Gå til innhold

oRGANISERING aV dIGITALE bILDER...


Anbefalte innlegg

Vet noen om det finnes et program som egner seg godt til å lagre informasjon om alle ens digitale bilder? Slik at jeg f.eks. kan skrive inn bildenummer og en beskrivelse av bildet. Deretter må jeg kunne søke etter ord som står i beskrivelsen...

Søker jeg på julaften skal det f.eks. komme opp en oversikt over alle bildene med stikkord "julaften"!

 

Det går sikkert an å lage en database i Access eller.no, men det hadde vært enklere hvis det fantes et ferdig program.

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-01-20 21:42 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bruker Adobe Photoshop el. Elements, kan du legge til all data du behøver til hvert bilde.

Data skrives og leses via Fil > File Info.

 

Samme funksjon i Paint Shop Pro, men der kan du bare lagre info om bildet dersom det er i det proprietære .psp-formatet.

 

Pgm. ACDSee er et program for å holde orden på bilder, flytte dem mellem kataloger (!) og skrive kommentarer - Edit > Describe.

Nest siste versjon av dette pgm. er gratis.

 

Alle digitale kameraer nummerer bildene, og de fleste genererer info-filer på opptaksdata. Ved å redigere disse filene som er i .txt-format (notisblokk) kan en selv tillegge data.

 

Det var noen betraktninger, kanskje ikke helt i tråd med ditt spørsmål, men kan være greit å vite...

 

 

 

 

 

_________________

skarsk

-PIII 933MHz

-Abit VT6X4

-384MB PC133 RAM

-IBM 40GB

-Nikon CP995

 

[ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-01-21 12:12 ]

Lenke til kommentar

Hmmm... ja, "Fotoalbum" er et fint program der man kan filtrere osv...

 

Det jeg egentlig ville ha, var en form for database der en kan skrive inn data. Jeg vil nemlig kunne søke etter bilder som jeg IKKE(!) har på pc-en, og da hjelper det ikke om man har kommentarer på hvert bilde...

 

Jeg vil kunne søke i min store database etter bilder fra flere år tilbake...

Vel, ikke at jeg egentlig har så stort behov for dette, men lurte bare på om det fantes et slikt program. Takk for svar anyway!

 

:wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...