Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Avveininger i bosettingspolitikken - Universitetsnivå


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg kan starte med å introdusere oppgaven:

 

Redegjør for myndighetenes målsetninger i bosettingspolitikken for utkantstrøk i Norge gjennom de seneste tiårene. Hvordan kan myndighetene påvirke bosettingen gjennom ulike former for tiltak og hva er de viktigste avveiningene i slik politikk? Hvordan er politikken på feltet blitt endret gjennom de seneste tiårene, og hvor realistisk er det å ”ta hele landet i bruk”? Drøft betydningen av sysselsetting og tjenestetilbud for bosettingen i utkantstrøk.

 

Forsåvidt ser oppgaven grei ut, og jeg sitter og lager en disposisjon nu..

Men det er en ting jeg gjerne ville hatt et par innspill på;

 

Hvordan kan myndighetene påvirke bosettingen gjennom ulike former for tiltak og hva er de viktigste
avveiningene
i slik politikk?

 

Her skal jeg altså redegjøre for avveininger i bosettingspolitikken og lurer på hvordan dere ville gjort dette! Poenget mitt er at hva som kan være avveininger eller ikke, ofte er avhengig av ditt politiske ståsted, utover de mer åpenbare avveiningene som mindre effektivitet -> mindre økonomisk vekst totalt etc. Skal jeg bruke noen partier som eksempler på hva de mener (SP og høyre f.eks.?), eller har noen en formening om bedre løsninger?

 

Hadde satt pris på litt respons!

 

Hilsen bachelorstudent i statsvitenskap

Endret av Nylen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hei.

er det noen teorier, modeller å bruke?

Noen gode kilder å anbefale...

Hvordan vinkler dere oppgaven?

Takk......

 

Heisann. Jeg har skrevet ferdig oppgaven nå, og jeg tok utgangspunktet i teorier om næringsklynger og lokalisering for offentlige og private bedrifter for å hovedsaklig drøfte avveininger med en aktiv bosettingspolitikk (med dagens mål). Jeg droppet helt tanken om å en "partipolitisk analyse" som jeg tror kunne blitt en oppgave i seg selv..

 

Når det gjelder påvirkningsmulighetene, må du plukke ut noen politiske felt du syns er relevant for "bosettingspolitikken". Skal ikke si i detalj hva jeg gjorde, men jeg valgte spesielt 1 stort politisk felt som har stor betydning for det som her kategoriseres som "bosettingspolitikken".

 

Beklager for litt sent svar, men trodde tråden var temmelig død :)

Lenke til kommentar
Hei.

er det noen teorier, modeller å bruke?

Noen gode kilder å anbefale...

Hvordan vinkler dere oppgaven?

Takk......

 

Heisann. Jeg har skrevet ferdig oppgaven nå, og jeg tok utgangspunktet i teorier om næringsklynger og lokalisering for offentlige og private bedrifter for å hovedsaklig drøfte avveininger med en aktiv bosettingspolitikk (med dagens mål). Jeg droppet helt tanken om å en "partipolitisk analyse" som jeg tror kunne blitt en oppgave i seg selv..

 

Når det gjelder påvirkningsmulighetene, må du plukke ut noen politiske felt du syns er relevant for "bosettingspolitikken". Skal ikke si i detalj hva jeg gjorde, men jeg valgte spesielt 1 stort politisk felt som har stor betydning for det som her kategoriseres som "bosettingspolitikken".

 

Beklager for litt sent svar, men trodde tråden var temmelig død :)

 

 

 

Selvfølgelig er dette meget sentralt, MEN som Røste sier: Arbeidsmarkedet har mindre å si. For trygde gruppen blir bare større og større. De har mer frihet til å velge hvor de vil bo osv, og er vel et satsningsområdet for distriktspolitikken.. Men likte hvordan du har formet det:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...