Gå til innhold

Ny gaming pc - 20-30k u/skjerm


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle slå litt på stortromma og punge ut litt for en ekstrem pc.

Laget meg ei fin liste på komplett, men har et par sp.mål.

 

Pc'en består av :

Antec Twelve Hundred Gaming Case(Without PSU)

Corsair Powersupply 1000W Black ATX/EPS, 140mm fan, SLI

Asus P6T Deluxe+OC Palm,X58, Socket-1366 ATX, SLI&CrossFireX, DDR3, 3xPCI-Ex(2.0)x16

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-940 4,8GT/sec, 8MB, Boxed

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1866MHz 6GB Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, Fan

XFX GeForce GTX 295 576M 1792MB (Mulighet for SLI, 24" skjerm)

WD VelociRaptor® 300GB SATA 10000RPM, 16MB, 300 GB/s

Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB , Sata 3 Gb/s, 32MB Cache

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner

Creative SB Audigy SE PCI, 7.1 Surround

Microsoft Windows Vista Ultimate Norsk SP1

 

( http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...8A-00595584A226 )

 

Så,

 

1) Pc'en skal brukes mest til gaming, er det da vits å kjøpe en raptor disk?

Og hvis jeg faktisk kjøper en, hvor skal jeg da legge windows? (Raptor eller vanlig?)

 

2) Hvordan er lydkortet på HK'et, og er det vits å kjøpe Audigy kortet?

 

3) Holder PSU'en hvis jeg skal kjøre 2x GTX 295 kort? (Lest noe om at jo mer watt, jo bedre.)

 

4) Jeg går for 0 flaskehalser, er det noe annet jeg har glemt?

 

5) Har og sett at det kommer nye GFX kort i april, noen som vet når de blir til salgs?

 

 

Må vel også nevne at jeg har ca 0 peiling på pc-bygging, en link til en guide hadde og vært fint. :)

 

Venter spent på svar!

Endret av Hoofie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sinnsyk pc du skal kjøpe der!

 

Raptor, JA, jeg har forrige generasjon, den er veldig rask, respons i OS er bedre og loading i spill er raskere, jeg anbefaler den hvertfall! (Velociraptoren mener jeg huske og ha lest er nesten dobbelt så rask som min generasjon raptor på 150gb men er ikke helt sikker)

 

Ang lydkortet vet jeg ikke hvor bra det innebygde er

 

PSU'en holder, ta en titt her for mer info: http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/...d-sli-review/16

 

Men om du har planer om og bygge videre på den senere kan det kanskje like godt være greit og kjøpe en 1500watt psu så er du set for life: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345033

 

 

Pc bygging, fant det her: http://www.hardware.no/artikler/pc-bygging/9369

 

Nye kort som kommer? Vet jeg desverre ikke=)

Lenke til kommentar

Ting du kan tenke på:

*Større kjøler enn standard kjøleren til CPU, har merket det hver gang jeg bygger en PC, man angrer gjerne på kjøp av det aller dyreste skjermkortet og hovedkortet osv pga det taper seg så sykt fort i pris. Men kjøp av en god, stor og stille kjøler har jeg aldri angret på.

*Når du har ett så ekstremt system, kan du vurdere å ha en SSD disk til OS, og en velociraptor til spill osv(Dette kan jo du evt gjøre som en oppgradering senere når SSD blir litt rimeligere).

*Kabinett vifter? (store vifter med lav rpm og lite støy)

*Siden du skal bygge denne selv kan du like så godt kjøpe en termisk pasta som er bedre en den gugga som er på kjøleren fra før, koster ikke stort uansett.

*Lydkortet bør være mer enn bra nok for spill bruk o.l. "Azalia" codec'en på x58 spiller HD og er betydelig bedre en den tidligere standarden AC97. Det eneste jeg kan tenke meg er at ett dedikert lydkort kanskje avlaster CPU mer, men dette tror jeg er SVÆRT marginalt, spesielt med tanke på CPU du skal kjøpe.

Lenke til kommentar

Takker for svar, tror jeg skjønner det meste nå :p

 

Lurer på om jeg skal legge til en SSD disk, en OCZ Solid Series SATAII 2.5" SSD, 60GB for OS og bruke raptorn til spill og stordisken til div. tull.

Må vel sjekke hva jeg skal fikse slik at jeg ikke ødelegger den med unødvendig skriving.

( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=408932 )

 

Sjekka ut kjølere til CPU'en, men virker som om det ikke har kommet så veldig mange enda, så vet ikke om jeg skal vente litt med den. Har ikke planer om å overklokke den noe særlig med det første, er jo nesten 3 Ghz som stock :)

 

Og PSU, ser ut som om den skal klare 2x GTX 295, og hvis jeg faktisk kjøper det blir det lenge til neste oppgradering :)

Skal visst være mye å få ut av det med tanke på overklokking og.

 

Unødvendig utgift?

Vista det sikkert.. :p

Jo, er vel det, men hvordan skal pc'en funke uten det? :\

Lenke til kommentar

Ser det er mange her som kommenterer at det blir overkill å bruke så mye penger på en PC. Dette stemmer nok for de fleste, men som det står i først post:

"Tenkte jeg skulle slå litt på stortromma og punge ut litt for en ekstrem pc."

