Gå til innhold

Hvor lenge blir en mail prøvd sendt?


Anbefalte innlegg

Heihei.

Jeg har en server stående hos en host som nå neste helg må kutte strømmen til hele serverrommet fra fredags ettermiddag til søndagskveld/natt til mandag, pga. oppgraderinger.

 

Vi har i mellomtiden tenkt å forandre nameserverene i zone-filene på domenet, så vi får opp en midlertidig side for helgen hos en annen host. Men hvordan blir det med mail? Er jeg nødt til å sette opp en catch-all email-adresse på en annen server for å ikke miste noen mail, eller vil all email sendt til oss i løpet av serverbruddet bli forsøkt re-sendt over hele helgen, så mail sendt fredag faktisk vil komme frem til mottaker natt til mandag når serveren er oppe igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hvordan den sendende serveren er konfigurert. Jeg har sett alt fra 1 dag til en måned. En uke er ikke uvanlig, men tror mange har begynt å korte ned på denne tiden.

 

Du kan aldri være sikker på dette, så sett opp og bruk en backup MX.

Har du tilgang til å få satt opp en server til uansett, sett den opp som backup for primærserveren din og konfigurer den til å ta vare på mail i en uke eller to. Da skal den fyre over alt sammen så snart primærserveren våkner til liv igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...