Gå til innhold

jeg leter etter et nytt strategy spill

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sitter her og kjeder meg om kvelden.

Jeg er Stratgy FAN. ikke C&C Liker ikke fremtids spill

Jeg har alle American conquest og Red Alert 1 Generals AoE 3 No mans Land, alle toral war spillene.

men er gått lei av dem eller American conquest virker ikke på vista :(

Jeg liker veldig Amerikansk Historie Indianere osv men av de spillene finnes de ikke så masse av :(

Hvis noen vet om noe brae spill hadde vert fett :)

Noen tips til et annet Strategy spill?

Endret av Alexander andre
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle til å anbefale Warhammer 40,000: Dawn of War - serien, men de er så absolutt fremtidsspill :p

Et annet veldig godt RTS-spill er Company of Heroes. Andre verdenskrig. Spillet krever en relativ god doning å kjøre på.

Skrevet (endret)

Jeg er veldig interessert i 2. verdenskrigs historie. Jeg er også stor fan av strategispill.

Blitzkrieg 2 er det mest realistiske realtime strategispillet jeg har spilt. Det er også historisk korrekt og utspiller seg under 2. verdenskrig. Grafikken og spillbarheten er også god, jeg elsker de visuelle effektene de har lagt inn i spillet. Jeg kan skrive litt kort om det.

Se videoen, der får du ett godt bilde av de gode visuelle effektene i spillet: http://www.youtube.com/watch?v=WutVXfyD_NQ

(Nå skal det sies at dette spillet er 2-3 år gammelt)

Generelt

Dette er ikke ett standard spill der du skal bygge base, hente ressurser og trene soldater. Enten har du en fast stilling der du skal forsvare mot angrep, eller så er du angriperen og må pumpe tropper, tanks og artilleri inn i slagfeltet. Du har da ett begrenset antall "reinforcements" og må selv velge hvordan du vil bruke de. Reinforcements du ikke bruker kan du ta med deg videre til neste oppdrag. Taktikk her har -VELDIG- mye å si.

Enheter

Kampen i spillet er veldig realistisk, infanteriet beveger seg mye tregere enn kjøretøyene, og blir pinnekjøtt hvis de møter tanks eller blir utsatt for artilleri uten å være i dekning. Men kan ofte være mer effektive i urbane områder, eller fjellområder som bare tillater kolonnekjøring av tanks. De er også gode som supplement til panser. Du styrer hele lag om gangen. De forskjellige lagene er mellom 3-7 personer. Du har vanlig infanterilag med rifler, angreps infanteri med submachine gun (thompson, mp40 osv..), mitraljøse lag, "mortar" lag (mini-artilleri), og spesialsoldater som airborne sabotører, snipers osv.

Tanks pløyer seg gjennom slagfeltet og fyrer avgårde granater og meier ned infanteri med mitraljøsene sine. Men møter de andre tanks tåler de bare (MAX) 4-5 skudd forfra, 2-3 fra siden og som regel ett bakfra (de har lagt inn realisme i tykkelsen på panseret, som regel svakere på siden og bak). Ofte blir de drept av 1 skudd uansett, hvis motstanderens tanks er av nyere eller større modell eller hvis man er uheldig. Du har light, medium og heavy tanks. Og etterhvert som "historien" går i campaign får du nye modeller som gjør mer skade og tåler mer.

Du har også artilleri som kan skyte mer eller mindre (ofte mindre) nøyaktig over halve eller hele brettet, det finnes ikke noe som er så rått som å se 3-4 artilleri batteri fyre avgårde salver mot infanteri i dekning, eller fiendtlige stillinger. Du har vanlig artilleri trukket bak lastebil (2 hjul), selvdrevent artilleri (tanks-lignende), og rakett artilleri. Du har også mange typer innenfor dette.

Du kan også kalle inn flystøtte, enten småfly som fyrer av mitraljøser og slipper bomber, eller store bombefly som teppebomber større områder.

Brettene er store og du velger angrepsmetode selv.

Alle enhetene dine har begrenset ammunisjon og vil etterhvert gå tomt for ammunisjon. Da har du supply trucks som kjører ut med 2-3 soldater som løper ut med nye forsyninger. Kjøretøyene dine kan også gå tomt for drivstoff. Supply trucks må hente nye forsyninger fra depoter du har kapret rundt om på brettet. Hvis det ikke finnes noen på brettet eller de har blitt ødelagt av fienden sliter du. Men som regel holder full ammo og drivstoff til ett helt angrep (eller to).

Soldatene i supply trucks kan også grave skyttergraver, legge ut piggtråd, legge ut panser-barrierer (sånne svære metall-kryss), eller legge ut miner (anti personell og anti kjøretøy).