Dersom det er en ekstrem PC med det beste av det beste han vil ha, og han er villig til å betale for det, så må han jo få lov til å kjøpe nettop det! :D

Lenke til kommentar

Joda men her skal vedkommende få anbefalinger - fornuftige sådane. Skal vedkommende ha det beste/dyreste - javel ikke noe i veien for det - men hvorfor ha en tråd her? Eneste grunn må være om systemet passer sammen - det vet de sikkert på en hvilken som helst netsop også. Vel det er min mening. Folk kjøper og betaler selvsagt for hva de vil:)

Lenke til kommentar

Sjekket litt på konkrete forskjeller på ytelse mellom en 940 og en 920. Den er sjelden mer enn 5%. For en 965 ekstrem er ytelsesforskjellen litt større, kanskje max 10%. Ofte yter E8600 fortsatt på topp i de aller fleste spill. Så da er spørsmålet egentlig om 5% er verdt 3000,-;. Det er det bare kjøper som kan svare på.

Lenke til kommentar

Vel, beklager hvis det virker som en unødvendig tråd, men det er en grunn til at jeg laget den.

 

Sist gang jeg kjøpte en ny pc (ferdig fra komplett, konf. selv), endte det med noen tilfeldige restarts og endel stopper\frys jeg ikke skjønte bæra av.

Dette var i 2007 og det tok ikke lang tid før jeg begynte å angre på valg av div. komponenter når det kom til oppgraderingsmuligheter osv, tenkte at jeg heller skulle ha kjøpt ditt og datt istedet.

 

Ta f.eks:

Valg av PSU. Altfor lav watt, kan ikke bruke dagens skjermkort.

Valg av HK. Jeg tror PCie 2.0 var på markedet når jeg kjøpte det, men som sagt, jeg bare valgte et kort og endte opp med PCie 1.x (Aner ikke om det er 1.0 eller 1.1).

Dette kortet hadde også bare 8x i SLI.

 

Så med denne tråden håpet jeg på å luke ut slike "tabber" og unngå å ende opp med noe ustabilt skrot og i tillegg lære meg en ting eller 2.

 

Som jeg sa, hadde 0 peiling på pc-bygging og jeg var ikke oppdatert på hardware.

 

 

Uansett, har bestemt meg for å fjerne SSD disken, 10 sec lengre oppstart må jeg vel klare å leve med :)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner det veldig godt ikke misforstå:) Klart det skal virke når en betaler så mye for utstyr. Kommentaren var egentlig ment i forhold til en liten diskusjon om hvorvidt en bare skulle vurdere selve oppsettet, og/eller også vurdere fornuften ved å bruke X-antall kroner.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Du klarer lett å klokke en i7 920 til 940-fart, gjerne mye mer.

 

Jeg ville gått ned til 920, byttet ut minnet til f.eks. dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=393854

 

Jeg ville heller ikke valgt velicoraptor og kanskje valgt en ekstra GTX 295.

 

Ps, det lydkortet du har på listen er verdiløst som et gamerkort. Gå til et dyrere X-Fi-kort eller skipp det og bruk det integrerte lydkortet.

 

Trenger du virkelig Vista Ultimate?

Endret av Bludd
Lenke til kommentar

Fornuft... hva er det? :p

 

Uansett, er kjent for å være litt impulsiv når det kommer til kjøp av... ting og tang, så hadde jeg ikke laget denne tråden hadde jeg venta på en ordre med 3x GFX 295, i7 extreme og 3 raptordisker... Og en bærbar til 30k :\

 

 

1866 vs 1600 på ram kan vel diskuteres, må nesten være enig meg deg der.

 

Og ja, trenger jeg virkelig ultimate? Jeg aner ikke :p

Endret av Hoofie
Lenke til kommentar
Fornuft... hva er det? :p

 

Uansett, er kjent for å være litt impulsiv når det kommer til kjøp av... ting og tang, så hadde jeg ikke laget denne tråden hadde jeg venta på en ordre med 3x GFX 295, i7 extreme og 3 raptordisker... Og en bærbar til 30k :\

 

 

1866 vs 1600 på ram kan vel diskuteres, må nesten være enig meg deg der.

 

Og ja, trenger jeg virkelig ultimate? Jeg aner ikke :p

Se på prisforskjellen. 2000 bols.

 

Hvis du ikke vet at du trenger Ultimate så trenger du det nok ikke. Gå for Home Premium eller noe.

Lenke til kommentar
Unødvendig spørr du meg..tror ikke man merker stor forskjell på en pc til 30k og en til 15k for å si det sånn..

 

Da merker man ikkje forskjell på en bil til 150k VS 300k ;)

 

Hvorfor er det noen som HVER gang skal kritisere at folk vil bruke så mye på en pc? Hvis pc er hobby, så er det jo ikkje noe galt i å bruke en god del penger på det?

 

Noen liker biler og modellfly. Andre liker pc :)

 

Jeg sier bare: Kjør på! Er man entusiast så er man entusiast :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...