Gå til innhold

Opptak av trommer


SirTommy

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tenker å bygge et lite hjemmestudio med tid å stunder.

Vil bruke 7-8 mic'er på trommene mine.

 

Det jeg lurer mest på er om man kan ta opp trommene mens man hører resten av låta?

Slik at alt blir en komplett låt etterpå?

Jeg flytter fra bandet mitt, og vi tenker å sende hverandre mailer med lydfiler slik at vi kan fortsette å lage låter osv.

Kan gitaren og bassen legges på og sendes til meg, så legger jeg bare trommene? Hvordan blir dette med latency mtp dette?

 

Hvis noen her skjønner hva jeg mener og som vet litt om det kunne hjulpet meg litt så plz don't hesitate :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg tenker å bygge et lite hjemmestudio med tid å stunder.

Vil bruke 7-8 mic'er på trommene mine.

 

Det jeg lurer mest på er om man kan ta opp trommene mens man hører resten av låta?

Slik at alt blir en komplett låt etterpå?

Jeg flytter fra bandet mitt, og vi tenker å sende hverandre mailer med lydfiler slik at vi kan fortsette å lage låter osv.

Kan gitaren og bassen legges på og sendes til meg, så legger jeg bare trommene? Hvordan blir dette med latency mtp dette?

 

Hvis noen her skjønner hva jeg mener og som vet litt om det kunne hjulpet meg litt så plz don't hesitate :)

 

Dette vil fungere problemfritt :o)

 

Om dere bruker samme editerings program eller ei, spiller heller egentlig ingen rolle.

Visst dere er eksempelvis 3 stk. ( A-B-C )

 

A: spiller inn sitt spor i f.eks Cubase. Lagrer opptaket i OMF format. Sender til B

B: mottar opptak åpner prosjekt i Cubase, allt er på plass. Spiller inn sitt opptak og lagrer i OMF, og sender til C

C: mottar, åpner i eksempelvis Sonar, spiller inn og lagrer i samme format og sender til A og B eller til eventuellt til den som skal mixe.

 

Latency har ingen betydning for mottaker i forhold til avsenders maskin. Du har ditt oppsett og latency er upåvirket av andres opptak.

 

 

Fredster

Lenke til kommentar

Supert!

 

Takk for godt svar.

 

Men så var det der med valg av lydkort og software.

Jeg har en Windows-basert PC, kan bruke Vista eller XP.

Har litt erfaring fra Cubase, men ikke så mye.

At vi ikke trenger samme software høres veldig veldig bra ut, ettersom jeg selv kan tenke meg litt avansert program som feks Cubase.

De andre vil helst ha det så lettvint som mulig.

Som nevnt tidligere trenger jeg 8 kanalers minimum. Regner med jeg skaffer en mikser med phantom-mating så jeg slipper lydkort med det.

Har langt ifra noe stort budsjett å bruke på dette.

Lenke til kommentar

http://www.focusrite.com/products/saffire/saffire_pro_40/

 

Vi kjøpte inn denne til studioet på jobben, funker kjempefint, bra kvalitet på preamper og kan anbefales.

Dette har 8 preamper, så da slipper du mixer. Du kan i derimot koble på mixer med adat ut i tillegg, så har du 16 inn.

 

Hvis du tenker å ha en mixer i mellom, må du ha en med seperat send på hver kanal,(hvis du skal ha seperate kanaler i lydprogrammet) det er ikke alle mixere som har det. Evt noe digital ut. Du skal vel også lete lenge etter et lydkort som har mic-innganger men ikke phantompower.

 

Det er selvfølgelig mange andre løsninger på dette...

Lenke til kommentar

Eller f.eks

 

http://www.motu.com/products/motuaudio/8pre/

 

koster vel ca. 7.000.-

 

Her har du et kort med fantastisk preamp! Og alle kanaler er like gode! MYE for pengene

 

Jeg er en meget stor Motu fa'n, da lyden gir en fantastisk "myk/soft" vakker osv...

 

Selv bruker jeg en Behringer Eurorack MX3242 mixer i studio. Bruker mixeren kun til "manuell" nivå regulering for opptak ikke noe annet. Dette er billige mixere og påvirker ikke lyden din på noen måte, og disse får du for en meget billig penge.

Ikke noe krav, men kjekt å ha mere... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...