Gå til innhold

Trenger innspill og tips til ny PC (ca. 15000)


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er i disse dager på leting etter deler til en ny PC, da min nåværende begynner å dra på åra. Jeg har sett litt rundt en stund, men det er fort gjort å gå seg vill i denne jungelen av datakomponenter. Jeg lurer derfor på om folk kan hjelpe meg litt på vei. Her er det jeg selv har funnet frem til, men ønsker gjerne innspill rundt disse komponentene:

 

Kabinett: Antec Performance P182

 

Hovedkort: Asus P6T Deluxe

 

Prosessor: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

 

Strømforsyning: Corsair Powersupply 750W

 

RAM: OCZ Platinum XTC DDR3 1600MHz 6GB KIT

 

Som dere ser så er jeg usikker på om jeg skal gå for Quad eller nye i7. Noen formeninger her? [Edit: har bestemt meg for å gå for i7] Lurer også på hvorvidt jeg skal gå for et GTX285- eller HD4870x2-grafikkort.

 

PCen vil bli brukt som mediacenter, med streaming av filmer i forskjellig kvalitet (fra XviD/x264 til DVD/HD/Blu-Ray), multitasking hvor jeg bruker litt grafikkprogram (Paint Shop Pro/Photoshop), programmerer (Eclipse) og lager hjemmesider (Dreamweaver), samt litt gaming av og til (for det meste nyere spill).

 

Ønsker i tillegg en PC som er stillegående! Total fravær av støy trengs ikke, men jeg vil ikke ha noen bråkbøtte.

Endret av Unreal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel i7 og gtx295 når trådstarter sier: "samt litt gaming av og til"...?

 

Det er vel muligens litt overkill. 4870 skulle nok fungere utmerket. Eneste som er dumt med i7 er det utrolig dyre hovedkortet som koster 1500kr mer enn nødvendig, og rammen som også er ganske dyr. Sånn sett får man nok mer for pengene ved å satse på en LGA775-sokkel.

Lenke til kommentar
Ja, men i7 holder jo lenger. Det har jo akkurat kommet. GTX 295 også. Tenk om du finner det råeste spillet som krever litt av systemet så får du ikke spilt siden du har for dårlig PC. PC'en holder jo lenger hvis du kjøper det beste.
Finnes vel ingen spill som er så "råe" at du ikke får spillt de med et greit oppsett, det kommer mer an på hvor opptatt man er av høyt detaljnivå
Lenke til kommentar
Bare vent. Det kommer.

Ikke på den måten du beskriver. "Når det skjer" så har du allerede oppgradert PC'en. Hvis du da ikke skal blåse 30 laken på en PC du planlegger å ha i 5 år, og da vil heller jeg anbefale å bruke 5-10k i året på oppgradering framfor å legge "alle eggene i en kurv".

 

Til trådstarter:

I7 koster muligens mer enn det smaker med tanke på ytelse per krone, men på sikt så er jo oppgraderingsmulighetene bedre på en 1333 platform. Når det gjelder skjermkort så er 4870x2 hakket vassere enn GTX 285, men på den annen side så bruker GTX285 mye mindre strøm samt at det er en god del billigere. Jeg ville valgt GTX 285 hvis prisen er viktig og 4870x2 hvis du kan koste på deg litt "ekstra luksus"

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

Kanskje i7 holder lenger, men så koster et slikt system vesenlig mer da.

Et hovedkort koster 3000kr, mens ram koster 1600-2000kr.

Man kan jo kjøpe to-tre P45-hovedkort for den prisen, samt 4 pakker med 4GB DDR2 ram.

Det vil jo i realiteten bety at man kan kjøpe en "billig" quadcore med P45hovedkort nå, og vente på P55 eller hva nå budsjettutgaven av i7-hovedkort kommer til å hete og kjøpe det om 12-18mnd, og fortsatt spare penger...

Lenke til kommentar

Mitt Forslag

 

Skal Trådstarter Bygge Selv?

 

Newman: Herregud, det finnes en mellomting, du kan få et godt Socket-1366 hovedkort til under 2000 kroner, f.eks Asus P6T, Gode Rambrikker til under 1500 kroner på Høy Hastighet!

I7 920 er ihvertfall ikke dyrt iforhold til konkurransen fra Socket 775 CPU'er (Q9450/Q9400/Q9550 og oppover).

 

Jeg sier ikke at Socket 1366 er billig og/eller gir mye for pengene, for det blir å skyte seg selv i foten. For det er, meg bekjent, nestne umulig å finne et (brukbart) Socket 1366 oppsett til under 10 K.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...