Gå til innhold

Stille inn på kamera eller i RAW?


Anbefalte innlegg

Jeg er helt grønn på RAW, så jeg lurte på om noen kan svare meg på følgende problemstilling..

 

Jeg tok noen kveldsbilder med en Lumix LX3, og hvitbalansen sto på auto. Fargetemperaturen ble da alt for høy, i overkant av 6700, så jeg senket den i det medfølgende RAW-programmet (Silkypix) til rundt 4800. EV var satt på +1/3 noe som var litt lavt så jeg øket den til +1. Spørsmålet er som følger: Hvis jeg hadde stilt inn akkurat de samme verdiene på kameraet før jeg hadde tatt bildet, hadde kvaliteten blitt bedre da, eller identisk med etterjusteringen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg aner ikke hvordan dette er løst i akkurat dette kompaktkameraet, men normalt spiller det ingen rolle for billedkvaliteten om du stiller korrekt hvitbalanse før du tar bildet, eller etterpå i RAW-editoren. Du kan altså endre hvitbalanse tapsfritt i RAW-filen.

 

Hva du mener med at EV (Exposure Value) var satt til +1/3 er jeg noe usikker på, siden det ikke gir noen mening. Mener du eksponeringskompensasjon? Små endringer i eksponeringen går greit i RAW, men det er alltid best å ha korrekt eksponering i det man tar bildet.

Lenke til kommentar
Hva du mener med at EV (Exposure Value) var satt til +1/3 er jeg noe usikker på, siden det ikke gir noen mening. Mener du eksponeringskompensasjon? Små endringer i eksponeringen går greit i RAW, men det er alltid best å ha korrekt eksponering i det man tar bildet.

 

Først takk for svar! Jepp, eksponeringskompensasjon. Forklar gjerne hvorfor EV +1/3 ikke ga noen mening, jeg skrev bare ordrett hva som sto på skjermen forran meg. :blush:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Jeg har alltid hvitbalansen satt til auto på kamera, så fikser jeg det etterpå i RAW-konverteren. Når det gjelder EV +1/3, så ga det mening for min del. Som k.n.b sa, korrekt eksponering når bildet tas er viktig. Jo mindre man trenger å fikse i etterkant, jo bedre.

Lenke til kommentar

knb er litt fundamentalistisk mot dere. EV +1/3 gir ingen mening fordi EV er en forkortelse for Exposure Value, som dere kan lese mer om her: http://en.wikipedia.org/wiki/Exposure_value. Det er et uttrykk for hvor mye lys som er tilgjengelig.

 

Mao. kan man si at 15EV er ca. så mye lys som det er på en høylys dag. 1/3EV er temmelig mørkt og vil gi en eksponeringstid på 0.6 sekunder ved f/1 og iso 100...

 

Derfor er det korrekt å si at man har +1/3 EV eksponeringskompensasjon. Uten å legge til at det er eksponeringskompensasjon man snakker om, blir det bare tull... men med litt godvilje (eller bare tilsvarende manglende kunnskaper... :roll:) så skjønner man hva det er snakk om.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Så lenge det brukes + eller - i forbindelse med angivelsen av EV, oppfatter jeg det som eksponeringskompensasjon.

+1/3 EV = kompensasjon

1/3 EV = temmelig mørkt

Lenke til kommentar

Lukkertid, blender og ISO må man treffe med i utgangspunktet. Disse er med å bestemme hvor mye lys som skal fanges av bildebrikken.

 

Faktorer som hvitbalanse, farger, kontrast osv har ingenting å si for hvordan bildebrikken fanger lyset, men det har noe å si for hvordan kameraet skal prosessere RAW-dataene som allerede er tatt, og lage jpg-bildet og bildet som vises på skjermen på kameraet.

Lenke til kommentar

Helt generelt sagt: Selv om du fotograferer i raw, så har innstillingne i kamera som regel betydning for det endelige resultatet.

 

Fordelen med raw er at du lettere kan justere i ettertid, med mindre kvalitetstap enn på jpg filer. Men ikke bruk raw som en sovepute, for etterjusteringer har en pris, også i raw.

 

Idealet bør med andre ord være å få ting mest mulig riktig i kamera.

Lenke til kommentar
Så lenge det brukes + eller - i forbindelse med angivelsen av EV, oppfatter jeg det som eksponeringskompensasjon.

+1/3 EV = kompensasjon

1/3 EV = temmelig mørkt

Med litt velvilje, så skjønner alle det, men husk at EV-tabellen typisk går ned til -6 (og i teorien kan man jo bare fortsette nedover...)

 

Autofokusen til Nikon D200 fungerer f.eks mellom -1 og 19EV - lysmåleren i en Canon Canonet fungerer mellom ca. 5 og 20EV.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Forklar gjerne hvorfor EV +1/3 ikke ga noen mening, jeg skrev bare ordrett hva som sto på skjermen forran meg. :blush:

Anew har forklart det jeg var for lat til å gjøre. Beklager at jeg lett havner i kveruleringsmodus når faguttrykk ikke benyttes strengt korrekt. Jeg forstod egentlig hva du mente, noe som fremgår av resten av innlegget mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...