Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC jobber tregt etter reformatering


Anbefalte innlegg

Hallais.

 

Hatt PC'n et halvt år nå,("HP Pavilion dv5 1095" fra expert) og den har fungert perfekt siden jeg fikk den. Hadde mye stæsj på den så valgte å reformatere.

Etter jeg reformaterte merket jeg ingen forskjell før jeg begynte å bruke for eksempel photoshop og fotball manager. Det har blitt veldig tregt, hvor det virker som om prosessoren er blitt dårligere.

Kan det være at harddisken er ødelagt? Har googla litt og noen hevder at dette kan være tilfelle, men skal ikke være det som er problemet, siden den først ble sånn rett etter reformateringen..

 

håper på svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har blitt veldig tregt, hvor det virker som om prosessoren er blitt dårligere.

En prosessor blir ikke slitt og dårligere over tid, den er like rask som når PC'en var ny.

Sjekk om luftinntaket/uttaket er tett av støv da varme kan få PC'en til å "gire ned" for å hindre overoppheting.

 

Kan det være at harddisken er ødelagt? Har googla litt og noen hevder at dette kan være tilfelle, men skal ikke være det som er problemet, siden den først ble sånn rett etter

En ødelagt harddisk ville gitt helt andre symptomer og ender som oftest med at filer blir korrupte og at Windows slutter å starte fordi systemfilene blir uleselige.

En harddisk kan over tid bli fragmentert, dvs at innholdet blir stokket og tar lang tid å behandle (mao en tregere PC), men dette er en situasjon som rettes opp når du formaterer.

 

Jeg ville heller satse på en eller begge av følgende to scenarier:

1. Du har ikke installert HP sin strømstyringssoftware, eller denne er installert i en modus som "bremser" PC'en for å spare strøm.

 

2. Du har ikke installert alle driverene som følger med PC'en (ofte på en egen CD). Uten de optimale styringsprogrammene for lyd, bilde, minnestyring mm. vil ikke PC'en fungere optimalt. Finn driverCD'en eller gå til HP sine hjemmesider for å laste ned driverene som tilhører din PC modell.

 

(Stresser litt på jobb, så du får unnskylde evt. skrivefeil...)

Lenke til kommentar
Det har blitt veldig tregt, hvor det virker som om prosessoren er blitt dårligere.

Jeg ville heller satse på en eller begge av følgende to scenarier:

1. Du har ikke installert HP sin strømstyringssoftware, eller denne er installert i en modus som "bremser" PC'en for å spare strøm.

 

Vet ikke om det er du som er genial eller om jeg har driti meg ut totalt, men "HP ANBEFALING" er kanskje ikke å anbefale under spilling. Men såvidt jeg husker hadde jeg i strømmen i hele går da jeg jobba med photoshop. Får teste om det er blitt bedre nå.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...