Gå til innhold

mye lag ved spilling av guitarhero/rockband


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en Samsung 40" LCD tv. FULL-HD 1:30 000 kontrast. svart pianolakk

Konsoll Xbox360.

Spiller Guitarhero, rockband, Dansing stage osv, og det er nesten helt håpløst å spille.

Har vanligvis spilt disse spillene på kassetv og det er ikke noe problem.

Jeg har mange ganger forsøkt å kalibrere laggen med et options i spillet, men synes ikke at det blir helt bra.

Her kan man sette en offset for bilde og lyd. På PS2 og PS3 kan du ikke sette for både bilde og lyd.

For meg ser det ut som at:

-lyden lagger ett sted mellom 60-110ms

-bildet lagger ett sted mellom 10-70ms

Jeg klarer ikke å finne den mest perfekte instillingen, og på vanskelige partier bommer jeg mye :(

Jeg bruker HDMI, men jeg har samme problemet hvis jeg bruker scartkabelen.

 

Jeg har spilt på andre lcd-tver som er helt fine å spille på, bla en gammel samsung 32".

Kan jeg bli kvitt problemet hvis jeg kjøper en billig HDMI forsterker og bruker vanlige høytalere istedenfor tvhøytalere?

 

Det viktigste for meg er at lyden iallefall er riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var denne jeg kjøpte. Jeg har prøvd "spillmode" ikke rare forskjellen, men det blir så mye bass at jeg nesten ikke kan ha på lyd.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=349396

 

Produsentens varenr.: LE40A559P4FXXC

 

Samsung`s nye modellserie heter A559. Den leveres i et elegant pianolakk design. 30.000: 1 i kontrast og Samsungs Clear Panel teknologi sikrer deg sylskarpe og kontrastrike bilder. Movie-Plus funksjonen sikrer støyfrie bilder selv i bevegelse. Den har natuligvis full-hd oppløsning og "entertainment mode" som lar deg fintune bildet, i "sports mode" om du ser på sportssendinger, "film mode" hvor sortnivå og kontrast er viktig eller "spill mode" som gjør responstiden på skjermen så lav som mulig for spillbruk.

 

Dynamisk kontrast 30000:1

Responstid 8ms

Oppløsning Full HD (1920 x 1080)

Lysstyrke 500cd/m2

Tekst-TV minne 1000s

PC inngang 1

HDMI 3

Lenke til kommentar

Input lag på både Samsungs 5 og 6 serie er et problem. Tiden tv-en bruker på å reagere på konsollen er rett og slett for treg.

 

100hz hjelper ikke det heller...

 

Jeg har lest at Samsung har laget noen oppdateringer som skal hjelpe på input lag, men de annonserer sjelden disse, så du må finne noen Samsung eiere som kan hjelpe deg slik at du får de rette linkene. Det er noen tråder til disse tv-ene på Av Forum og trolig er det nok noen der som kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Så du sier at ikke 100 Hz hjelper en LCD skjerm i bildebevegelsene? Hmm rart siden du alltid har skrevet det motsatte samt alle tester også støtter om dette men det er selvfølgelig lov å forandre mening.

 

Uansett Bava tar feil og det er stor forskjell på 6 serien kontra 5 serien til Samsung akkurat som det er mellom Sony W4000 og W4500 da sistnevnte har fått 100 Hz.

 

Utdrag av testen under..

 

(Trofaste lesere vil huske at vi likte forgjengeren W4000 svært godt da vi testet den i midten av juni. Faktisk var det først da vi hadde den side om side med Samsungs flotte LE40A656 at vi avslørte W4000 største handikap.

 

For der Samsungen gled sømløst ved sideveis panoreringer så hadde W4000-modellen en tendens til å hakke litt. Kun få måneder senere kommer imidlertid oppfølgeren, og denne gangen er det heldigvis andre boller)

 

Den virkelig store forbedringen kontra W4000 er likevel at W4500 er utstyrt med Sonys 100 Hz Motion-Flow funksjon, som altså motvirker hakking ved sideveis bevegelser.

 

http://www.dingz.no/783948/test-sony-w4500

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
-lyden lagger ett sted mellom 60-110ms

-bildet lagger ett sted mellom 10-70ms

Det var mye. Og responstida på TV-en oppgir du til 8ms (som er ganske normalt for en LCD-TV). Men siden laggen i bilde er en god del større enn det, og du også har lagging i lyden, er neppe dette relatert til den tregheten eller responstida som LCD-paneler har, her er det antagelig programvaren i TV-en som prosesserer bilde og lyd som er treg. (Og som du sier, dette kan man også oppleve på plasma, det hjelper ikke om panelet er lynkjapt hvis softwaren i TV-en er flaskehalsen.)

 

Første forslag til løsning er å skru av all prosessering eller bildeforbedringsprogrammer som kan skrues av. Men, du skriver at du har prøvd "game mode" som sannsynligvis skal gjøre nettopp dette.

 

Neste forslag er å prøve å få oppgradert softwaren i TV-en som Bava foreslår.

 

Men, det enkleste og greieste forslaget er kanskje ditt eget:

Kan jeg bli kvitt problemet hvis jeg kjøper en billig HDMI forsterker og bruker vanlige høytalere istedenfor tvhøytalere?

 

Det viktigste for meg er at lyden iallefall er riktig.

