Gå til innhold

Hvordan starte enkeltmannsforetak?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har tenkt å starte opp med å tilby pc hjelp til folk i området hvor jeg bor. Dette er tenkt på som en liten ekstra inntekt i tillegg til jobben jeg har. Hvordan er reglene for dette? Er jeg nødt til å registrere dette som et foretak og måtte styre med moms innbetalinger osv. Eller kan jeg egentlig bare stappe hele fortjenesten i lomma selv og bare skatte for dette på vanlig måte privat?

 

Ønsker å gjøre ting riktig før jeg begynner å reklamere for mine tjenester.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start opp uten å registrere deg, så ser du litt hvordan det går. Så snart du selv kan betegne aktiviteten din som noe annet enn en "hobby" så går du inn på brønnøysundsregistret og registrerer ett enkeltmannsforetak.

 

Omsetter du for mer enn 50 000 må du betale moms, da er du nesten nødt å få deg regnskapsfører. Anbefaler i allefall dette, etter jeg selv har prøvd å føre regnskap i noen år. Er ett jævla slit som ikke er verdt de få kronene man sparer.

 

Fredrik

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Låner tråden litt jeg.

 

Hvordan er det å kjøpe ting momsfritt? må man ha en hvis sum i omsettning før man får dette?

Hvis man skal skifte navn, koster dette?

Man trenger ikke og oppgi hva man skal drive med, tenker bare hvis man registrerer seg som data kyndig, så selger han ved liksom. (bare et eksempel :))

 

 

Mvh Robert.

Endret av Vegabond
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For å bli momspliktig, så må du ha en omsetning på 50.000,- eller mer pr år.

 

Da må du kreve moms av varer og tjenester du fakturerer, og du vil få tilbake moms på ting du kjøper.

 

Om du registrerer ett firma som f.eks Bakgården Vedsalg, og vil gjøre det om til Bakgården datasupport så koster p.d.d. 2000,- i foretaksregisteret. Kilde: http://www.brreg.no/reg_gebyrer/

 

Når du registrerer ett firma så oppgir du hva du skal drive med, og får sånnsett en bransjekode. Derfor kan det være smart å formulere seg "rundt" når man registrerer seg så man slipper å forandre det ved ett senere tidspunkt.

 

Hvor nøye de er på det vet jeg ikke, men grossister bruker å se på dette.

 

F.eks om du har ett firma som har vedproduksjon i firma-attesten, så tror jeg at du vil slite med å få avtale med en data-grossist.

 

Ellers vil jeg anbefale www.spor-oss.no som inneholder svar på det mest grunnleggende vedr etablering og drifting av ett firma.

Endret av dreuf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...