Gå til innhold

Trenger hjelp med noen begreper på videokamera


Anbefalte innlegg

Etter en familieøkning fra to til tre har jeg gått til anskaffelse av videokamera.

 

Jeg har litt peiling på foto, men video har jeg over hodet ikke peiling på. Selvfølgelig kjøpte jeg meg HD-kamera, som jeg har enda mindre peiling på. Men google er din venn, og etter en helg på internett, og litt klåing, har jeg blitt litt klokere.

 

Men det er et par-tre ting jeg forsatt ikke har forstått helt.

 

1. X.v.color: Forstått at dette er en fargeskala enkelte TV'er og Blu-ray-spillere takler. Dersom jeg filmer med denne funksjonen på, må jeg konvertere videoene dersom jeg skal spille av på noe som ikke støter x.v.color? Eller vil den bare spilles av med "normale" farger i steden? Funksjonen er default off, så jeg tenkte det kanskje var en grunn til det.

 

2. Digital stabilisator: Lest at den kan ødelegge litt skarphet i bildet ved å stjele pixler. Hvor mye "skade" gjør den egentlig? Er det best å skru den av? Innen foto er i alle fall digital stabilisator noe dritt du skrur av med en gang.

Endret av ketilkor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...Jeg har litt peiling på foto ...

2. Digital stabilisator: .... Innen foto er i alle fall digital stabilisator noe dritt du skrur av med en gang.

Her er du nok ute på tynn is.

 

EDIT: Om du kan slå av bildestabilisator på ditt videkamera må du sjekke i bruksanvisningen. Hvis det er mulig kan du teste selv. Forsøk både i vanlig utelys (dagslys) og inne i skumringen. Hva blir best? Benytte deg av det som gir best resultat i de situasjonene du filmer (ikke nødvendigvis et fast fasitsvar).

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Da var tittel redigert, og jeg beklager så mye.

 

Jeg blander ikke sammen zoom og stabilisering. Jeg benyttet feil ord, mener elektronisk stabilisator, altså ikke optisk.

 

Det er veldig enkelt å skru stabilisatoren av og på. Kan teste hvor "shaky" det faktisk blir når jeg skrur den av. Og evt bildet bli skapere.

 

Men når det gjelder x.v.color, har noen peiling?

Endret av ketilkor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...