn på de øvrige 5 kanalene hvis det trengs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...