Gå til innhold

Elektro på VGS


bruktCDplate

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurer litt på angående Elektro på VGS.

Er dette en tung linje?

Da tenker jeg mest på disse fordypningsfagene i elektro.

Er det veldig mye å sette seg inn i, pugge på, osv?

Dette med elektroner og atomer, synes det er litt vanskelig, har dette veldig mye å si?

Si litt om elektro linja i seg selv?

Takk.

 

Vil ikke si at det er en tung linje, men er vell kanskje litt mer krevende enn bygg & anlegg og service og samferdsel for eksempel.

 

Fordypningsfagen varierer litt, el-energi er det letteste synes vertfall jeg, mens data og elektronikk og automasjon er litt vanskeligere.

Det er ganske mye å sette seg inn i automasjon, derfor er det viktig å være med fra starten av og ikke dette av. Vil si at automasjon er det vanskeligeste faget, dette fordi du må "tenke" litt mer, prøve og feile osv.

 

Er vell litt pugging av diverse ting i automasjon og data og elektronikk, mens i el-energi er det ikke så mye.

 

Dette med elektroner og atomer, er ikke noe problem, er vell bare ett kapittel i naturfaget som omhandler dette, å det er ikke mye vanskeligere enn det du lærer på ungdomskolen, så tror ikke du vil få store problemer med det :thumbup:

 

Må også si at elektro-linjen er et bra valg, du har veldig mangen forskjellige jobbmuligheter og de fleste er ganske bra betalt.

Endret av Catta
Lenke til kommentar

Det å få pæren til å lyse osv. er ikke så veldig vanskelig nei, er noe av det letteste synes jeg.

 

Det er en kjekk linje, der du lærer ganske mye nyttig. Eks. hvordan koble opp hjemmekinoanlegg o.l. Liker du å skru, koble og lære hvordan ting er bygd opp osv. så tror jeg linjen passer for deg ;)

Lenke til kommentar

Om en linje er vanskelig eller ikke kommer selvfølgelig ann på mange ting og man kan derfor ikke si at den er vanskelig eller ikke. Alt er relevant! Har du interesser for elektro er det selvfølgelig mye lettere og både lære seg ting og få med seg grunnreglene og stoffet. Hvis du ikke er interessert i det hele tatt derimot, gjør det selvfølgelig ting mye vanskeligere.

Lenke til kommentar

Har selv gått elektro grunnkurs og data og elektronikk, hvis du interreserer deg for det så er det ikke noe stort problem, det kommer selvsakt på om du møter opp på skolen ofte nokk da :p

 

i forhold til og gå studie spesialiserende så er det relativ lett mattematikk, men man må kunne tenke logisk og kunne tegne relativt bra (ikke noe stort problem) for du må tegne en god del skjemaer i både elenergi, automatisering og data og elektronikk.

 

Dette med elektroner og atomer vil du få litt om, ikke noe avansert da så det skal ikke være noe vanskelig og lære, dessuten er det langt ifra det viktikstet du lærer.

 

etter elektro grunnkurs kan du også gå andreåret på IKT og for ikke og snakke om alle de andre mulighetene.

 

Jeg kan nevne fagene som er i på elektro grunnkurs:

 

*Automasering er det en god del om hvordan elektriske motorer fungerer, hvordan man styrer disse og får ting til og gå av seg selv, du vil også lære noe programmering av "styreenheter"

 

* Elenergi er det faget som tar seg av hvordan og innstallere lys og stikkantakter runt om i for eksempel et hus, og kablene imellom

 

* i Data og elektronikk lærer du om hvordan alarmsystemer fungerer og du lærer og sette de opp, du lærer også hvordan enkle elektriske kretser fungerer, det kan hende du får produsere noen egene kretskort også ;)

 

Du har som catta har sakt mange linjer og jobber og velge i mellom, du kan gøre alt fra og innstalere høyspent linjer langkt oppe i rottne trestolper, innstallere nett (feks fiber), reparere PCer, innstallere kabler i hus og bedrifter, jobbe på kraftverk og programmere styreenheter\datamaskiner,

kommer an på vilken linje du velger etterpå selvfølgelig.

 

DU ER SÅ OG SI GARANTERT JOBB!

Endret av SVD
Lenke til kommentar

Det jeg tenkte på var 2 elektro, lærling 2 år som vanlig "hus" elektriker.

Når jeg har fagbrevet, så kan jeg jo begynne rett på Elektroingeniør, noe som frister litt.

Men vet ikke om dette studiet er veldig krevende. (?)

Elektriker i seg selv er jo en fin jobb. Ser for meg at jeg vil kjøre rundt til privat folk og bedrifter for å sette opp lys og slikt.

Men vil litt videre og da blir det ingeniør, men vil gjerne vite litt mer om det.

Lenke til kommentar
Det jeg tenkte på var 2 elektro, lærling 2 år som vanlig "hus" elektriker.

Når jeg har fagbrevet, så kan jeg jo begynne rett på Elektroingeniør, noe som frister litt.

Men vet ikke om dette studiet er veldig krevende. (?)

Elektriker i seg selv er jo en fin jobb. Ser for meg at jeg vil kjøre rundt til privat folk og bedrifter for å sette opp lys og slikt.

Men vil litt videre og da blir det ingeniør, men vil gjerne vite litt mer om det.

Vil du bli elektroingeniør så vil jeg anbefale og ta fagbrev som elektrikker. Ta påbygging (ja, du kan ta Y veien, men kjekt og kunne velge andre fag også) så tar du 3 semester løsningen før dem som ikke har realfag, og så studere du.

Dette vil jeg si er den beste veien. Da kan du også velge andre ting en ingeniør yrket, andre ingeniøryrker osv.

 

Føresen en veldig bra utdanning du ønsker det. Stå på, og husk 0 fravær!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...