Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med kabel i veggen


Anbefalte innlegg

Ser med nødt til å prøve lykken her på forumet. Håper noen kan bidra med noen tips.

 

Fikk nylig fiber fra BKK inn i leiligheten. Signalet fra sentralen i kjelleren kommer inn i leiligheten i stua og splitteren (som sender tv/data/tlf videre) er montert på veggen der. Fra tidligere ligger det en cat5-kabel i veggen som jeg har koblet til RJ45-vegguttak i stua og på pc-rommet etter T568B-standard. Jeg har ikke avisolert og tvunnet opp mer enn nødvendig.

 

Problemet er som følger:

Så lenge jeg har en lang kabel fra splitteren til pc'n via ruteren (Dlink DIR655) er jeg på nett uten problemer. Men dersom jeg bruker en kort cat5 kabel fra splitteren til vegguttaket i stua og en kabel fra uttaket på pc-rommet inn til pc'n kommer jeg meg ikke på nett. (Uansett om jeg kobler via ruteren eller ikke.) Det lyser i nettverkskortet (onboard Realtek RTL8168B) og Vista oppdager dette som et nytt nettverk, men finner ikke veien ut på internett.

 

Kjøpte en billig kabel-tester for å sjekke kablene jeg bruker, og alt ser fint ut. Alle kablene funker, og dersom jeg kobler kabelsjekkeren i hver ende av oppsettet "kabel - vegguttak - kabel i veggen - vegguttak - kabel", får jeg gjennomgående signaler i alle 8 lederene.

 

Så dersom noen har opplevd noe lignende eller kan tenke på hva som er galt her, er jeg ytterst takknemlig for tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sikker på at den korte kabelen ikke er en krysset kabel?

Kan høres sånn utifra "symptomene" du beskriver.

 

Har du prøvd å kople den lange kabelen mellom splitter og veggutak og en annen kabel fra uttaket på rommet il pc?

 

Da var problemet løst. Viste seg at det var veggkontaktene som var problemet. Etter å ha demontert de ned til kretskortet, viste det seg at koblingsrekkefølgen skulle være 4-5-1-2-3-6-7-8, ikke 1-2-3-4-5-6-7-8 som jeg hadde koblet. Siden jeg gjorde feil begge steder, virket det som om alt var som det skulle når jeg testet én og én leder med kabeltesteren. Så kan vel si at det dreier seg om en slags kryssing, selv om ikke begrepet holder helt vann (i og med at kryssing (sånn jeg har forstått det) innebærer overgang fra A til B standard ila. en kabellengde).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...