Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter i borettslag? Fuktskader på vegg


NT84

Anbefalte innlegg

Holder på å selger leiligheten min, men typisk - mitt under dette oppdaget jeg at det har oppstått fuktskader på en vegg på soverommet. Senga har stått inntil veggen, så dette oppdaget jeg litt for seint. Masse mugg og ødelagte panelplater. Har hatt visit av snekker som mener skadene skyldes slurvete håndtverk på utsiden av ytterveggen. Han oppdaget "juks" på utvendig fasade, åpen glippe under vinduskarm hvor det trolig har kommet regnvann inn.

 

Dette er en borettslagsleilighet som ble renovert i 2007. Men nå er altså firmaet som sto bak gått konkurs. Har ringt rundt og hørt med forsikringsselskapet mitt, gjensidige, snakket med takstmann, megler osv. Men ingen kommer med noen konkret til hva jeg bør gjøre videre. Gjensidige mener de ikke har forsikringer som dekker slike skader??

 

Men dette er absolutt ikke min feil, dette er mest sannsynlig håndtverker sin feil, men siden de er gått konkurs kan jeg ikke kreve noe fra de. Men da går det vel på borettslaget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt: Utvendig vedlikehold er borettslagets oppgave, innvendig er borettshavers oppgave. Men her er det en skade innvendig som direkte skyldes feil utvendig.

 

Min søster hadde en tilsvarende ting i et borettslag hvor hun bodde i den opprinnelig øverste etasjen, men så var det laget loftsleiligheter med en slags takterrasse over hennes stue. Borettslaget reparerte vannskadene i hennes himling, men det tok litt tid med befaringer, takstmenn, styremøter etc. etc. Dersom du er i ferd med å selge nå og ikke får skaden reparert før salget, er dette en ulempe, men det vil hjelpe dersom du kan få borettslaget (styret) til å gi en erklæring om at de vil utbedre dette og legge den ved prospektet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...