Gå til innhold

Kjøpe kamera i morgen, står mellom 3 kandidater.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg bestemt meg for at litt av lønna denne mnd går til nytt kamera :)

Alltid hatt kompaktkameraer stort sett fra Casio så dette blir jo en gedigen oppgradering.

Vil også utvikle bedre ferdigheter på fotografering og trenger et kamera som holder en stund

og som kan oppgraderes uten at dette koster skjorta og litt til.

Har hatt spesiellt 3 stk i kikkerten den siste tiden og dette er:

Canon EOS 450D

Nikon D60

Pentax K200

Alle tre får jo høy score i tester rundt om men det er vel Canon som stikker av med flest seiere av dem på tross av noe høyere pris..

Hva ville Dere valgt som et begynnerkamera å vokse med??

Et par argumenter til Din favoritt blir jeg glad for :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har du tilgang til noen objektiver fra noen av disse, er valget ganske enkelt. Hvis ikke bør du se på hva slags bruk du skal utsette kameraet for. Jeg har pentax k200d og kan derfor kun uttale meg om dette. Jeg er ihvertfall strålende fornøyd. Bildestabilisator bruker jeg _veldig_ mye, dette gjør også at objektivene blir en del billigere fordi behovet for bildestabilisator er da unødvendig i objektivet = billigere optikk som er smart med tanke på senere investeringer. De andre kameraene er sikkert veldig gode de også!

Lykke til med valget.

EDIT: kan vel tilføye for min del at grepet og værtetningen ble det avgjørende for min del. Prøv kameraene hvordan de ligger i hånden :)

Endret av BSP
Skrevet

Gleder meg til å prøve dem i butikken i morgen, får stikke innom Elkjøp siden

de har de beste prisene her i nærheten.

Skrevet

D60 kan gi problemer i oppgradering da dette kameraet trenger objektiver med innebygget fokusmotor, får å få autofokus. Likevel gir det utrolig flotte bilder, også noe bedre fargegjenngivelse enn Canon sitt 450D.

Mvh Peetah

Skrevet

Hmm.. du sier noe, eneste objektivet jeg kan tenke jeg får bruk for med deg første

er en bedre vidvinkel siden jeg kommer til å ta mye bilder av hyttene vi bygge, da helst

innvendige rom etc. Pentax virker også spennende med knall byggekvalitet og at det tåler litt røffere behandling.

Skrevet
Pentax finner du dessverre ikke i en elkjøp butikk. utvalg.[/url]

sikker, syns jeg har sett pentax på elkjop før jeg.

hvis ikke dem har det på elkjop nå ser jeg trådstarter er fra seljord så er det ikke akuratt så langt til skien akuratt hvor de har fotobutikker.

Skrevet

Bare for å nevne noen ting som kan være litt utslagsgivende med disse kameraene.

Canon eos 450D har høyest skuddhastighet og egner seg best til action foto av disse.

Det har størst skjerm 3". 2,7" pentax og 2,5" Nikon. Oppløsningen er samme på alle.

Veldig god søker. Og eneste av disse kameraene med liveview.

Trenger du hastighet, og en god totalpakke og er villig til å betale. Kjøp eos 450.

Det at Nikon ikke har innebygget fokusmotor er ikke stort å bekymre seg for. Er stort sett bare fastoptikk som har mangel på fokusmotor. Eneste ulempe at at du ikke kan bruke det kjente og billige 50mm f1.8 til tusenlappen. Men nå er 50mm 1.4 kommet og et rimeligere 35mm 1.8 er snart i hyllene. Ellers er nok mer fastoptikk på vei! Du trenger ikke å bekymre deg for fokus på zoom objektiver eller vidvinkel! Det er bra nok utvalg.

D60 er det mest nybegynnervennlige kameraet og har den beste lysmålingen.

"Kameraet" fokuserer tregest av de tre, men det kan ordnes litt med kjøp av nytt objektiv.

Det at det er en god del rimeligere enn eos 450 gjør at du har mer penger til overs til andre viktige ting som veske, stativ, blits og slikt ;) Det blir også billigere enn k200 pga batteri utgifter.

