Gå til innhold

Lære kinesisk (mandarin)


destilert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ní Hão :)

 

Jeg starten en lik tråd for to måneder siden.

 

Siden få hadde erfaring med det, søkte jeg meg frem og tilbake på nettet og fant en plass som hadde undervisning hvor jeg bor. Har hatt 16 timer undervisning, og neste uke er jeg ferdig med kurs 1. Jeg skal selvfølgelig gå videre.

 

Jeg vil anbefale å gå på kurs. Da kan du slippe å innøve deg uvaner, som du kanskje ikke legger så lett merke til selv. Om ikke, så fungerer sikkert DVD kurs eller nettkurs fungere også, men det har jeg ikke prøvd. Det er et billigere men sannsynligvis dårligere alternativ.

 

Er det noe konkret du lurer på så spør i vei : )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er koselig å høre at folk er interessert i å lære kinesisk. Det første jeg gjerne vil anbefale er at du blir kjent med noen kinesere (mandarintalere), slik at du kan høre dem snakke.

Av og til er det litt greit å sjekke ut kinesisk-talende filmer.

 

En ting er viktig når du skal lære kinesisk, det er å lære kulturen, historien og tradisjonene i tillegg. For noen ganger kan ikke noen uttrykker og diverse ord og sånt forklares uten at man kjenner til dem.

 

Det første er greit å kunne først, er pin yin. Pin yin viser uttalelsen. Altså hvordan man skal uttale de forskjellige ordene/tegnene. F.eks. "nǐ hǎo" = 你好

Pin yin leses på en egen spesiell måte. Ikke med norsk eller engelsk uttalelse. Pin yin viser til hvilke tonefall du skal uttale i tillegg. Ganske praktisk. :)

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...