Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sannsynlighetsregning, trenger help

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! er ikke særlig god i sannsynlighetsregning, og det er en oppgave jeg står fast på her: "Liv, Solveig og Marianne skal trekke lodd om hvem som skal være keeper(I 3 kamper). Hva er sannsynligheten for at Liv står i to matcher, mens Marianne står i 1?"

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Finnes det ingen annen metode enn valgtre? Vil ta lang tid om oppgaven hadde vært mer omfattende.

Tror ikke det, nei. Var eneste måten vi lærte det på for to år siden. Tror nok du må gjøre det på den måten personen over posta på. ;)

Skrevet (endret)

Sannsynligheten for Liv, Liv, Marianne (i den rekkefølgen):

mimetex.cgi?\frac{1}{3}\cdot\frac{1}{3}\cdot\frac{1}{3}

samme sannsynlighet for liv, marianne, liv og marianne, liv, liv også. 3 mulige kombinasjoner gir 2 liv og 1 marianne. Altså blir det:

mimetex.cgi?3\cdot\frac{1}{3}\cdot\frac{1}{3}\cdot\frac{1}{3}=\underline{\underline{\frac{1}{9}}}

mer generelt kan det vel kanskje skrives noe sånt som dette (for n personer og y kamper, hvor alle er forskjellige):

mimetex.cgi?n!\cdot\frac{1}{n^y}

Når en person går igjen x ganger, blir det mimetex.cgi?\frac{n!}{x!} antall kombinasjoner. i dette tilfellet 3!/2! = 3

Slik mener hvertfall jeg å huske at det var, sannsynlighet var aldri min sterke side.

Endret av hockey500

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...