Gå til innhold

Excel - Koblinger oppdateres kun når kilden åpnes


Anbefalte innlegg

Jeg har lagd en arbeidsbok som henter inn data fra tre andre. Hvis jeg kobler direkte til cellene i kilden, så fungerer det fint, men jeg er nødt til å bruke en formel (summerhvis), og da får jeg problemer. Dersom jeg velger å oppdatere koblingene da vises alle disse som #VERDI!. Slik blir det stående helt til jeg åpner kildefilene. Koblingene lar seg altså ikke oppdatere ved å trykke på spørsmålet som kommer ved åpning, eller ved en macro eller ved Rediger | Koblinger | Oppdater verdier

 

Er det en kjent feil i Excel 2003 at koblinger med denne type formel (og muligens andre typer) ikke kan oppdateres uten å åpne kildefilen? Finnes det en workaround?

 

Grunnen til at jeg (tror jeg) må bruke SUMMERHVIS, er at kildefilene inneholder tall for hver dag i hver måned, men enkelte dager har flere tall på flere linjer, og derfor må jeg summere dem på en måte. Jeg kunne jo ha lagd et ekstra ark i hver av kildefilene som summerer opp disse tallene, og så gjøre koblingene til dette arket, men jeg vil helst slippe dette hvis mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var naturlig for meg å tro at det var snakk om en feil. Det begrunner jeg med at jeg også forsøkte å lage en formel hvor jeg hentet ut summen av to og to celler fra de lukkede kildene. Dette fungerte fint, så da trodde jeg en formel som SUMMERHVIS også burde fungere (selv om det er litt mer avansert enn bare 'pluss'). Excel har vel sine begrensninger, men jeg synes ikke det var noe galt i mitt resonnement om at det kunne være en feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...