Det finnes ett godt utvalg av enheter å velge mellom til hver faksjon. Og man velger selv hvilken fremgangsmåte man vil bruke for å vinne slaget.

For eksempel i angrep pleier jeg å bombe fienden med flystøtte og artilleri helt til jeg går tomt for ammunisjon, så ruller jeg inn og eliminerer resten med tanks og infanteri og tar over stillingen. I forsvar graver jeg inn tanksene i bakken, slik at de fungerer som stasjonære turrets, og lager lange skyttergraver med infanteri.

Faksjoner og Campaign

Du kan velge å spille som "allies" , "axis" eller "soviets". Alle 3 faksjonene har flere titalls mellomlange oppdrag (tror hver faksjon har mellom 20 og 30 oppdrag? husker ikke), flere fra kjente historiske slag under 2. verdenskrig. Hovedsaklig i europa og noe i nord-afrika.

Du må også tildele generaler i posisjoner som panser-general, infanteri general osv. Disse stiger i rang etter kamper og gjør at soldatene dine kjemper bedre. Du vil ikke merke så stor forskjell, men i store slag kan det avgjøre kampen at soldatene er veltrente.

Dette spillet har gitt meg mange timer mer moro og spenning. Og hvis du søker ett realistisk strategispill så er dette på linje, kanskje hakket mer realistisk enn Total War serien.

Dette ble ikke akkurat kort likevel, så jeg håper du gadd å lese alt. Hvis ikke var det ikke noe vits at jeg skrev det :p

Endret av trusefar
Skrevet

@ Trusefar

Har du prøvd World in Conflict? Hvis ikke, så ser det ut som det kan passe til deg ;)

Jeg for min del storkoste meg gjennom hele spillet :)

ANBEFALES!

Skrevet

En annen strategigodbit som kom i 2008 er den nye versjonen av klassikeren King's Bounty i form av King's Bounty: The Legend. Dette er i samme sjanger som Heroes of Might of Magic - det vil si fantasy-basert strategi.

Spillet er meg bekjent ikke tilgjengelig i Norge, men kan bestilles fra Play.com her:

http://www.play.com/Games/PC/4-/6073144/Ki...nd/Product.html

Anbefales varmt hvis du liker fantasy-basert strategi.

Skrevet
@ Trusefar

Har du prøvd World in Conflict? Hvis ikke, så ser det ut som det kan passe til deg ;)

Jeg for min del storkoste meg gjennom hele spillet :)

ANBEFALES!

Nei dette har jeg bare såvidt hørt om, men ikke prøvd. Men jeg har nå lest om det og sett diverse gameplay videoer fra det. Det ser midt i blinken ut for meg! Dette skal jeg absolutt teste (når jeg får meg ny pc, hehe) :-)

Skrevet

Støtter Blitzkrieg ja.Genialt spill...Men of War er også...hmm...ok...MEN,du kan kjøpe deg forgjengeren til MoW,nemlig Soldiers Heroes of Ww2!!!Uten tvil det beste spillet i sjangeren...bra mods har det også..

Skrevet (endret)
[...] ikke C&C Liker ikke fremtids spill

Jeg har alle American conquest og Red Alert 1 Generals AoE 3 No mans Land, alle toral war spillene.

[...]

:hmm:

Codename: Panzers er all-righte spill, men det er Age of Empires II: The Conquerors som herjer. Prøv Age of Mythology osv. også, de er nokså gode.

Endring:

Gjorde "ikke C&C" fet.

Endret av phfjeld
Skrevet
[...] ikke C&C Liker ikke fremtids spill

[...]

:hmm:

Codename: Panzers er all-righte spill, men det er Age of Empires II: The Conquerors som herjer. Prøv Age of Mythology osv. også, de er nokså gode.

Endring:

Gjorde "ikke C&C" fet.

Han liker ikke originale C&C og andre spill i den sjangeren som er fremtidsrettet.

Men han liker Red Alert 1 og Generals, fordi de ikke er fremtidsrettet og halvveis sci-fi spill. Ihvertfall slik jeg tolket det.

:new_woot:

Skrevet

Kan jo prøve Company of Heroes, det skal får du til ein billig penge no sidan det er nokre år gammalt, men kvaliteten er der fortsatt ;)

Og trusefar, viss du skal ha World in Conflict treng du ein god PC :)

Skrevet
Kan jo prøve Company of Heroes, det skal får du til ein billig penge no sidan det er nokre år gammalt, men kvaliteten er der fortsatt ;)

Og trusefar, viss du skal ha World in Conflict treng du ein god PC :)

Ja da må jeg nok vente til våren, har tenkt å bruke noen av feriepengene på ny pc som egner seg til gaming! Jeg ser på grafikken at det krever mye av hardwaren. Jeg skal definitivt prøve det når jeg får ny pc, så kult ut =)

Skrevet (endret)
[...]