Kjøp f.eks en liten og koselig SB-400 blits, da knuser du bildekvaliteten man får ut av alle kamera med innebygget blits, ved blitsbilder selvsagt! Se f.eks: http://www.kenrockwell.com/nikon/sb400.htm

Siden de andre er mest positive til pentax, så trekker jeg frem noen nedsider som ikke er nevnt i tillegg til det gode.

K200 leveres ikke med oppladbare batterier eller lader så det blir en ekstra kostnad. Bruker man ladbare så får man også dårligere batterikapasitet enn de andre. 300 mot ca. 500 på de andre. På seriebilder er den ikke så kjapt og har liten buffer. Den har muligens en litt mørkere søker en de andre også.

Den har fordelen med innebygget stabilisator. Men husk at de andre har IS/VR objektiver orginalt.Det gjør samme nytten, men med fordelen av at du ser det gjennom søkeren også.

Det er bra på høy ISO.

Pentax har best byggekvalitet og et godt grep! Men det er også litt tyngre.

Men husk går det i bakken så går det i bakken. Ingen garanti for at det overlever det. Skal man ta kameraet med i krigen så ordner man med forsikring uansett ;)

I tillegg så er bruktutvalget på objektiver og tilbehør til Pentax veldig dårlig her i Norge.

Alle leverer god bildekvalitet og på det punktet så vil du bli fornøyd med hvilken som helst modell! Lykke til med valget og si oss hvilket du bestemte deg for.

Skrevet
D60 kan gi problemer i oppgradering da dette kameraet trenger objektiver med innebygget fokusmotor, får å få autofokus. Likevel gir det utrolig flotte bilder, også noe bedre fargegjenngivelse enn Canon sitt 450D.

Mvh Peetah

Alle nye objektiver er AFS (med innbegyd fokusmotor), så dette argumentet faller bort da alle (med noen ytterst få unntak) zoom objektiv i dag har fokusmotor, samt 35mm f/1.8 og 50mm f/1.4 har fokusmotor, samt kommer stadig flere.

Skrevet
Alle tre får jo høy score i tester rundt om men det er vel Canon som stikker av med flest seiere av dem på tross av noe høyere pris..

- Nå viser vel ikke noen av testene noen vesentlige kvalitetsforskjeller. Og de fleste av dem er basert på bruk med kitobjektivet, så man må nok i tillegg se på hvilke behov man har for annet utstyr, da særlig annen optikk. CaNikon har vel generelt noe mer å velge i, men siden de ikke har bildestabilisering i huset og Nikon mangler fokusmotor i huset, ødelegger det litt av dette utvalget. Skal man f.eks. ha en lyssterk normalzoom, blir det svært dyrt med Canikon (rundt 10 K, mens man får til Pendax for 3-4 K).

Da blir det litt opp til individuelle behov (trenger du f.eks. hurtige serier? da er kanskje ikke K200D noe lurt) og hva som føles best.

Skrevet

Hei.

Har også K200D, og før jeg kjøpte dette ville jeg ha Canon siden jeg hadde S3is fra før. Men heldigvis tok jeg turen rundt til forretningene og kjente på de forskjellige modellene/merkene, og til MINE hender passet Pentax best, samt at til mitt bruk,(natur/makro) er dette helt perfekt. Kan for min del anbefalle dette sterkt.

Olympus E520 skal også være meget bra.

Men prøv å holde kameraene først, det er alltid greit synes jeg.

Ellers finnes det vel ikke noen dårlige kameraer som blir solgt nå uansett merke?

Mvh Jan

Skrevet

Da ble det D60 på meg :) Ikke fått prøvd det ut så mye ennå men veldig fornøyd så langt. Kjøpte hos en fotograf i fotobutikken jeg ikke husket at lå der hehe..

Fikk med objektiv med stabilisator noe som ikke var med i pakken fra Elkjøp såvidt jeg

kunne se. Kjøpte også veske og 4GB og kom ut på en grei pris. Tok med et Fujifilm kompaktkamera også til den eldre garde siden de ønsket et lite ett med vidvinkel på.

Da var det bare å lære seg å bruke herligheten, fulgte med et gratis kurs fra Nikon men det arrangeres jo langt herfra så jeg får ta nettet til hjelp.

Skrevet

Takk for det :) Har dere noen gode tips til guider på nett vedr. fotografering?

Har liksom ikke heeelt styringa på hvordan de gode bildene blir til ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...