Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Her kan vi snakke om blålys, sirener, og utryknigskjøretøy generelt!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kommer seg denne tråden ja :) men somsakt, tråden er for spessielt intriserte hehe

 

Jada men poenget var å nr.1 se om det faktisk var noen med denne interessen i landet, nr.2 fremme interessen litt, og nr.3 lære folk noe.. ;) så ikke nøvendighvis for de spes intereserte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ble brått litt interessert i dette teamaet ganske nylig. Grunnen var at jeg plutselig ble påmeldt et militært utrykningskurs med NUF (Norsk Utrykningsforum) av troppsjefen min pga min jobb som sjåfør i en sanitetstropp. Jeg ante ikke hva jeg gikk til, men det å kjøre utrykning viste seg å være noe av det morsomste jeg noen gang har gjort. Kjørte en Nissan X-Trail med samme blålys og sirenesystem som politiet bruker. Det finnes ingen deiligere følelse i en bil enn å se at hele verden viker for deg og at samtlige kaster seg ut i grøfta for å slippe deg frem. :D

 

 

Aarrgghhh din forbanna (unnskyld ordbruket) heldiggris!!!!!!!! Men ett spm, jeg trodde NUF kun hadde noen EU gule xc70, var x-trailen fra mp? Og kunne du plz lagt ut noen bilder og eventuelt filmer av bilen?!!!!!! Vær så snill jeg ber deg, og hvordan er egentlig kursene til NUF? Er begrenset det som står på nettet, kunne du forklart litt i detalj hva som skjer og hva man gjør og lærer der? (untatt kjøring da ;) Var det strobe eller led? Og hvordan så kontrollen ut? Hilsen :D

 

Hei, beklager sent svar!

 

X-Trailen var FKV (Forsvarets Komptansesenter for Vognførerutdanning) sin. Har dessverre ingen bilder eller filmer fra turen pga en ødelagt mobiltelefon.

 

Kurset var enkelt og greit så bra som det kan bli i forhold til hvor lite tid man bruker. Mandag morgen og formiddag gikk med til teori om utrykning (alt basic vi måtte kunne), mens ettermiddagen gikk med til en times kjøring pr person uten utrykning. Denne timen ble brukt for å bli vant til hvordan bilen oppfører seg og i tillegg får kurslederen litt innsikt i hvor god/trygg du er som sjåfør. Det er slettes ikke alle personer med B-lappen i Norge kurslederen synes det er forsvarlig å sitte på med i hastigheter langt over fartsgrensene.

 

Resten av uka gikk egentlig med til utrykningskjøring og trening på dette. Vi var 3 personer i bilen som rullerte på å kjøre og kjørte ca en time hver før vi byttet. Kursets varighet er på 5 timer utrykningskjøring og 10 timer påsitting for å få godkjent, og det blir ikke avlagt noen eksamen.

 

Aner dessverre ikke noe teknisk om verken lys eller sirener. De lyste kraftig blått fra tak, foran og sidene og sirenen var som på et hvilket som helst utrykningskjøretøy.

Lenke til kommentar
Ambulanse til salgs på finn.no, mange bilder:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...ll&tot=null

 

Ja de er det en god del av.

 

Angaende nuf og utrykningskjoring. Jeg tror jeg har prøvd en lignende bil, jeg satt på med en xtrail fra mp i går, og den er nesten lik politiet sitt ja, bare vippebrytere til sirener og lys, whelen liberty bøyle og tir6 i grillen.

Endret av bluezn2s
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Eksperten er her. Spør og jeg svarer. Enkelt og greit :D

 

Hvor lenge har du holdt på da? Det er veldig fint at du er en ekspert, da er vi to ;)

 

På fredag kjørte jeg nedover langs vestfold på motorveien, og bak kommer en passat på utrykning, den lå bak ganske lengde grunnet bilister som ikke fulgte med, på tross av at klokken var 23:19 og han bruke full power på lys og ekstralys. Dette er første gang jeg faktisk har sett sa kraftige lys, de var helt sinnsyke, det svidde i øya, man ble til og med blendet av lysene bakfra!!! Dette var et utrolig kult øyeblikk, fordi det er lenge siden utrykningskjøretøy har kommet bakfra, de har kun kommer i mot. Det ble bare bedre siden det var en passat!! Den kuleste politibilen. SÅ nå har jeg sett led lys i mørke, og de skal IKKE undervurderes! Men en god fangst som det kanskje ble en god film av. Det bør nevenes at bøylen var en fedsig legend med 2 led moduler bak.

Endret av bluezn2s
Lenke til kommentar

Vel. En simarud bil med andre ord. Foreløpig så får man ikke demping på led-lys, kun på strober.

Har drevet med import og salg av lysutstyr i mange år, og driver fortsatt. Har også jobbet med utstyring av politibiler. Foruten dette har jeg også jobbet i ambulansetjenesten en stund.

 

Passat suger som politibil :p Kun volvo som duger, gutten min :thumbup:

 

LED lys er vesentlig kraftigere pga sin intense og konsentrerte stråle. På legend bøylen, benyttes solaris-systemet, dvs at det i bunnen sitter 7 stk 1 watts Cree-led, som lyser oppover til de treffer reflektoren, for så å bli slynget fremover, noe som gir et vanvittig lys. Er nok en grunn til at Federal har tatt patent på systemet :p

 

LED har mye høyere effekt på dagtid, i hovedsak på grunn av bølgelengden de opererer på. Strobelys har ingen valg på disse funksjonene, og kan heller ikke konsentreres pga varmeutvikling som forårsakes av Xenongassen.

 

En fordel til med led, er styringen. Denne gir ikke støy på radio, samband, telefon eller noenting, kontra strober som gir den tradisjonelle "hylingen" når kondensatorene lades opp.

