Gå til innhold

Mounte hardisk i Suse, finner disken, men klarer ikke mounte


Anbefalte innlegg

Hei, sitter og skulle hente ut noe data fra en hardisk fra en pc som har tatt dagen. Koblet den til en ny pc, og fyrte opp OpenSuse live. Problemet er at jeg ikke får mountet disken skikkelig. Den dukker opp under fdisk -l, og har en bane, men når jeg prøver å mounte den så sier den at den ikke finner noen hardisk på den banen. Prøvd å google opp en del forskjellige kommandoer, men det fungerer ikke alikevel.

 

Så, hvordan får jeg hentet ut data fra denne disken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med "har en bane" antar jeg du mener den ligger i /dev/?

Hvilken kommando kjører du, og nøyaktig hva er feilmeldinga?

 

mount -t filsystem_type /dev/sdb1 /mnt/usb

Der du bytter ut "filsystem_type" med hvilket filsystem det er på disken, feks "ext3", "ntfs", "ntfs3g" eller "vfat". Du må også passe på at mappa "/mnt/usb" må eksistere.

Lenke til kommentar
Med "har en bane" antar jeg du mener den ligger i /dev/?

Hvilken kommando kjører du, og nøyaktig hva er feilmeldinga?

 

mount -t filsystem_type /dev/sdb1 /mnt/usb

Der du bytter ut "filsystem_type" med hvilket filsystem det er på disken, feks "ext3", "ntfs", "ntfs3g" eller "vfat". Du må også passe på at mappa "/mnt/usb" må eksistere.

 

Evt bare bruke /mnt/ i og med at det er det mappa er laget for, midlertidige monteringer.

Lenke til kommentar
Evt bare bruke /mnt/ i og med at det er det mappa er laget for, midlertidige monteringer.

Jeg har lagt merke til at det er vanlig for flere, og å bruke /media/ for mer permanente ting. Jeg har derimot alltid brukt Gentoo, og der blir du lært opp til å mounte ting i /mnt/ istedenfor... Derfor jeg skreiv /mnt/usb/, i tilfelle han skulle ha noe annet liggende der. Evt kan det byttes ut med /media/usb.

Lenke til kommentar
Evt bare bruke /mnt/ i og med at det er det mappa er laget for, midlertidige monteringer.

Jeg har lagt merke til at det er vanlig for flere, og å bruke /media/ for mer permanente ting. Jeg har derimot alltid brukt Gentoo, og der blir du lært opp til å mounte ting i /mnt/ istedenfor... Derfor jeg skreiv /mnt/usb/, i tilfelle han skulle ha noe annet liggende der. Evt kan det byttes ut med /media/usb.

 

hm? jeg er Gentooer og jeg mounter da virkelig bare ting som skal være mountet i noen sekunder/minutter i /mnt. alt annet i /media.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har fått mer enn en klage på meg for "dårlige vaner", men de brukern å /mnt/ både i installasjonsguiden og wikien til Gentoo, så da ble det bare sånn. Jeg bruker /media/ hvis jeg kjører en automounter, men det er det eneste.

 

En smule off-topic dette her, kanskje. Ikke meningen å ødelegge tråden, Mixel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...