Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål rundt bo- og driveplikt


Acey

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nettopp overtatt et gammelt gårdsbruk etter min mor.

Det er ingen drift på bruket, og har ikke vært det siden min bestefar var ung. Vi bruker det derimot flittig som fritidsbolig.

 

Etter å ha sett litt i gamle papirer fant jeg ut at min mor hadde levert inn en søknad om unntak fra bo- og driveplikten. For å få dette til hadde hun fått en lokal bonde til å slå marken, altså paktet vekk driften.

 

Det jeg lurer på, er hva jeg nå eventuelt må gjøre. Jeg har fått skjøtet over på meg, og har foreløpig ikke hørt noe fra eller til fra kommunen. Vil fritaket fra bo- og driveplikten automatisk bli overført til meg, eller må jeg aktivt søke om dette? Hvordan gjøres det isåfall rent praktisk?

 

Har også hørt rykter om at kommunen som bruket ligger i vil bli strengere på boplikten.

Bruket har som nevnt ikke blitt drevet på ca. 60 år, og selv om arealet er stort, er det aller meste utmark.

Hva skjer dersom jeg ikke får innvilget søknaden om fritak? Vil jeg da bli pålagt å selge?

 

Eiendommen har vært i familien i minst 5 generasjoner, og jeg er veldig lite lysten på å selge den. Men jeg er bare 25 år, og bor og studerer i byen. Det å flytte "ut på landet" passer veldig dårlig i dette stadiet av livet mitt, selv om det kan bli aktuelt senere.

 

Håper noen kan hjelpe meg å forstå hvordan jeg skal gå frem her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...