Jeg ville foreslå å koble spillkonsollen direkte til en analog forsterker or å se om lyden da blir synkron med gitarspillinga di. :)
Lenke til kommentar
Så du sier at ikke 100 Hz hjelper en LCD skjerm i bildebevegelsene? Hmm rart siden du alltid har skrevet det motsatte samt alle tester også støtter om dette men det er selvfølgelig lov å forandre mening.

 

Uansett Bava tar feil og det er stor forskjell på 6 serien kontra 5 serien til Samsung akkurat som det er mellom Sony W4000 og W4500 da sistnevnte har fått 100 Hz.

 

Utdrag av testen under..

 

(Trofaste lesere vil huske at vi likte forgjengeren W4000 svært godt da vi testet den i midten av juni. Faktisk var det først da vi hadde den side om side med Samsungs flotte LE40A656 at vi avslørte W4000 største handikap.

 

For der Samsungen gled sømløst ved sideveis panoreringer så hadde W4000-modellen en tendens til å hakke litt. Kun få måneder senere kommer imidlertid oppfølgeren, og denne gangen er det heldigvis andre boller)

 

Den virkelig store forbedringen kontra W4000 er likevel at W4500 er utstyrt med Sonys 100 Hz Motion-Flow funksjon, som altså motvirker hakking ved sideveis bevegelser.

 

http://www.dingz.no/783948/test-sony-w4500

 

100hz bør man ha på lcd slik at bevegelsene blir jevne jada-jada!

 

Dessverre hjelper det ikke stort for input lag i gaming. Selv om 100hz gir jevnere bevegelse så gjør det ikke noe for reaksjonsevnen til tv i forhold til konsoll og pc. Det er noe som skjer før 100hz kan gi myke bevegelser for det skjer i så fall ikke før tv har reagert på dine trekk på joystick, pad, mus, kontroll eller hva man bruker.

 

Altså lag er tiden det tar fra tv har fått en beskjed til den faktisk viser det på skjermen!

 

I mange tilfeller vil lag bli redusert hvis man skrur av 100hz siden tv da har en ting mindre å jobbe med.

 

Noe av grunnen til at nyere lcd tv får høy lag er at det fryktelig mange prosesseser tv må gjøre for at den skal vise et skikkelig bilde.

 

Game Mode skrur av så mange av disse prosessene som mulig, men det er ikke alltid man får et fullverdig spill resultat av den grunn.

 

Enkelte plasma skjermer sliter litt med dette, men ingen er i nærheten av de verste lcd på dette. Plasmaskjermer reagerer stort sett fortere på både lag og den senere bevegelsen som skaper en myk og ikke minst rask responstid fra konsoll til tv…

 

En ting man kan gjøre er å bruke VGA siden lag da som regel minskes ganske mye, men PS3 har ikke muligheten for dette. Hvordan det er med X-Box er jeg ikke sikker på...

 

Med andre ord så har jeg ikke forandret mening om 100hz og lcd, men dette er en annen diskusjon!

Endret av Bava
Lenke til kommentar

Input lag er ikke et problem på A656 i allefall og den egner seg glimmrende til guitarhero/rockband spillende. Dette var også den skjermen som akkurat ble anbefalt til disse spillene gjonnom FBI serien på NRK uten at dette mulig er verdens beste målestokk.. At forskjellen da på input lag skal være som natt og dag på 5 serien og 6 serien blir meg for en gåte spesielt da forskjellen er at 6 serien har 100 Hz som beskrives som ubetydelig her..

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Hvis du søker litt på nettet så er det ikke en feil på tv-en. Mange klager på lag, men jeg har ikke spilt på noen av disse tv-ene så jeg har ikke førstehåndskunnskap.

Guitar Hero er uansett et spill som krever ganske rask respons fra en tv.

 

Jeg har lest at dette var et problem med 6 serien også, men det er godt mulig jada-jada har rett i at det faktisk er store forskjeller på 5 - 6 serien.

 

http://www.productwiki.com/samsung-6-series-2008/

(det står at problemet er stort ved component)

 

http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung-le4...20080618120.htm

(her står det at 5 og 6 serien er helt lik).

 

"The Samsung LE40A558 manifested the same amount of input lag as the A656 (i.e. 30ms slower than a Samsung F96), which could be reduced by engaging “Game” [Entertainment Mode] or using VGA connection. Whether or not this input lag will affect your gaming performance depends on your individual sensitivity, and the reflexes demanded by the particular game"

 

Det kan jo nevnes at enkelte gamere er mer opptatt og sensitive enn andre... Gjorde FBI en måling av input lag?

Endret av Bava
Lenke til kommentar

Hvis denne tråden skal være en målestokk for forskjell på 5/6 serien så er det i såfall stor forskjell. Jeg skriver jo det motsatte her at det ikke er stor forskjell i grunn bare 100 Hz er forskjellen på A559/A656 men jeg kjenner sistnevte skjerm godt og den er strålende til spilling så problemet er mer lokalt da altså på trådstarters skjerm.. Vet ikke om FBI gjorde måling av input lag men han som kjøpte den var jo en guitarhero/rockband blodfan så dumt å velge/bli anbefalt den da eller? Den funket som pokker i allefall i hans stue mot slike spill.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Det virker som det er litt delte meninger om denne tv-en og input lag. Du burde ta en tlf til Samsung å høre med dem. Hvis det skulle vise seg å være et problem med selve panelet så vil du få en ny tv, eller de fikser problemet.

 

Muligens vil en oppdatering av firmware også være en løsning.

Endret av Bava
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...