Gå til innhold

Fem-årsregelen - hvordan fungerer det i praksis?


Sobrio

Anbefalte innlegg

Jeg er utdannet barne- og undgdomsarbeider.

To år på videregående skole og to år i lære.

 

Jeg vurderer å studere videre. Lærerskole og spesialpedagogikk er de mest aktuelle studiene.

 

Jeg har ikke studiekompetanse. Jeg gikk helse og sosial, og gikk rett ut i lære. Jeg ønsker ikke å ta påbygg.

 

Jeg vet at fem(?) års arbeidserfaring innenfor det aktuelle studie kan gi deg skole-/studieplass, uten studiekompetanse.

 

Jeg har noen spørsmål vedr. dette:

 

- Er det fem års arbeidserfaring som kreves?

- Hvor relatert må det være? Jeg har jobbet som ungdomsleder i en kirke, kan det relateres til feks. læreryrke?

- Er lærlingtiden (to år) "gyldig" som jobb-år i de fem årene?

- Skal det mye til å komme inn på "særskilte vilkår"?

- Er det andre faktorer som spiller inn?

- Er det flere ting som må tenkes på?

 

 

Setter pris på svar, og andre kommentarer.

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikkje sei eg veit dette sikkert, men trudde det var andre veien.

Altså at 5 års arbeidserfaring gjer at du kan gå opp til fagprøve utan å ha hatt lærlingtid, altså aktuell skulegong først.

Ellers så kan vel eit fagbrev kanskje gjera at du kan kome inn på spesielle realfag skular?(usikker på om det er namnet)

 

Er rimelig sikker på at du treng studiekompetanse, altså då påbygg, for å fortsette utdanning.(ikkje skråsikker, men ganske sikker)

Lenke til kommentar
Er rimelig sikker på at du treng studiekompetanse, altså då påbygg, for å fortsette utdanning.(ikkje skråsikker, men ganske sikker)

 

Takk for svar.

Jeg trodde at dette var lagt opp slik at en voksen person, med arbeidserfaring kunne få studere, uten å måtte gå på skole (ta skolefag), men da tar jeg kanskje feil....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...