Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hva er det svakeste leddet i min maskin?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
....

Ja, jeg har vurdert om PSUen er et svakt ledd. Jeg har knekt 2 PSUer på oppsettet mitt så noe forteller meg den dytter litt mye strøm til tider og kanskje ikke henger heelt med i svingene.

Kan noen anbefale meg et større powersupply som også er någenlunde stille? Det PSUet jeg har nå bråker jo som en orkan :p Gjerne også et som er modulært.

Jeg kan også nevne at jeg kjører dual screen med 1900x1200 oppløsning, noe som kanskje kan påvirke loaden på skjermkortet. Skjermkortet er jo også nærmere 2.5 år, jeg kjøpte det med en gang det kom. CPUen er riktignok litt eldre og den kjører nå på stock-vifte, cpuen er ikke varm men kanskje det hadde hjulpet med en større vifte?

Åssen raid skulle jeg i så fall kjørt på OS disk? Raid0?

Edit. Skriveleif

Endret av Dj_Matsern
Videoannonse
Annonse
Skrevet

MIST og OCZ skal jo være greie, men jeg tror ikke 600W er for lite for ditt system. Uansett uheldig med så mange disker, men det har vi jo vært innom tidligere...

Hva slags spill er det du i hovedsak spiller?

(og jeg gir meg ikke: hvorfor 64bits?)

Skrevet
Hei,

Jeg sliter litt med maskinen min om dagen. Dvs, det er ingenting som ikke fungerer, jeg synes bare det fungerer litt under par og prøver dermed og finne det svakeste leddet i maskinen så jeg kan se meg rundt etter oppgraderingsmuligheter.

Problemene jeg opplever er at jeg synes jeg har dårligere performance i samme spill som tidligere, spesielt i scener/situasjoner hvor det skjer mye samtidig.

Hardware i maskinen:

Ram: Mushkin DDR2 4096MB extreme Performance XP2-8000 2x2048MB 1000MHz. (5.5.5.15)

Hovedkort: Asus P5K

CPU: Intel Core2Duo E6750

GPU: XFX 8800GTX 768MB

HDD: Samsung Spinpoint 500gb (OS disk) - Det sitter også 4 andre HDDs i maskinen av typen WD 500gb

PSU: OCZ GameXStream 600W

Finnes det noe program eller lignende som kan måle alt opp mot hverandre slik at man enkelt kan se hva som er det svakeste leddet, eller finnes det noen her som kan fortelle meg det?

Svakeste leddet sortert:

1. Skjermkort

2. CPU

3. PSU (Går nok å kjøre et geforce 295GTX der siden resten av systemet er ikke så veldig kraftigt)

MIST og OCZ skal jo være greie, men jeg tror ikke 600W er for lite for ditt system. Uansett uheldig med så mange disker, men det har vi jo vært innom tidligere...

Hva slags spill er det du i hovedsak spiller?

(og jeg gir meg ikke: hvorfor 64bits?)

For å utnytte all rammen, han får ikke opp mer en 3.2GB med ram på det systemet som kan brukes med 32bit. google is your friend.

Skrevet

Fullstendig klar over 3+ GB grensa til Vista 32... det forklarer allikevel ikke hvorfor han har Vista64. Ikke noe problem i å kjøre 32bits med 4GB uansett, og få spill som krever mer enn 3GB RAM...

Skrevet

Hvis du snur den tenkemåten, hvorfor gå i fra 64bit til 32bit når det yter så bra så det gjer i spill og han får brukt all rammen? Her er et par eksempel hentet i fra 2008 april fra extremetech siden. Vel å merk så går vanlig programvare senere så lenge det er ikke 64bit versjon siden vista då emuluere 32bit.

0,1425,i=206846,00.gif

0,1425,i=206854,00.gif

0,1425,i=206867,00.gif

Skrevet

Finns vel ingen god grunn til at jeg kjører 64 bit utover faktumet at når jeg oppgraderte RAM så gikk jeg fra 2 til 4 gb og fant ut at det var like greit å få adressert all RAMen.

Når jeg i utgangspunktet ikke merket noe performance forskjeller fra 32 bit til 64 bit har jeg bare fortsatt med 64bit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...