Gå til innhold

Treningsmetode og feiltrening


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nylig begynt på treningsstudio. Skal fatte meg i korthet, da jeg vet det er så utrolig mange tråder av denne typen.

 

kropp.th.jpg

 

Slik ser jeg ut. Det er meg. Jeg har mage, jeg har sterke muskler i beina og jeg har - etter egen vurdering - små og svake armer. Hjemme løfter jeg femkilosmanualer og tar sit-ups.

 

Jeg går på treningsstudio, "Aktiv". Der har jeg tilgang til de fleste apparater. Det jeg lurer på er hvordan jeg bør trene, hvordan jeg ikke bør trene. Jeg vil forhindre skader og plager, men vil utnytte kroppen min og presse meg. En kan si at jeg vil se bra ut, men jeg vet at det ikke bare er å trene for å se bra ut - du får tross alt treningen også.

 

Derfor lurer jeg på hvordan jeg bør starte opp. Jeg er uerfaren og har trent svært lite med apparater og vekter. Hva er viktig å huske på, hva er viktig å ikke gjøre feil for å komme lettest igang?

 

Sit-ups snakker veldig mange om, "slik gjør du de ikke, da ødelegger du ryggen" eller "å gjøre de slik, det er feil, det er like effektivt som å bøye seg ned". Noen som har fasiten på den perfekte sit-up? :p

 

Kort fortalt ønsker jeg tips til hva og hvordan jeg bør gjøre for å trene mest effektivt på treningsstudio, og hva som er de mest ødeleggende feilene nybegynnere som meg gjør.

 

Jeg vet slike emner som dette kan være vanskelige å besvare, men jeg prøver lykken hos noen som kan det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke et litt mer spesifikt mål? Er det mest armer du vil trene og vil du ha store armer eller sterke armer?

 

Det jeg vil anbefale, siden du har trent litt fra før er å begynne med styrketrening for litt trente. Da anbefaler jeg at du bruker vekter på 70-80% av det du klarer å løfte maks én gang. (bruk litt tid på å finne vekten som passer for deg). Løft dette mellom 10-15 ganger i 2-3 serier. Dette vil gjøre at du blir sterkere men ikke øke muskelmasse veldig mye. Du vil nok se en rask økning med en gang men så vil det nok stagnere litt.

 

For å trene slik at du bygger store muskler skal du trene såpass tungt at du klarer mellom 8-12 repetisjoner og 3-5 serier. Rundt 80% av det du klarer maks én gang. Når du trener må du bruke langsome bevegelser. Hvis du trener med manualer eller løsvekter der du bruker armene må du passe på å holde albuene inntil kroppen (paralelt med skuldrene) da dette gir best effekt og minst sjangse for skade. Husk også at aldri løft med så tunge vekter at du får smerter noen steder. Bruk da lettere vekter for å trene deg litt opp i de forskjellige muskelgruppene og du vil merke at du raskt vil øke hvor tungt du kan løfte.

 

For å trene maksimal styrke, da du blir fort sterk men ikke får så veldig stor økning av muskelvolum, bør du trene mellom 1-5 repetisjoner og 3 serier. Her burde du bruke så raske bevegelser som du klarer. Dette har litt større sjangs for skader bør du trene en stund før du går veldig inn for denne treningsmetoden. Du burde kjenne deg selv litt og hvor mye du kan løfte og tåler. Musklene dine bør også få trene seg litt opp først. Og, husk det med albuene. Husk: Dette er for litt mer "viderekomne trenere",

 

Et godt tips er å snakke med noen treningsveiledere der du trener. De kan nok gi deg tips som passer bedre for deg. Men husk oppvarming, dette er veldig viktig for forebygging av skader. Ikke tren hvis det gjør vondt, hvis du bare er sliten så må du bare presse deg men hvis det gjør vondt, STOPP. Frivekter som manualer har større sjangs for skader. Bruk gjerne apparater i begynnelsen for å gjøre musklene litt mer "motstandsdyktige".

 

Håper det hjalp litt værtfall. Eventuelt send PM for beskrivelse av forskjellige øvelser hvis du vil ha. Har en del til forskjellige muskelgrupper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...