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar
Vel. En simarud bil med andre ord. Foreløpig så får man ikke demping på led-lys, kun på strober.

Har drevet med import og salg av lysutstyr i mange år, og driver fortsatt. Har også jobbet med utstyring av politibiler. Foruten dette har jeg også jobbet i ambulansetjenesten en stund.

 

Passat suger som politibil :p Kun volvo som duger, gutten min :thumbup:

 

LED lys er vesentlig kraftigere pga sin intense og konsentrerte stråle. På legend bøylen, benyttes solaris-systemet, dvs at det i bunnen sitter 7 stk 1 watts Cree-led, som lyser oppover til de treffer reflektoren, for så å bli slynget fremover, noe som gir et vanvittig lys. Er nok en grunn til at Federal har tatt patent på systemet :p

 

LED har mye høyere effekt på dagtid, i hovedsak på grunn av bølgelengden de opererer på. Strobelys har ingen valg på disse funksjonene, og kan heller ikke konsentreres pga varmeutvikling som forårsakes av Xenongassen.

 

En fordel til med led, er styringen. Denne gir ikke støy på radio, samband, telefon eller noenting, kontra strober som gir den tradisjonelle "hylingen" når kondensatorene lades opp.

 

Jeg visste alt det der, jeg er enig med at passaten er en dålig bil, men det ser mye tøffere ut en volvoene spør du meg, spesielt med legend bøylen. Det eneste jeg ikke visste var at strobelys lager radio støy :O

 

Har du noen webside eller, som importør? Forresten whelen sine led bøyler har alltid hatt demping.

Endret av bluezn2s
Lenke til kommentar

Vel, ingen av oss har rett og ingen feil. Skal prøve å forklare det på en enkel måte:

 

På strobelysbøylene bruker du en pulsbryter for å kjøre demping (holde inne dempeknappen mens man slår på). Da hører man at den "hyler" mer, kall det anstrengt. Den på en måte presser opp kondensatorene, men kutter dem før de er fulladet, noe som gjør at den har en halveringsfunksjon.

 

På en LED derimot, og spesiellt blå, har i de fleste tilfeler en spenning på 3,8 -4,0 volt maks og et strømforbruk på ca 750mA. Kutter du spenningen under 3,8 vil den lyse, men med litt annen farge. Det de gjør, er å kjøre en zenerdiode (kort fortalt. Er mer avansert), som kutter strømmen ned til ca 600mA, og voila! Da har du såkalt demping. Måler du med en luxmåler, vil du nesten ikke merke noenting.

 

MEN noe som også blir brukt, er at det går over fra eks quadflash, actionflash etc til ren "langvarig" singeltenning. Ønsker også å legge til at jeg ikke er så veldig kjent med whelen, da jeg stort sett har jobbet med federal og andre "uoffisielle" merker. Husk på at ei whelen bøyle ikke er koblet rett til batteri og bryter. Ferno Norden har avtale med et firma som ligger bortpå gamle festningen (husker ikke navnet i farten), og de lager endel interfacer etc til allt biler som kjører ut fra Ferno. Alt fra Police Commander, til muligheten for å slå av lysene (mørklegge) etc.

 

Editen:

Når det gjelder radiostøy, oppstår denne dersom jordingen er dårlig. Dette vises som regel etter noen år. Kommer oftere på ambulanser pga glassfibertak med kabelbroer, og vanskeligheter for å jorde skjermingen.

 

Han ene teknikeren hos simarud har skrevet en utrolig enkel og forståelig instruksjon for hvordan led virker. Var inne og lette nå, men fant den ikke.

 

Vil også legge til litt skryt om meg selv. Jeg lager alt av styreelektronikk til det jeg selv importere, og har drevet med i snart 10 år, så ja. Dettane kænn je :p

 

Ja. Jeg har webside vet du :)

 

Og du... Du har helt rett i det med passaten. Det er den eneste bilen som kler legend. Noe helt annet enn V70 med Vista bøylen :p Den er bare reddsom!

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg ikke kan noe særlig om det rent tekniske (elektriske) rundt lysene, jeg er ingen elektriker og noe av det eneste jeg vet er ampere og det. Jeg syntes det er morsommere og kunne lysene å se dem i aksjon, en å vite hvor kraftige lysene er i lumen og hva slags plugg som brukes eller hvilken rele lol.

 

hva er linken til websiden da?

Endret av bluezn2s
Lenke til kommentar
Eksperten er her. Spør og jeg svarer. Enkelt og greit :D

 

Hvor lenge har du holdt på da? Det er veldig fint at du er en ekspert, da er vi to ;)

 

 

.

 

 

 

 

Jeg må innrømme at jeg ikke kan noe særlig om det rent tekniske (elektriske) rundt lysene,
Endret av Autofil
Lenke til kommentar
Eksperten er her. Spør og jeg svarer. Enkelt og greit :D

 

Hvor lenge har du holdt på da? Det er veldig fint at du er en ekspert, da er vi to ;)

 

 

.

 

 

 

 

Jeg må innrømme at jeg ikke kan noe særlig om det rent tekniske (elektriske) rundt lysene,

 

Javell??? Jeg formulerte meg kanskje litt feil, det jeg mente var at jeg ikke er noen elektriker, så f.eks hvordan ledninge inni ett lys er elg ikke interesant for meg, så den på delen er jeg ingen ekspert. Håper du slutter med negativiteten din mot meg snart, for jeg skjønner ikke hva du vil fram til, spesielt med denne siste posten... Hva Er målet ditt? A finne ut feil hos dine medmennesker? Jeg kan vedde på at jg kan mer om blålys enn deg... :O

Endret av bluezn2s
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...