Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er anmeldelser offentlige?


Frankium

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bor i et borettslag hvor man vurderer å gå til anskaffelse av kameraovervåkning av enkelte fellesområder.

Jeg mener dette er en uheldig løsning, og at man heller skal prøve andre løsninger først (jmfr datatilsynets sider om kameraovervåkning).

Det har blitt hevdet at grunnen til kameraovervåkningen er at vi har hatt så mye innbrudd og hærverk. Dette har vi sålangt ikke fått noen dokumentasjon på, og det er uklart om det i det hele tatt er et utbredt problem.

Lurer derfor på om anmeldelser, eller data om anmeldelser er offentlig tilgjengelig?

Er det mulig å kontakte politiet for å få noen tallfestede data på om de har mottatt anmeldelser fra borettslaget?

 

-Frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke funnet info om dette hverken her eller på politiets nettsider, så ringte til slutt politiet og spurte.

De har veldig greie folk som sitter å svarer på spørsmål på telefon 02800.

 

Der var det en hyggelig dame som kunne opplyse at for å få innsyn i en anmeldelse må man være en part i saken, og jeg forsto det slik at dette må gå via en advokat.

Om det fantes noen generell statistikk på anmeldelser hadde hun ikke noe svar på.

 

Ellers har jeg funnet at det finnes en del data her: http://www.ssb.no/lovbrudda/, men SSB henger naturlig nok et par år bak, siden det dreier seg om innsamlet og bearbeidet data.

 

- Frank

Lenke til kommentar

Du kan jo lese litt i denne veilederen fra Datatilsynet:

 

http://www.datatilsynet.no/upload/Dokument...er/kamoverv.pdf

 

Der står det blant annet:

 

Du må først vurdere om det foreligger et saklig behov og en berettiget interesse for å montere opp utstyr. Det er ikke alltid like enkelt å vurdere hva som ligger i dette, men om det gjelder sikring mot innbrudd, tyveri, hærverk og sikring av bevis til straffesaker, vil det som regel kunne sies at det foreligger et saklig behov for å montere opp kamera. Det må da foreligge et helt konkret problem, eller en overhengende risiko for et problem.
Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Bodde i borettslag for inntil et år siden, hvor vi hadde mye problemer med innbrudd i boder og lett herværk. I den tiden jeg bodde der, hadde vi 4-5 innbrudd i bodene, men jeg så ikke noe poeng i å anmelde det. Det ble nevnt til utleier, men de gjorde ikke noe annet enn å sikre dørene til boden litt mer. Jeg snakket også med en del av naboene som også hadde hatt innbrudd, og de involverte heller ikke politiet, pga "henlagt på grunn av bevisets stilling"-svaret som garantert ville komme.

 

Så, om politiet ikke har mottatt anmeldelser, betyr ikke at problemet er ikke-eksisterende. Jeg tror det er nok av folk som har mistet tiltro til politiet når det gjelder slike relativt uviktige saker.

 

Ser heller ikke problemet med å overvåke utsatte steder. Det avskrekker, og hjelper til å identifisere om folk velger å ødelegge for fellesskapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...