Gå til innhold

Gammel Canon linse - brukbar fortsatt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg fant en gammel Canon linse jeg kjøpte for 10 år siden. Etter å ha gått over til den digitale verden har denne ligget og støvet i nesten 8 år. Er den brukbar fortsatt ? Har den noe salgsverdi ?

Det er Canon 24-85mm Ultrasonic. Kjøpte også UV filter samme dagen så den har ikke engang en ripe eller støvkorn på glasset.

Endret av Spartan
Videoannonse
Annonse
Skrevet

EF 24-85/3.5-4.5 er bedre enn standard kitzoomene fra samme periode (28-90-ish).

Det er skarpt, lite og lett, men har irriterende kraftig fortegning på 24mm.

Det ligger iblandt noen på bruktmarkedet til 15-1700,-.

Jeg kjøpte min med kamerahuset EOS 30 (film) for 1700,-.

Objektivet er en fin normalzoom på FF, men for meg blir den for trang på 400D.

Fra photozone.de:

The Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM exhibited a quite mixed performance. On the upside the lens is very sharp with very little vignetting throughout the range. Unfortunately distortions at 24mm are pretty hefty as are chromatic aberrations. The build quality is pretty decent and the AF performace is a joy. All-in-all the lens is capable to beat the cheapo EF-S 18-55mm as well as the EF-S 17-85mm IS and regarding sharpness it can even rival the the EF 24-70mm f/2.8 USM L (on APS-C). If the focal length range was more attractive here the lens would have been a killer but as such it is just a good compromise.

Optical Quality: 3.5 / 5

Mechanical Quality: 3 / 5

Price/Performance: 4 / 5

http://www.photozone.de/canon-eos/185-cano...-review?start=1

Skrevet (endret)

Gravde litt i arkivet fra den gangen jeg brukte objektivet og fant frem noen godbiter.

Dessverre går det tapt endel bildekvalitet på å digitalisere slide, men jeg husker at jeg var meget fornøyd med objektivet og min gamle Canon 50E..

post-93100-1237734864_thumb.jpg

post-93100-1237734885_thumb.jpg

post-93100-1237734913_thumb.jpg

Endret av Spartan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...