Gå til innhold

[Løst]Får ikke lagret settings i Code Blocks


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg innstallerte Code Blocks gjennom apt-get som super user (brukte sudo sh), og nå vil ikke Code Blocks lagre settings for andre brukere enn root på denne maskinen. Er det en settings fil som lagres på et sted vanlig brukere ikke har tilgang til eller noe? Evt hvordan får jeg en settingsfil per bruker? Skal sies at det bare er jeg som bruker PCen. :)

 

Håper på at noen har vært borti dette. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke vært borti det eksakte programmet. Men som std. lagres alle configfiler om et program i hjemmefolderen din. Men når du logger inn som root og installerer et eller annet vil filene lagres i /root (altså på hjemmeområdet til root, og ikke i /home/<brukernavn> som er ditt området)

 

Du burde brukt sudo isteden. Altså åpna en helt vanlig terminal som din bruker og kjørt: "sudo apt-get install ......". Sudo logger ikke inn som root for å kjøre kommandoene dine, men kjører dem med root rettigheter på din konto. Hvis du skjønner ;)

Lenke til kommentar

Det skal være ett fett om du er logget inn som "ekte" root eller om du bruker sudo når du installerer programmer.

 

Filer/mapper for brukerinnstillinger skal opprettes av programmet når det kjøres for første gang. Det som kan ha skjedd er f.eks at trådstarter har kjørt programmet med sudo foran, og dermed fått opprettet "innstillingsfiler" eid av root i sin egen hjemmemappe.. jeg mener ihvertfall jeg har sett lignende har skjedd med sudo før..

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...