boka Skrevet 21. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2009 Håper noen har tips å komme med en oppgave jeg har: Et frima med delt ansvar har opprettet en bankkonto hvor innbetalinger til deltakerne - selvstendige næringsdrivende - blir betalt inn til. Etter hver uke utbetales innbetalingene til de selvstendig næringsdrivende. Blir det riktig at innbetalingene som står på "felleskontoen" blir ført på en "kortsiktig gjeld" konto i regnskapet? På forhånd takk for eventuelle tips! Siter Lenke til kommentar
granny Skrevet 21. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2009 Hvis jeg forstår deg rett så ville jeg opprettet mellomværende eier(e) kontoer. Sannsynligvis 2600 serien på hver av eierne og ført ut bank og inn på de respektive eiere. Da vil du få fram hvor mye hver av eierne har mottatt til enhvert tid. Siter Lenke til kommentar
boka Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Takk for tips! Jeg så for meg en felleskonto for eierne, men det gir nok bedre oversikt med hver sin konto ja. Men hvordan blir det å bokføre feks en giroinnbetaling til den felles bankkonto? Dersom vi feks får en innbetaling som ikke umiddelbart kan identifiseres til en av eierne (pga ikke oppgitt fakturanummer/kidnummer, ukjent betaler), da skjønner ikke jeg helt hvordan dette skal føres dersom eierne har hver sine mellomværendekontoer. Har noen tips til dette? Endret 21. mars 2009 av boka Siter Lenke til kommentar
granny Skrevet 21. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2009 Jeg forstår ikke helt spørsmålet. Jeg regner med at det foreligger en inntektspost der inntektene av "salget" eller hva det nå er skal føres? Altså debet bank - kredit inntektspost. Det kommer jo ikke inn innebetalinger uten videre? Hvis dette nå er slik at det er andelshaverne som skal ha "utbytte" av dette etter visse regler - så må det jo da i slutten av uka/mnd krediteres bank og debiteres andelshaveren som får pengene? Vanskelig å svare deg på dette når du gir så lite opplysninger om hva det her er snakk om. Hvis det kun er penger som skal betale for et utført oppdrag til den som har gjort jobben er det jo unødvendig å lage et "firma" ut av det? Da er det jo mye enklere om pengene settes på konto til den som skal ha de? Siter Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 22. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2009 Jeg ville også ha opprettet en konto per eier, men fortrinnsvis en reskontro. Om du heller vil ha balansekonto, så må du bruke kontoer på 2250-serien og ikke 2600-serien da den gjelder skattetrekk og andre trekk. Siter Lenke til kommentar
boka Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. mars 2009 Takk for tips, men jeg lurer fortsatt på hva da med "herreløse" innbetalinger. Poenget med innbetaling til en felles bankkonto, er å ha en felles kassedagbok. Inntektene blir altså ført i den enkelte eiers/deltakers regnskap. De innløste fordringene blir utbetalt fra felles bankkonto etter hver uke. Er det da greit å bruke en felles balansekonto for deltakerne? Siter Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 26. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2009 Det er ingenting i veien for det, men jeg ville som sagt brukt en reskontro under den løpende føringen. Da er det mye enklere å holde oversikt over åpne poster. Siter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.