MrAvionics Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Hei her fått i oppgave å forklar hvorfor kondensator virker motsatt i forhold til en motstand. Når vi serie kopler den så blir den mindre mens når vi parlell kopler den så blir den større i verdi. Hvorfor? Mvh ArneAustenaa
V_B Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Kondensatoren sin størrelse oppgis som du sikkert vet i Kapasitans, og det som påvirker kapasitansen kan b.l.a være avstanden mellom eller størrelsen på platene inne i kondensatoren. Det som skjer i en parallellkobling er at man får totaltsett et større areal på platene. Altså at størrelsen på platene/beleggene inne i kondensatoren blir større. I en seriekobling vil man rett og slett få mindre kapasitans fordi vi øker plateavstanden. Derfor er det slik at når vi seriekobler kondensatorer så vil delkapasitansen (alle kondensatorene tilsammen) være mindre enn den laveste kondensatoren i serien.
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 (endret) . Endret 20. mars 2009 av zibiri
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 21. mars 2009 Skrevet 21. mars 2009 Klarte og ta bort det jeg skrev når jeg endra det så fikk jeg d ikke tilbake så da blir det en prikk bare
MrAvionics Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Skrevet 21. mars 2009 Klarte og ta bort det jeg skrev når jeg endra det så fikk jeg d ikke tilbake så da blir det en prikk bare ok men hva skrev du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå