Gå til innhold

NAS + Xbox1 + Squeezebox + PS3 + (Dreambox) på GBLan


moray

Anbefalte innlegg

Vurderer en NAS-løsning.

 

Bestilte en ReadyNas i går, men fant ut at den billigste her: Tek.no - Prisguide - Nettverkslagring (NAS)

er uten harddisker. Ringte derfor og avbestilte, og fant ut at jeg skulle sjekke med dere :-) om dette er en god løsning eller ikke.

 

Noen som kjører så mange ting opp mot en NAS?

 

På kablet Gigabit Lan, vil det være omtrent som å finne en normalpartisjon på PC'n?

 

Har flyttet og mistet et kontor, derfor må HovedPC'n/filserveren nå stå på soverommet. Med blant annet noen Western Digital disker så bråker den såpass at den må skrus av når min bedre halvdel legger seg før meg. Dvs. null musikk fra Squeezebox eller film fra Xbox..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NAS defineres som en nettverksdisk, alt av ekstratjenester som enn måtte kjøre er akkurat det; ekstra! :)

En NAS boks gir deg begrensede muligheter for nye programmer som du enn måtte ønske å kjøre men du får et ferdig oppsett på 1-2-3.

 

Personlig syntes jeg ulempen med å være låst til en produsents vilje og innsats for oppdateringer/programmer er så stor at en pc i seg selv er mye bedre.

Microsoft har laget et OS som heter Homeserver (som er en begremset klone av Win2003 server) som gir deg alt en NAS-boks gir + mulighet for å last inn ny Windows-programvare.

 

I tillegg er den ikke så dyr: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=405637

(Finner den nok billigere andre steder...)

 

Kablet Gigabit LAN gir deg langt fra lik hastigheter som en intern/ekstern hdd og du må belage deg på lenger ventetid ved kopiering av større mengder data.

Lenke til kommentar

Det jeg ville anbefalt er å kjøpe en billig PC som stiller minste kravene til Windows Home Server og heller kjøpe lisensen til OSet i stedet for å kjøpe en ferdig bygget PC.

 

Alt du deler i WHS kan nås fra alle operativsystem som støtter måten Windows deler filer på. Det er også innebygget støtte for uPNP så Xbox 360 og PS3 og alle andre enheter som støtter uPNP kan koble til den. Du kan også laste ned annen programvare (FTP o.l.) hvis dette ikke er nok :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det jeg ville anbefalt er å kjøpe en billig PC som stiller minste kravene til Windows Home Server og heller kjøpe lisensen til OSet i stedet for å kjøpe en ferdig bygget PC.

 

Alt du deler i WHS kan nås fra alle operativsystem som støtter måten Windows deler filer på. Det er også innebygget støtte for uPNP så Xbox 360 og PS3 og alle andre enheter som støtter uPNP kan koble til den. Du kan også laste ned annen programvare (FTP o.l.) hvis dette ikke er nok :)

 

Vurderer ennå. Hva vil en PC som kan snurre nevnte programvare koste?

 

Det er flere grunner til at jeg ønsker NAS, blant annet energiforbruk, plasshensyn etc.

 

Noen som vet om jeg vil finne filene på en NAS fra de nevnte enheter?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...