Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fryser i oppstart vista (overklokking) Safemode virker.


Anbefalte innlegg

Hepp!

 

Har overklokket pcn som er stabil i safemode , men nekter å starte normalt.

 

Asus m2n32sli deluxe wifi

320gb+250gb hd

Nvidia Sli ready 1066mhz 2gb

Amd x2 6000+

Ati radeon hd 4850

 

Har satt FSB opp ifra 200mhz til 300 og cpu multiplier til 11x (300mhz overklokk på cpu, den nekter plent å gå så mye som en hz til) 1.4850v

 

Dette gir en HT link på 1500mhz og siden jeg har satt RAM`en som DDR 677 så blir det ca 1000mhz.

 

Problemet er at den nekter å starte opp som normalt i vista (eller windows 7 for den del)

Temperaturene holder seg under 60 for cpu, og rundt 40 for HK noe som skal fungere bra.

cpu`n gir seg ikke før den passerer 85 grader, og hk blir lei seg ved ca 50.

 

Safemode fungerer prikkfritt forsåvidt.

 

Jeg har ikke justert voltsettings for noe bortsett fra cpu siden temperaturene har vært "greie" og at safemode fungerer.

 

Måtte tvinge fram bootlogging via msconfig , og den rapporterer at det er cdfs.sys som er den siste driveren som er loadet. Dette er driveren for cd-rom.

 

Om dette er synderen virker litt merkelig, men den har stoppet der de 2 gangene jeg har logget iallefall.

 

Kan det være chipset driverene som blir triste ? Er det kanskje en bios-innstilling jeg har blankt oversett?

 

Har ikke startet feilsøkinga selv skikkelig enda, men jeg tenkte at jeg ville spare tid hvis noen har truffet på lignende problem:) (tid er gaming etc)

 

Jeg har 6000 mulige teorier selv, men jeg håper på noen innspill fra mer drevne Uberklokkere/vistarever enn meg selv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten en 850w NorthQ strømforsyning som står i,

har ikke sett noe "farlige" voltdrop på de målbare linjene (ikke at jeg stoler 100% på tall jeg ser i Speedfan eller i bios).

 

Med 2 hd og 1 skjermkort , 5 vifter så burde ikke denne knele med det første. Det svakere leddet er vel hovedkortet og hva det tåler å få mølet igjennom av effekt.

Lenke til kommentar
bmp

Jeg pleier å måtte øke spenninga på northbridge ved økning i fsb.. kjenner ikke hovedkortet ditt, men det eneste du har klokka noe særlig er vel fsb`en din.

 

Joda.

Jeg vet ikke om du leste _hele_ posten min eller ikke men...

 

Kan jo forenkle litt kort her:)

 

Hvorfor er pcn dønn stabil i safemode men nekter å boote normalt?

Det er jo fortsatt samme FSB.

Jeg øker ikke volten unødig da det det virker som faktoren som er forskjellig mellom safemode og normal boot er div drivere etc.

 

Eller er det noe jeg ikke tar hensyn til her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...