Gå til innhold

Fargeoverføring fra pc til tv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil koble min Dell Inspiron 4150 til tv'en for å se dvd- og mpeg-filmer. Bruker S-video kabel via scart-overgang inn i tv'en, men får kun svart-hvitt bilde. Er det noen som har peiling på hva dette kan komme av, eller som har hatt lignende problemer og funnet en løsning?

 

Høres ut som en feilinnstilling i Hertzen som går inn til TV-en, f.eks. 50/60-hz - feil.

Lenke til kommentar
Vil koble min Dell Inspiron 4150 til tv'en for å se dvd- og mpeg-filmer. Bruker S-video kabel via scart-overgang inn i tv'en, men får kun svart-hvitt bilde. Er det noen som har peiling på hva dette kan komme av, eller som har hatt lignende problemer og funnet en løsning?

 

Eller du kan sjekke om tv-utgangen er satt til PAL som er det nordiske tvsystemet eller NTSC som er det amerikanske systemet og som vil gi et sort/hvitt bilde på en norsk tv

Lenke til kommentar
Vil koble min Dell Inspiron 4150 til tv'en for å se dvd- og mpeg-filmer. Bruker S-video kabel via scart-overgang inn i tv'en, men får kun svart-hvitt bilde. Er det noen som har peiling på hva dette kan komme av, eller som har hatt lignende problemer og funnet en løsning?

 

Eller du kan sjekke om tv-utgangen er satt til PAL som er det nordiske tvsystemet eller NTSC som er det amerikanske systemet og som vil gi et sort/hvitt bilde på en norsk tv

 

Dette er mest sansynlig korrekt. Hadde akkurat samme problemet selv helt til jeg gikk inn og forandret til det Nordiske systemet. Hvis du er i tvil er det bare å prøve seg frem.

Lenke til kommentar
Fremgangsmåte:  

1. Høyreklikk på skrivebordet

2. Egenskaper - innstillinger - avansert - displays

3. Aktiver TV, og trykk "bruk"

4. Trykk der det står "TV"

5.Gå på Format

6. Velg Norway

 

Pal B fungerer for meg. Du kan evt. prøve de andre.

 

Er så enig som det går an, men valgte å gi gutten litt utfordringer :wink:

Lenke til kommentar

Takker for alle velmenende tips, og blir ikke fornærmet selv om noen til og med er så hjelpsomme at de gir ting inn med teskje :wink:

 

Når det gjelder tv-formatet har jeg prøvd alle mulige kombinasjoner. PAL-B (Norway) var default på min maskin. Da jeg skulle koble opp laptopen første gang, fikk jeg farger. Da brukte jeg en S-video kabel jeg hadde liggende. Jeg fikk brudd i denne kabelen, kjøpte ny, og siden har jeg ikke greid å få farger (har prøvd flere forskjellige kabler). Jeg begynte å lure på om det var forskjell på S-video-kabler, men etter som jeg har skjønt er det ikke det. Så problemet må ligge et annet sted.

 

Som andefaen skrev, er det ikke sikkert at tv'en min støtter S-video. Det gjør den ihvertfall ikke direkte, iom at den ikke har S-video inngang. Men ved å bruke en overgang til scart burde det jo gå bra? Jeg vet ikke nok om hva som skjer i denne overgangen, men problemet kan ligge her.

 

The.Arisen.One påpekte at "hertzen" inn i tv'en kunne være feil. Hvordan kan man endre dette?

 

Så til slutt: Andefaen foreslår å bruke en S-video til composite omformer. Jeg har tro på at dette kan funke, men ville jo helst bruke S-video, siden dette signalet i teorien gir bedre bilder. En slik omformer: er det snakk om kun en kabel med en MiniDin4 (S-video) i den ene enden og en RCA i den andre, eller er det noe mere avansert?

Lenke til kommentar

Har hatt samme problemet selv - TV'en støtter ikke svhs direkte, så jeg prøvde gjennom en scart-omformer, og da ble det svart hvitt.

 

Det beste er naturligvis å bruke SVHS direkte, men om tv'en ikke støtter dette fungerer en svhs-rca omformer glimrende. Kjøpte en selv for 29,- på biltema. Da ble det farger :-)

Lenke til kommentar

De fleste nyere tv'er støtter S-video også gjennom scart. Det man må passe på er å gå inn i oppsettet på TV'n og endre oppsettet av scart kanalen (ofte kallt AV1, AV2 eller kanal 0) slik at denne bruker S-video. Dette kommer av at scart inngangen vanligvis er satt opp til å bruke RGB og ikke S-video.

 

PS! På noen TV'er kalles S-video for SVHS i scart oppsettet selv om SVHS er en standard for video-opptak på lik linje med VHS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...