Gå til innhold

Bredt nedtrekk aktiverer den store brystmuskelen?


Anbefalte innlegg

Jeg leser litt rundt omkring at pectoralis major er involvert i nedtrekk, men hvordan kan det stemme? Hovedfunksjonen til pectoralis major er å føre en bakoverendt arm framover, er jo ikke det som skjer ved nedtrekk.

 

I en EMG analyse av nedtrekk, ble det påvist at det er aktivering i pectoralis major, men det kan jo være i form av statisk aktivering?

 

Min teori er mer eller mindre tynn, men den går på at siden pectoralis major har utspring i kragebenet(trapezius) som er aktiv unded nedtrekk, så kan det føles ut som om muskelen trenes ved at den strammer seg(statisk), men ikke "jobber".

Endret av Finne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste majoren jeg finner fult aktivert er teres, men pectoralis blir litt mer en statisk trent.

Den trekker seg ganske mye sammen som man kjenner ved å holde på den med en simulert øvelse.

Iallefall om man har litt masse på den .

 

Ville ikke ha tenkt på nedtrekk som en brystøvelse.

Blir vel det samme som knebøy, der trener man magen og biceps også.

Biceps er iallefall bare statisk og "strammer seg" for å holde stangen i water.

Lenke til kommentar

Nei, når man jukser og tiltet bak er det korsrygg aktiverer, så vidt jeg vet.

 

Uansett, dette er egentlig mer et rent anatomisk spørsmål. Jeg ser ikke helt hvilken overføringsverdi det kan ha til trening uansett, i og med at man sliter brystet ut minimalt, om ikke noe, på vertikale draøvelser.

Lenke til kommentar
Nei, når man jukser og tiltet bak er det korsrygg aktiverer, så vidt jeg vet.

 

Uansett, dette er egentlig mer et rent anatomisk spørsmål. Jeg ser ikke helt hvilken overføringsverdi det kan ha til trening uansett, i og med at man sliter brystet ut minimalt, om ikke noe, på vertikale draøvelser.

 

Selvfølgelig er det et anatomisk spørsmål, da jeg drar opp spørsmålet om hvordan det har seg at brystmuskelen er involvert ved nedtrekk.

Vite hvilke muskler som er og ikke er aktivert under øvelser er gunstig, håper du ser det.

Lenke til kommentar
Jeg leser litt rundt omkring at pectoralis major er involvert i nedtrekk, men hvordan kan det stemme? Hovedfunksjonen til pectoralis major er å føre en bakoverendt arm framover, er jo ikke det som skjer ved nedtrekk.

 

I en EMG analyse av nedtrekk, ble det påvist at det er aktivering i pectoralis major, men det kan jo være i form av statisk aktivering?

 

Min teori er mer eller mindre tynn, men den går på at siden pectoralis major har utspring i kragebenet(trapezius) som er aktiv unded nedtrekk, så kan det føles ut som om muskelen trenes ved at den strammer seg(statisk), men ikke "jobber".

 

Feil feil feil. bla bla. For å få vite hvordan en muskel jobber, må du ha utspring / feste. Nærmer disse to seg under en øvelse, jobber muskelen. Så nå kan jeg gi deg en hjemmelekse i å finne utspring / feste til pecs major, og se på øvelsen.

Lenke til kommentar
Ja, festet i kragebenet og utspring i overarmen, greit nok. Hovedfunksjonen til pect. er å være en abdusert arm fremover, det skjer ikke under nedtrekk. Kan du derfor forklare litt grundigere hvordan den blir trent?

 

Ja kjære venn.

 

Pectorlis er en stor muskel og har ikke bare utspring i kravebeinet (clavicula) men også Sternum (den harde plata midt på brystet) mm. Festet er på overarmsbeinet (humerus). Hvis du da ser på muskelen som et strikk, kan du f.eks. innse at hvis du tar armen ut fra kroppen, vil strikket bli strukket. Strammes da muskelen vil pecs virke med å ta armen tilbake mot kroppen (armen blir addusert). Løfter du skulderen ser du kanskje også at pecs blir strukket litt oppover, og strammes da muskelen vil skulderen bli dratt ned igjen (depresjon). Tar du armen bakover, vil pecs bli strukket bakover, og vil dermed bringe armen framover igjen når muskelen strammes (fleksjon). På samme måte vil muskelen bli strukket hvis du tar armen for langt framover, og da vil armen dras tilbake igjen når pecs strammes (ekstensjon). Slår du sammen alle disse bevegelsene skjønner du kanskje at pecs ikke bare gjør "benkpress" bevegelsen, men et helt komplisert og sammensatt nettverk.

 

La oss så se på bevegelsen: Nedtrekk med bredt grep. Hva skjer i denne øvelsen? Jo, armene blir dratt litt ut fra kroppen (bredt grep) og løftet opp (elevert / fleksjon i skuldrene). Hvis du da ser på det jeg tidligere skrev, vil da ikke pecs jobbe for å få armene ned igjen og inn til kroppen?

Svaret er Ja, og svaret på tittelen din er derfor også ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...