Gå til innhold

Hvorfor en kameramobil ikke kan erstatte et kompaktkamera


Anbefalte innlegg

Jeg har selv gitt bort mine kompaktkameraer, men kjøpte digital speilrefleks istedet.

 

Hva kan vi realistisk forvente av en kameramobil?

 

Brikkestørrelse:

 

På en speilrefleks er brikken størst mulig. På noen er den like stor som 35mm film. Dette påvirker størrelse på kamera og objektiver. Større brikke = bedre kvalitet på bildene, flere mulige megapixler, eller bedre lysfølsomhet med færre megapixler.

 

En kameramobil har bitteliten brikkestørrelse, og det betyr mye støy og mindre lysfølsomhet i forhold til mengde støy. Det betyr også mindre objektivstørrelse.

 

Objektiv:

 

Kameramobiler er fysisk så små at objektivene må være veldig små. Det kan påvirke kvaliteten på glasset, og gir igjen dårligere lysfølsomhet på objektivet eller dårligere kvalitet på bildene. Det gjør også at analog zoom, som jo er vanlig på vanlige kameraer knapt har vært prøvd på kameramobiler - det ville forutsatt en annen design.

 

Blenderåpning:

 

Jeg hørte nylig at kameramobiler har fast blender. Det er åpningen i linsen. På et kompaktkamera og speilrefleks er den foranderlig avhengig av innstillinger og lys. På en speilrefleks brukes denne innstillingen bevisst for å lage større eller mindre dybdeskarphet, avhengig av motiv. På en kameramobil vil dybdeskarpheten være større ved tilsvarende blenderåpning enn på en speilrefleks, men om du kan fotografere vil du fort merke at det mangler noe ved landskapsfotografering.

 

Bevegelsesuskarphet

 

Bevegelsesuskarphet oppstår om motivet beveger seg, eller du ikke holder kameraet stille. Dette har vært et problem fra tidenes morgen. I dag finnes det bildestabilisering, også på noen mobiler. Men det ser ut som om det er vanskeligere å holde en mobil støtt enn et vanlig kamera, kanskje pga formen - det er vanskeligere å holde på og trykke av samtidig. Fotografer får opplæring i teknikker for å holde kamera stødig, og det er bryet verdt også for kameramobilfotografer. Kanskje vi kunne fått noen beskrivelser for hver mobilmodell? Uten å vite hva slags lukkerhastigheter som brukes på kameramobiler er det vanskelig for meg å spekulere på om det er flere årsaker. Derimot er det mye fotografering i dårlig lys uten blitz, og da må man være veldig påpasselig med å holde kameraet stødig helt til bildet vises på skjermen (det er min tommelfingerregel). Dette gjelder alle digitale kameraer.

 

Konklusjon:

 

Hva alt dette betyr, er at det er tekniske begrensninger som gjør at vi ikke bør forvente at kameramobiler er likestilte med vanlige kameraer. Samtidig gjør de under optimale forhold en fantastisk jobb.

 

Jeg har prøvd å ha et vanlig kamera i lomma alltid. Det gikk en stund, og så ble jeg SKIKKELIG lei. All ære til de som klarer det, men for meg gikk det ikke.

 

En kameramobil er et kamera som ER DER, fordi vi alltid har med mobilen sånn vårt samfunn er blitt. Og da er spørsmålet hvor stor mobil vi orker å ha med, og hvor kravstore vi er på mobilbildene. Om du vet du skal ta bilder kan du jo ta med et skikkelig kamera i tillegg?

 

Jeg har tatt mange bilder som har blitt "framkalt" til 10x15 bilder. De fleste er helt tydelig av dårligere kvalitet enn et eldre 2 Megapixel kompaktkamera, men de er av motiver som oppstod da et bedre kamera ikke var tilgjengelig, og de er verdsatt for det de er - selv om de er litt småuskarpe, blitzen er litt overivrig osv.

 

Noen flere synspunkter?

 

For ordens skyld, jeg har en SE K800i, som er en ganske vellykket kameramobil.

Endret av mymistake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv så er jeg ingen storbruker av mobiltelefoner. Jeg ringer litt, og sender noen få tekstmeldinger i måneden. Men når det kommer til kamera på mobiltelefonen, så er jo dette et kamera du har med deg til en hver tid, så for min del så kjøpte jeg for en liten stund siden en SE C905, kun for kameraet sin del. Det er såklart dødfødt å bruke mobilkamera på noen andre plasser enn utendørs med godt lys.

 

Jeg tror egentlig ikke det er mange som kjøper en kameramobil for å erstatte et kompaktkamera, men siden mobilkamera er så aktuelt på grunn av at du alltid har det tilgjengelig når du trenger det, så finner jeg denne utviklingen spennende. :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker min mye innendørs uten blitz. Da aksepterer jeg litt uskarphet. Men jeg er såpass stødig at det blir akseptabelt i 10x15. Grunnen til at jeg ikke bruker blitzen er at den fullstendig ødelegger stemningen. Det er den dårligste blitzen jeg noensinne har brukt. Og da tror jeg det er balansen mellom blitz og eksisterende lys som er problemet først og fremst. Den brenner ut alt som er for nære, og alt som er langt unna blir svart. Som regel er det neitakk for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...