Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Drømmer og interaksjon


Godot

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg hatt flere og flere av disse drømmene der man er klar over at man drømmer, og derfor kan kontrollere omgivelsene sine i drømmen. Jeg kan fly, velge hvilke personer jeg vil treffe, og til en viss grad velge hva som skal skje. Det hender også at uforutsette ting skjer, og jeg merker også at jeg sover mye lettere enn vanlig.

 

Følelsene jeg har i drømmene er svært virkelige, og til tider ubehagelige. Drømmer jeg at jeg lar meg falle flere hundre meter, merker jeg et voldsomt sug i magen, følelsen av hud, osv. Allikevel er de selvsagt ikke i nærheten så intense som de ville vært i virkeligheten. Men at jeg føler noe i det hele tatt kan til tider være urovekkende.

 

Prøver jeg å gjøre noe vanskelig som for eksempel å skade noen eller skifte ut omgivelsene mine våkner jeg lettere, og av og til avbryter dette drømmen. Som regel er jeg godt uthvilt når jeg våkner, men jeg blir fort trøtt igjen.

 

Jeg vet ikke om dette kan ha noen sammenheng, men jeg synes det er merkelig at jeg drømmer så ulikt enn hva jeg tidligere har gjort.

 

Hva kan dette komme av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, det tviler jeg på Mademoiselle. Selv var jeg en person som sov dypt inntil nylig, da disse drømmene startet.

 

Belicus, jeg opplever dem både som ubehagelige og behagelige. Behagelige når gode ting skjer, ubehagelige når negative ting skjer. Det som interesserer meg mest er hvorvidt dette er utbredt, mulig årsak og om andre har erfaringer med dette.

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd det en gang, da valgte jeg å fly (det er vist en vanlig førstereaksjon). Jeg har aldri opplevd det siden.

 

Det åpenbare spørsmålet i ditt tilfelle er jo om det har hendt noe i det siste som ikke var der før du begynte å drømme lucid. Er det noe som er annerledes nå som du drømmer slik enn når du drømte vanlig og som kan ha en sammenheng?

Lenke til kommentar

Men hvis det er ubehagelig når negative ting skjer, og du er så heldig som har lucide drømmer, så kan du jo bare styre at positive ting skal skje da! ;)

 

Jeg skjønte forresten ikke svaret jeg fikk. Sa du ikke at du sov dypt før, og da hadde du ikke lucide drømmer? Jeg sover svært dypt og har heller ingen lucide drømmer. :(

Lenke til kommentar

Fargoth, jeg kan ikke komme på noen forandringer i min livssituasjon som kan være en tenkelig årsak.

 

Mademoiselle: Vel, jeg har gått fra å være en person som sov veldig tungt (som deg), til å sove lett/lettere når jeg har disse drømmene. Endringen i sovemønsteret mitt var spontant, så jeg ser ingen grunn til at en person som vanligvis sover dypt ikke skal kunne ha lucide drømmer. Men hvis du mente at man sover lett mens man drømmer har du rett.

 

Erlend85: Du må bare være klar over at du drømmer mens du drømmer. Så snart du har registrert dette, kan du prøve å gjøre en enkel handling som å hoppe. Deretter kan du prøve å gjøre ting du vanligvis ikke kunne gjort som å fly.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...