Han liker ikke originale C&C og andre spill i den sjangeren som er fremtidsrettet.

Men han liker Red Alert 1 og Generals, fordi de ikke er fremtidsrettet og halvveis sci-fi spill. Ihvertfall slik jeg tolket det.

Dette blir off-topic, men hva pokker er egentlig forskjellen på enhetene i Red Alert og et hvilket som helst science fiction-RTS (bortsett fra sjarmen, selvfølgelig)? Jeg tror at trådstarter ikke har oppfattet at Red Alert og Generals er en del av Command and Conquer-serien, det var i alle fall det han skrev. Mange gode spill er blitt foreslått, si i fra om du liker de titlene du prøver, trådstarter. Og vær så snill - prøv å skrive norsk neste gang. :whistle:

Endring:

Gjorde noen mindre endringer.

Endret av phfjeld
Skrevet

Anbefaler deg å kjøpe Empire: Total War 4. mars og å laste ned mods til Medieval 2 Kingdoms.

Syntes Total War spillene er mye bedre enn de fleste andre strategispill blant annet pga. man ikke kontrollerer ett latterlig lite antall med soldater, liker måten man styre det politiske og det er haugevis med gode modder til spillene.

Skrevet (endret)
Anbefaler deg å kjøpe Empire: Total War 4. mars og å laste ned mods til Medieval 2 Kingdoms.

Syntes Total War spillene er mye bedre enn de fleste andre strategispill blant annet pga. man ikke kontrollerer ett latterlig lite antall med soldater, liker måten man styre det politiske og det er haugevis med gode modder til spillene.

Jepp jeg er helt enig der! Jeg har lenge savnet spill med realisme med tanke på:

- Størrelses forholdet på bygninger i forhold til enheter. F.eks i originale C&C har du barracks på størrelse med ett hundehus til en chihuahua der 40 halvfeite soldater 3 ganger så store som inngangsdøra plutselig kan dukke opp fra "nowhere" etterhvert som du trener de.

- Antall soldater du har med i ett slag, f.eks i mange andre "bygg base, samle ressurser, gå til krig" spill så trener du 15 gode enheter og knuser fienden totalt. I medieval 2 rekrutterer du istedet 1500 soldater over en 5 års periode og tar med de til krig. Mye mer realistisk.

- Forskjell i prestasjonen hver enkelt soldat gjør i ett slag. I originale "c&c aktige" spill kjemper hver enkelt soldat alltid med best mulig innsats, blir aldri sliten og får aldri dårlig moral. Omtrent som en robot.

- Organiseringen av tropper. Jeg mener da at man ikke bare styre enkeltsoldater, men at man kommanderer troppsjefen i hver tropp, som bringer kommandoene videre til soldatene i troppen og de utfører befalene han kommer med.

- Moral, f.eks at ikke alle enheter har "terminator aka steven arnold segal schwarzenegger" attitude og oppfører seg som roboter. Men at de faktisk "oppfører" seg som mennesker som kan bli svake og stikke av, eller bli "cocky" når ett slag går bra. Og kan bli slitne og prestere dårligere når de har marsjert langt eller ett slag har vart lenge. (Og som står og jubler av glede når fienden er bekjempet).

I medieval 2 har du jo f.eks noen soldater med dårlig moral, som virkelig koser seg når de banker fienden. Men hvis de får litt bank selv blir de veldig fort feige og stikker av. Du har også religiøse fanatikere og barbarer som er helt hysteriske og kan charge fienden i raseri og gi blankt faen i alle ordre generalen (du) gir de. Disse aspektene er veldig underholdende i disse spillene.

Endret av trusefar
Skrevet
[...]

Dette blir off-topic, men hva pokker er egentlig forskjellen på enhetene i Red Alert og et hvilket som helst science fiction-RTS (bortsett fra sjarmen, selvfølgelig)? Jeg tror at trådstarter ikke har oppfattet at Red Alert og Generals er en del av Command and Conquer-serien, det var i alle fall det han skrev. Mange gode spill er blitt foreslått, si i fra om du liker de titlene du prøver, trådstarter. Og vær så snill - prøv å skrive norsk neste gang. :whistle:

Endring:

Gjorde noen mindre endringer.

Ja jeg vet at Generals og Red alert er C&C men det er ikke Sci-fi

Syntes EA har ødelagt Red Alert serien.

Jeg har mine skrive vanskjer med og utale meg på riktig måte.

Jeg Gleder meg til Total War: Empire

håper det blir kos :) se røyken av de gamle riflene er en herlig følese ;P

en hær på linje. ahh Høres så digg :D

Er gått lei av ww2 og sånt. Spiller Cossacks nå ganske bra spill

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...