Gå til innhold

Moralen i eventyr


Anbefalte innlegg

Jeg og noen venner av meg satt og diskuterte dette for et par uker siden. Vi kom til å tenke på eventyret om Askeladden som kappåt mot trollet.

Etter hva vi kan huske så er dette en oppsummering av historien, rett meg hvis jeg har tatt feil, det er lenge sida vi hørte detta eventyret.

 

Askeladden går inn i skogen til trollet og begynner å hogge trær i den.

Trollet protesterer og vil jage Askeladden ut.

Askeladden truer med å drepe trollet (klemme vannet ut av denne steinen osv).

Trollet blir deretter skremt, omstendighetene husker jeg ikke, men det som skjer er hvertfall at trollet ber Askeladden inn på grøt.

Askeladden lurer trollet til å drepe seg selv før han tar alle pengene hans.

 

Moralen i dette eventyret er..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brain before muscle :roll:

 

Brødrene hans har på forhånd disset Askaladden fordi han er en liten pussy som er en svekling og ikke gjør noe annet enn å leke med peisen eller hva det var, men Askeladden viser så at man ikke skal være så inn i helvettes tøff i trynet selv om man har muskler. Askeladden er jo smart og dreper trollet uten å løfte en finger

Lenke til kommentar
Så moralen er: utspekulert psykopatisk oppførsel = profit?

 

Nå må vi ikke glemme forestillingen om godt og ondt som var en realitet i gamle gamle dager. Det Askeladden gjør er et gode, og derfor hverken kynisk eller psykopatisk i den tid beretningen oppstod. Heller heroisk. Selv om vi idag har et noe mer nøktern syn på hva som er rett og galt :thumbup:

Lenke til kommentar
Så moralen er: utspekulert psykopatisk oppførsel = profit?

 

Nå må vi ikke glemme forestillingen om godt og ondt som var en realitet i gamle gamle dager. Det Askeladden gjør er et gode, og derfor hverken kynisk eller psykopatisk i den tid beretningen oppstod. Heller heroisk. Selv om vi idag har et noe mer nøktern syn på hva som er rett og galt :thumbup:

 

Det kann så være, men da burde det kkomme noen eventyr som er oppdaterte til nåtiden. Kann ikke gå og lære unger en slik dritt moral... men på en annen side så er det jo så mye annen dritt for barn nå at det neppe er noe vitts.

Lenke til kommentar
Så moralen er: utspekulert psykopatisk oppførsel = profit?

 

Nå må vi ikke glemme forestillingen om godt og ondt som var en realitet i gamle gamle dager. Det Askeladden gjør er et gode, og derfor hverken kynisk eller psykopatisk i den tid beretningen oppstod. Heller heroisk. Selv om vi idag har et noe mer nøktern syn på hva som er rett og galt :thumbup:

 

Det kann så være, men da burde det kkomme noen eventyr som er oppdaterte til nåtiden. Kann ikke gå og lære unger en slik dritt moral... men på en annen side så er det jo så mye annen dritt for barn nå at det neppe er noe vitts.

 

Sjekk ut Herman Hesse sine eventyr. Kvalitet ;) Ble skrevet en eller annen gang mellom 1920 og 1940 tenker jeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...