Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCn har blitt treg! virus?


Anbefalte innlegg

Hei dere, har i det siste observert at PC'n min har blitt ufattelig treig. FPS'en på spill osv har blitt lav osv, og PC'n ellers er treig. Har hatt virus, men fikk hjelp på dette forum av vår kjære norbat. Hva kan være årsaken? har ejg fortsatt virus? eller kan det være andre årsaker?

 

Mvh Xarus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei dere, har i det siste observert at PC'n min har blitt ufattelig treig. FPS'en på spill osv har blitt lav osv, og PC'n ellers er treig. Har hatt virus, men fikk hjelp på dette forum av vår kjære norbat. Hva kan være årsaken? har ejg fortsatt virus? eller kan det være andre årsaker?

 

Mvh Xarus

 

Kan nok være mye men FORMATERING ER DET ENESTE SOM HJELPER=)

Da blir pc-en som ny

 

Mvh ArneAustenaa

Lenke til kommentar
Hei dere, har i det siste observert at PC'n min har blitt ufattelig treig. FPS'en på spill osv har blitt lav osv, og PC'n ellers er treig. Har hatt virus, men fikk hjelp på dette forum av vår kjære norbat. Hva kan være årsaken? har ejg fortsatt virus? eller kan det være andre årsaker?

 

Mvh Xarus

 

Kan nok være mye men FORMATERING ER DET ENESTE SOM HJELPER=)

Da blir pc-en som ny

 

Mvh ArneAustenaa

 

Mulig jeg er litt pirkete, men å formatere harddisken vil ikke løse noe som helst. Det er forskjell på å formatere disken og en reinstallasjon av OS.

 

Blir litt oppgitt av folk som messer om formatering hele tiden, siden de fleste ikke har noe ønske om å gjøre jobben med total reinstallasjon inkl. alle drivere, programmer, instillinger og tweaks. Det bør være siste utvei, og de fleste her er uansett klar over muligheten.

 

Så til spørsmålet:

 

Du bør uansett sjekke maskinen for virus/spyware. Både med ditt (formodentlig) iinstallerte anti-virus/spyware-program evnt. en online scanner.

 

Sistnevnte finner du bl.a. her:

 

Eset Online Scan

Trend Micro Housecall

 

Les forøvrig HWs egen artikkel HER

 

Det er forøvrig ikke sikkert at tregheten skyldes overnevnte, men da trengs det atskillig mer detaljerte opplysninger om hardware/software for å kunne gi noen konkrete råd.

Endret av -= El Diablo =-
Lenke til kommentar
Hei dere, har i det siste observert at PC'n min har blitt ufattelig treig. FPS'en på spill osv har blitt lav osv, og PC'n ellers er treig. Har hatt virus, men fikk hjelp på dette forum av vår kjære norbat. Hva kan være årsaken? har ejg fortsatt virus? eller kan det være andre årsaker?

 

Mvh Xarus

 

Kan nok være mye men FORMATERING ER DET ENESTE SOM HJELPER=)

Da blir pc-en som ny

 

Mvh ArneAustenaa

 

Mulig jeg er litt pirkete, men å formatere harddisken vil ikke løse noe som helst. Det er forskjell på å formatere disken og en reinstallasjon av OS.

 

Blir litt oppgitt av folk som messer om formatering hele tiden, siden de fleste ikke har noe ønske om å gjøre jobben med total reinstallasjon inkl. alle drivere, programmer, instillinger og tweaks. Det bør være siste utvei, og de fleste her er uansett klar over muligheten.

 

Så til spørsmålet:

 

Du bør uansett sjekke maskinen for virus/spyware. Både med ditt (formodentlig) iinstallerte anti-virus/spyware-program evnt. en online scanner.

 

Sistnevnte finner du bl.a. her:

 

Eset Online Scan

Trend Micro Housecall

 

Les forøvrig HWs egen artikkel HER

 

Det er forøvrig ikke sikkert at tregheten skyldes overnevnte, men da trengs det atskillig mer detaljerte opplysninger om hardware/software for å kunne gi noen konkrete råd.

 

Mente jo total formatering [inkl. Reinstall av OS]

Og drivere er jo ikke noe problem. ligger ute på nettet hos produsenten til de kompnentene som har laget Hk, Skjemkort ETC.

 

Selv så formaterer jeg cirka seks ganger i året og da mener jeg koplett formatering og reinstall av OS.

 

Driter i antivirus gjør jeg d jeg ikke har gode minner fra når jeg brukte det...

Mens naboen min formaterte ikke på cirka syv år... Den pcen var full av drit den så jeg formaterer oftest mulig...

 

 

 

Mvh ArneAustena

Lenke til kommentar

Selv om jeg delvis er enig i at en formatering kan løse mye er det likevel en relativt tidkrevende sak å gjennomføre. Hvis jeg skulle gjort dette så ville det sikkert tatt en hel dag med tanke på alt som må legges inn igjen.

 

Det nevnes heller ikke noe om hvor lenge det er siden trådstarter har innst./formatert systemet, eller om nye drivere eller annet er installert nylig som kan ha en innvirkning.

Lenke til kommentar

Det snakk om liten forstålese av systemet når en snakker om formatring som løsning.

Har norbat sett på logger for deg har du ikke virus,det er helt sikkert.

 

Hvordan det vært med vedlikhold,defragmering hdd,register(reister renser)?

Ctrl+alt+del(prosesser)pass på at ikke prosess bruker mye av cpu.

 

Har du teset at hardware fungere korrekt?

hdtune,memtest,occt(se også på temp)

 

Fps stort sett avhening av at skjermkortet og drivere fungere som det skal.

Leser og så litt fra hdd,men skal ikke ha så stor innvirking på fps.

Temp bør være ok både på cpu og skjermkort(kan i noen tilfeller gi dårligere ytelse)

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Mente jo total formatering [inkl. Reinstall av OS]

Og drivere er jo ikke noe problem. ligger ute på nettet hos produsenten til de kompnentene som har laget Hk, Skjemkort ETC.

 

Selv så formaterer jeg cirka seks ganger i året og da mener jeg koplett formatering og reinstall av OS.

 

Driter i antivirus gjør jeg d jeg ikke har gode minner fra når jeg brukte det...

Mens naboen min formaterte ikke på cirka syv år... Den pcen var full av drit den så jeg formaterer oftest mulig...

 

 

Vil bare nevne at å formatere er å skrive et nytt, tomt filsystem og å installere en boot sector.

 

Jeg er klar over at dette brukes synonymt med å reinstallere OS av mindre informerte personer, men det er innen dette faget viktig å være språklig presis mht. ord og uttrykk. Uten det er det vanskelig å både diagnostisere og finne løsninger. Det hadde vært kjipt hvis legen din hadde anbefalt hjernetransplantasjon bare fordi du hadde vondt i hodet...

 

Når det gjelder antivirus-program, så vil jeg sterkt fraråde å ta imot råd fra personer som ikke anbefaler å bruke det.

 

For å bruke en lignende metafor som i stad:

Hvis legen din sier at du skal gi f*en i kondom for å unngå kjønnsykdommer, så er det bedre å gi f*en i legen...

Endret av -= El Diablo =-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...