Gå til innhold

Sigma 120-400mm vs. Sigma 150-500mm


Anbefalte innlegg

Etter det eg har funne ut så er det kun desse objektiva som har bildestabilisator og kan gi autofokus på d40, dvs. i alle fall i min priskategori, og som har lengre tele enn 300mm...

 

Er dette nye modellar... eller er det mulig å oppdrive eksemplar av desse på bruktmarknaden?

 

Kva er best av desse... og korleis er kvaliteten sånn generelt sett? Fristar å kunne ta bilete av dyre og fugleliv utan å være for nære. Kan ein produsere gode bilete med desse objektiva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

120-400mm er ganske ny, men jeg vet ikke hva 150-500mm er. Men har det noe å si? Et godt objektiv fra 80-tallet kan ha bedre optiske kvaliteter en et fra 2009. Litt for trøtt så tidlig på en lørdag

 

Personlig hadde jeg valgt 120-400mm pga F6.3 på 150-500mm som kan gi problemer med tanke på autofokus.

Endret av SRD
Lenke til kommentar
120-400mm er ganske ny, men jeg vet ikke hva 150-500mm er. Men har det noe å si? Et godt objektiv fra 80-tallet kan ha bedre optiske kvaliteter en et fra 2009.

Spørsmålet mitt i den første posten har vel ingenting med optiske kvaliteter å gjere. Viss du leser spørsmålet ein gang til så er vel poenget om dei er å oppdrive på bruktmarknaden. Er objektivet relativt nytt så er det vel mindre eksemplar på bruktmarknaden men er det fleire år sidan det vart lansert så bør det jo dukke opp nokre eksemplar iblandt...

 

Personlig hadde jeg valgt 120-400mm pga F6.3 på 150-500mm som kan gi problemer med tanke på autofokus.

Har tenkt samme tanke sjølv, pluss at objektivet også vert litt lettare og mindre. Dessutan så trur eg 400mm er "nok" tele. Spørsmålet er vel heller om 150-500 er optisk overlegent 120-400 i så stor grad at eg heller bør velge dette?

Lenke til kommentar

Kan no iallefall si at jeg kan anbefale 150-500mmeren pga pris iforhold til kvalitet. Har aldri hatt problemer med autofokus på den lengste brennvidden heller. Jager den litt så er det bare å hjelpe litt til på fokusringen, så e du der med en gang. OSen fungerer også veldig bra.

Vet ikke hvordan dette objektivet vil fungere på en D40, men på D200 med batterigrep ligger det stødig som bare det i mine hender iallefall.

 

men, hver klar over at det er ett stort og tungt objektiv, og kan være litt knotete og ta med seg over allt. Lar det normalt ligge hjemme og tar med meg 80-200mm F2.8en istedet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Etuiet som følger med 150-500 er av god kvalitet, godt polstret og med bærereim.

 

Alle Sigma sine objektiver leveres forøvrig med solblender samt etui/bæreveske av god kvalitet. Bæreveskene for mindre objektiver har gjerne "beltefeste" mens de som følger med litt større/tyngre objektiver gjerne har bærereim og eventuelt beltefeste (loop) i tillegg. Veskene er av sort nylon, tykk og vannavstøtende (men ikke vanntett) og er som sagt godt polstret. Sylinderformet og åpnes/lukkes med glidelås rundt toppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...